Üdvözöljük az NXT jövőjében! A Scania új, akkumulátoros elektromos hajtású, önvezető városi tanulmányjárművét olyan rugalmasságra tervezték, hogy reggel és este az ingázókat szállíthatja munkába, illetve haza, napközben árut szállíthat ki, éjszaka pedig hulladékot gyűjthet.
Az innováció ékes példájaként a Scania mérnökei a vállalat DNS-ét, azaz a moduláris rendszert, új szintre emelték egy olyan tanulmányjármű kifejlesztésével, amely megváltoztathatja az alakját a különféle városi szállítási feladatokhoz.
Számtalan város felgyorsítja manapság a változásokat a városi közlekedésben, ugyanis szükség van a károsanyag-kibocsátás és a forgalom zsúfoltságának csökkentésére. Az elektromos és az önvezető járművek technológiai, illetve infrastrukturális előnyei kulcsfontosságú tényezők lesznek a városok számára, amikor átállnak egy fenntartható közlekedési rendszerre.
„Az NXT egy elképzelés a városi közlekedés jövőjéről. Ezeknek a technológiáknak a jó része még nem teljesen kiforrott, számunkra azonban fontos volt készíteni egy tanulmányjárművet, hogy látható formában és műszakilag is megmutassuk a megvalósítható ötleteket. Az NXT-t 2030-ra és az utánra terveztük, azonban számos olyan élenjáró megoldást vonultat fel, amelyek már ma is rendelkezésre állnak.”
– mondta a Scania elnök-vezérigazgatója, Henrik Henriksson.
Az NXT esetében az első és a hátsó hajtómodul buszfelépítményhez, elosztó tehergépkocsira való felépítményhez vagy hulladékgyűjtő felépítményhez is csatlakozhat. Ennek az innovatív tanulmányjárműnek a buszmodulját kiállítják az UITP globális közösségi közlekedési konferencián Stockholmban, június 10–12-én.
Megosztás és nagyobb rugalmasság
A járművek fontos szerepet játszanak abban, hogy tényleges változást érjünk el a közlekedési ökoszisztémában, de más igények is mutatkoznak. Az infrastruktúra jelentős fejlesztése szükséges az elektromos és az önvezető járművek kiszolgálásához. Továbbá a városokban a hét minden napján, illetve a nap 24 órájában az emberek és az áruk áramlását összefüggően kell kezelni, nem pedig külön-külön tervezni.
kereskedelmi közlekedés sokféle módon alakítja egy város vérkeringését. Ez arról szól, hogy hogyan jutunk el a munkahelyünkre vagy az iskolába, hogyan kerülnek az élelmiszerek az üzletekbe és az éttermekbe, hogyan jutnak el a gyógyszerek a kórházakba, valamint hogyan gyűjtik össze és szállítják el a hulladékot. Jelenleg ezek az áramlások a városokban messze nem optimalizáltak, hiszen az árukat a reggeli csúcsforgalomban szállítják ki, amikor a legtöbb ember is közlekedik. Miközben az áruszállítás éjszaka nagymértékben korlátozott a városközpontokban, amikor az emberek alszanak.
Henrik Henriksson így nyilatkozott:
„Mi a Scaniánál nem tudjuk átrajzolni a városok teljes közlekedési rendszerét. Mi csak ösztönözni tudjuk a változást, és éppen ez a gondolat áll az NXT mögött – az, hogy másként, fenntartható módon gondolkozzunk a közlekedésről és a járművekről.”
A közösségi közlekedés mindig is megosztást jelentett. Ezt most a következő szintre kell emelni. A nagyobb fokú automatizálással egyszerűbb lesz rugalmasabbá tenni a közösségi közlekedést.
„Ez valami új, valami nagyon más. Még akkor is, ha a rugalmas kialakítás és a részegységek modularitása a Scania filozófiájának szerves része”
– mondta Robert Sjödin, az NXT projektmenedzsere.
A nyolc méter hosszú buszmodul egyetlen kompozitegységből áll, jelentősen csökkentve a tömeget. A hengeres akkumulátorcellák a padló alatt helyezkednek el, hasznosítva az egyébként kihasználatlan teret, valamint javítva a tömegeloszlást. A jármű csekély, nyolc tonna alatti tömegének köszönhetően a hatótávolság a mai akkumulátorokkal is 245 kilométer a becslések szerint.
„A Scaniát kis lépésekben végzett folyamatos fejlesztés fémjelzi”
– mondta Robert Sjödin.
„Most azonban egy hatalmasat ugrunk a jövő felé. Ez a jármű felbecsülhetetlen kézzelfogható adatokat szolgáltat majd az elektromos önvezető járműveink folyamatban lévő fejlesztéséhez.”