Digitalizáció és elektromobilitás – ezek közül a megatrendek közül már egy is elég lenne ahhoz, hogy a termelőiparban és a gépgyártásban jelentős változásokat okozzon.
De mit is jelent az pontosan, ha mindkettő párhuzamosan jelentkezik, és hogyan készüljenek fel a gyakorlatban a cégek a nagy változásra? Ezek a kérdések állnak az EMAG 2019. május 15-én és 16-án Salachban megrendezésre kerülő Technológiai Fórumának középpontjában. A rendezvény merész kísérletet tesz arra, hogy átfogóan tekintsen a jövőbe és egyúttal konkrét válaszokat is adjon. A fejlesztési eredmények bemutatása során tehát kiemelt szerepet kap a tudomány és a gyakorlat kapcsolata. A neves szakértők előadásaiban szó lesz többek között a „jövő mobilitása”, valamint a „big data” témakörökről a gyártási folyamat kontextusában. Ezenkívül az EMAG szakemberei különböző üléseken és egy ún. témavilág keretébe foglalva mutatják be az elektromobilitás új gyártási megoldásait.
Ahogy már Angela Merkel német szövetségi kancellár is megmondta, „minden digitalizálódik, ami digitalizálható”.
Ennél világosabban aligha lehetne megfogalmazni a helyzetet. Ez a trend jelentős mértékben érinti az autógyártást és a gépgyártást: a szakértői megbeszélések aktuális témái közül kiemelendők a hálózatba kapcsolt és autonóm módon közlekedő autók, az újfajta carsharing modellek, a big data és az Ipar 4.0. Az elektromobilitás fellendülése is aligha lenne elképzelhető a digitalizáció nélkül. Nem véletlen, hogy az elektromos járművek sok új modellje készül az innovatív hálózatba kapcsolt technológiák felhasználásával. De mit is jelent a gyakorlatban ez a változás a termelőipar számára? Hogyan reagáljanak a gyártók?
„Ezek a kérdések uralják az idei Technológiai Fórumot”
– magyarázza Friedemann Lell, az EMAG Salach GmbH ügyvezető igazgatója.
„Jelenleg még sok cég számára beláthatatlan, hogy milyen gyorsan és milyen mértékben fog végbemenni ez a fejlődés. Célunk az, hogy a május 15-16-án megrendezésre kerülő EMAG Technológiai Fórumon ezzel kapcsolatban átfogó tájékoztatást és útmutatást nyújtsunk a látogatóinknak. Új rendezvényformátumként ehhez egy egész témavilágot, szakértői szekcióüléseket, valamint a tudomány legtekintélyesebb képviselőinek előadásait kínáljuk. Elsődleges célunk az új megoldásokkal kapcsolatos tájékoztatás!“
Konkrétabb elképzelést kaphatunk, ha egy pillantást vetünk a Technológiai Fórumon részt vevő kiváló szakértők listájára. A nyitó előadást Prof. Matthias Klingner, a Fraunhofer Társasághoz tartozó közlekedési és infrastruktúrarendszerek intézetének vezetője, valamint Prof. Stefan Bratzel, a Center of Automotive Management autóipari kutatóintézet igazgatója tartja. Előadásaikban minden az elektromobilitás jövője körül forog – szó lesz pl. a hálózatba kapcsolt járművekről, a dízel-válságról és az autóipar piacára fellépő olyan új versenytársakról, mint a Google. A Müncheni Műszaki Egyetem Szerszámgépek és Gyártástechnikai tanszékének munkatársa, Prof. Michael F. Zäh prezentációjából megtudhatják az érdeklődők, hogy milyen előnyöket nyújt a felhasználók számára a big data és a „digitális ikerpár”. A többi szakember többek között az elektromobilitás beszállítóiparra gyakorolt hatásairól és a gépjárműipar digitális átalakulásáról tart előadást – izgalmas témák az egész iparág számára.
Váltás a szakértői előadásokról a témavilágokra
A Technológiai Fórum további rendezvényformátumai a gyártási megoldások – különösen az elektromobilitás – jegyében kerültek kiválasztásra. Az EMAG egy olyan újfajta kombinációra épít, amely egyrészről párhuzamosan zajló szekcióülésekből áll, ahol a gépgyártó szakértők technológiai innovációkról tájékoztatnak, másrészről pedig egy kiállítási standokból felépített saját témavilágból. Miként profitálnak a vendégek ebből a koncepcióból?
„A célunk az, hogy nagymértékben nyitott és egyidejűleg kreatív légkört hozzunk létre”
– magyarázza Friedemann Lell.
„A vendég érdeklődésének megfelelően látogathat el egy-egy szekcióülésre, ahol a szakértők előadásokat tartanak és beszélgetésre adnak lehetőséget. Ezeken a szekcióüléseken például az elektromotor munkadarabjaiban rejlő gazdasági potenciálról vagy az olyan újszerű eljárásokról esik szó, mint az additív gyártás és a multitechnológiás megoldásokkal végzett teljes körű megmunkálás. A végén minden látogatónak lehetősége nyílik arra, hogy megtekintse a témavilágunkat és személyesen folytasson párbeszédet további tanácsadókkal.”
Ennek érdekében a salachi EMAG új üzemcsarnokában egy nagy kiállítási tér kerül kialakításra számos információszerzési lehetőséggel olyan témakörökben, mint az Ipar 4.0, a virtuális valóság, a gyártórendszerek, az elektromotorok gyártása, az egyes alkatrészekre vonatkozó gépgyártási megoldások, új eljárások, stb. A Technológiai Fórum vendégei ezenkívül számos EMAG gépet tekinthetnek meg élőben és működés közben – a különféle pick-up esztergagépektől a multitechnológiás gépeken át egészen az elektrokémiai fémmegmunkálásig.
Nem utolsó sorban valami igazán különlegeset is kigondoltak a délnémet gépgyártók: Mivel az elektromobilitás lényege csak saját tapasztalat útján érthető meg igazán, a látogatók a rendezvény mindkét napján legújabb generációs elektroautókat próbálhatnak ki.
„Egy nagy programcsomagot sikerült összeállítanunk”
– összegzi befejezésül Friedemann Lell. „Minden látogatónak lehetősége nyílik arra, hogy átfogó információt kapjon a digitalizáció és az elektromobilitás fejlődéséről.
Ugyanakkor gyakorlatias szemszögből is tekintünk a jövőbe:
“Mely gyártási megoldások fontosak a jövő autóipara számára? Ezt szeretnénk közösen megvitatni, és a technológiánkat bemutatni. Már nagyon várjuk a májusi két napos rendezvényt.”
Elektromobilitás, digitalizálás és az ehhez tartozó gyártási megoldások – Önt is érdeklik ezek a témakörök? Akkor jelentkezzen az www.emag.com/technologieforum oldalon a május 15-én és 16-án Salachban megrendezésre kerülő rendezvényre.
Nagy témavilág, izgalmas előadások a tudomány számos területéről – az EMAG Technológiai Fóruma átfogó tájékoztatást nyújt korunk megatrendjeiről.
A nyitó előadást Prof. Matthias Klingner, a Fraunhofer Társasághoz tartozó közlekedési és infrastruktúrarendszerek intézetének vezetője, (jobb oldalon), valamint Prof. Stefan Bratzel, a Center of Automotive Management autóipari kutatóintézet igazgatója tartja.
Az utolsó EMAG Technológiai Fórum 2017-ben került megrendezésre.