A gyorsan forgó fogyasztási cikkek (FMCG – Fast Moving Consumer Goods) piacán a készlethiány jelenti a legnagyobb veszteséget az üzletek, a forgalmazók és a gyártók számára napjainkban.
Erre a problémára nyújt forradalmi megoldást a magyar tulajdonú MOHAnet Mobilsystems Zrt., amely október végén mutatta be big data alapú, távfelügyelhető „MasterShelf” áruadagoló rendszerét. Ezzel a modern és tradicionális kereskedelemi egységek, az üdítő- és italforgalmazók, sőt akár a dohányboltok és a gyógyszertárak is 20-25 százalékkal növelhetik forgalmukat.
A tapasztalatok szerint egy hipermarket 50.000 darabos árukészletéből 15.000 lenne adagolható, ám megfelelő megoldás hiányában kizárólag egy-két termék esetében figyelhető meg a profi áruadagolás. „Statisztikailag a polcok egynegyede – akár a sorok között, akár a hűtőkben – mindig üres vagy rendezetlen, úgy, hogy erről sem az üzlettulajdonos, sem a beszállítók nem tudnak.
A MOHAnet „MasterShelf” áruadagolós megoldásának alapját a Bruegmann „Flexroller” univerzálisan alakítható, rugós áruadagoló rendszerei adják, ehhez kapcsolt a magyar vállalat ipari szenzorokat és egy saját fejlesztésű adatkommunikációs eszközt, amely bármilyen formájú és méretű termék esetén minimális átalakítással beépíthető az adagolóba vagy a hűtőbe. Az innen érkező nyers adatokat egy virtuális szerver fogadja, amely egyrészt tárolja, másrészt továbbítja a különböző szoftverek felé, amelyek analizálják és vizualizálják a keletkezett információkat.
A MasterShelf a nap 24 órájában szemmel tartja a polcok vagy az italhűtők állapotát, és a MOHAnet által fejlesztett szoftver valós idejű helyzetjelentést küld az árufeltöltéssel megbízott személyzet számítógépére vagy okostelefonjára. Egy másik szoftver az üzleti analitikát segíti, és a historikus információkból – egy nagy mintás adatelemzés segítségével – analízist és előrejelzést készít a sales, a trade, a brand marketing és az üzemeltetés számára, kiváltva ezzel a hagyományos, papíralapú piackutatásokat vagy a megfigyelés alapú készletfeltöltést.
„A valós idejű termékfogyás-ellenőrzés – számításaink szerint – akár húsz-huszonöt százalékkal növelheti a gyártók, a forgalmazók és a kereskedők éves forgalmát anélkül, hogy akár csak egy forinttal többet költenének marketingre vagy újabb értékesítési csatornák kiépítésére. Az out of stock, azaz áruhiányos állapotot átveszi az auto stock, az automatikus árufeltöltés. Az átláthatóság pedig hatékonyabb munkaszervezést, javuló versenyképességet és meredeken emelkedő megtérülést eredményez, csökkenő költségszint mellett – vélekedett Havasi Zoltán. – Rend, rendezettség, rendszer – alapvetően erre van szüksége a üzleteknek a profitabilitás fenntartásához, a trendek alapján a következő három-öt évben éppen ezért az adagolók bevezetéséről szólhat a piac.” A MOHAnet Mobilsystems Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy a világon egyedülálló megoldás további területeken is alkalmazható lesz, így például a cigarettaüzletekben, a gyógyszertárakban vagy az illatszerboltokban is.
Az italhűtők esetében már elindult az első pilot hazánkban az egyik legnagyobb hazai sörgyárral együttműködésben, november közepén pedig öt magyarországi dohányboltban is elkezdődik a tesztidőszak, ahol a forgalomnövekedés mellett a lopások száma csökkenhet és a leltár is egyszerűsödhet a MasterShelf által.