A Konecranes korszerűsíti a forgódarut a DLR (Német Légi és Űrrepülési Központ) rakétameghajtással foglalkozó tesztüzemében, melynek során a legújabb technológiát alkalmazza a nagyobb hatékonyság és biztonságérdekében.
Lampoldshausen, a DLR (Német Légi és Űrrepülési Központ) székhelye: itt zajlik az európai űrutazás technológia fejlesztése. Az Ariane-indítórakéták felső meghajtásának tesztelését a telephely P4-es tesztüzemében végzik. A teszteket nagy részletességgel megtervezik, majd figyelemmel kísérik, és precízen ütemezik a folyamatok haladását. Az épület tetején található forgódaru fontos szerepet játszik a tesztek előkészítésében. A régimódi darurendszer korszerűsítést igényelt. A Konecranes olyan megoldást kínált, amely nemcsak hatékonyabbá és biztonságosabbá tette a darut, hanem a legfrissebb elektromos rendszerek és hajtástechnológia alkalmazásával csökkentette az üzemeltetési költségeket.
Az európai űrutazás legkorszerűbb technológiáinak otthont adó létesítmény a dél-németországi Harthausen-erdő déli peremén található 51 hektáros területen, erdők, szántóföldek és a természet ölelésében fekszik. A Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt DLR (Német Légi és Űrrepülési Központ) lampoldshauseni telephelyén, idilli környezetben folyik a fejlesztőmunka. A DLR űrhajózási intézetében 320 alkalmazott dolgozik elsősorban az Ariane indítórakéta-család felső meghajtásának technológiáján. Ezt a technológiát a Nemzetközi Űrállomás ellátására és a Galileo európai műholdas navigációs rendszer fejlesztéséhez használják. A meghajtókat űrbéli feltételek mellett tesztelik a P4-es tesztüzemben, amely Lampoldshausen nyolc üzemének egyike. A tesztek előkészítése során értékes, több tonna súlyú kutatóberendezés szállítását és rakodását végzik. Az épület tetején lévő, közel 12 méter magas forgódaru elsősorban ezt a feladatot látja el. A DLR a régi darurendszer korszerűsítéséhez a világ egyik vezető daru- és emelőtechnikai gyártójaként ismert Konecranes tapasztalatát és szakértelmét vette igénybe.
„Alaposan megvizsgáltuk a P4-es tesztüzem tetején lévő, 1964-ben készült forgódarut, és a DLR-rel közösen kidolgoztunk egy koncepciót a darurendszer legújabb technikai szintre történő korszerűsítésére. A forgóváz és a gém frekvenciaváltós meghajtásának köszönhetően a forgódaru immár a tesztüzemben támasztott legmodernebb működési követelményeknek is megfelel” – mondta Werner Marquardt, a Konecranes korszerűsítésért felelős projektmenedzsere. A daruszakértők megerősítették az acélszerkezetet és újra felvitték a korrózióvédő bevonatot. Kicserélték a kopott mechanikai alkatrészeket, és teljes egészében lecserélték a daru elektromos rendszerét. Az új pallókkal, platformokkal és létrákkal a Konecranes tovább javította a darurendszer hozzáférhetőségét és biztonságát.
A rakétameghajtással foglalkozó tesztüzem tetejére szerelt darurendszernek minden évszakban el kell viselnie az időjárás viszontagságait, a mínusz 5 foktól a plusz 40 fokig, szél, eső, napsütés és hó esetén is. Sőt, Baden-Württemberg tartományban több esőzésre lehet számítani, mint Németország bármely más vidékén. 2016-ban átlagosan négyzetméterenként 965 liter csapadékot mértek. „Az évek során az időjárás jelentősen igénybe vette a korrózióvédelmet és az acélszerkezetet” – mondta Werner Marquardt. Ezért a Konecranes szakemberei a 13,8 tonnás daru főszerkezetének eltávolítása előtt lebontották az 5,5 tonnás ellensúlyt. Ezt két, teherautóra szerelt daru segítségével kiemelték, és a terep felszínére helyezték. A szállításhoz a gém és a 3,2 tonnás alaprész között különleges csatlakozást szereltek fel a biztonság és stabilitás érdekében. Egy előkészítő teremben a daruszakértők homokfúvással eltávolították a megmaradt festékréteget. Ezután egy átfogó hegesztési programot követően az acélszerkezetet sikeresen megerősítették és statikailag újraméretezték. Végül a darurendszer teljesen új festékréteget kapott, hogy megvédjék a környezeti hatásoktól. A tesztüzemben újra üzembe helyezett forgódaru maximális teherbírása 5 tonna,15 méteres kinyúlással. 10,3 méteres kinyúlás mellett ugyanakkor akár 7,5 tonna teher mozgatására is alkalmas.
Biztonságos és pontos tehermozgatás CTX-meghajtással
„A rakétameghajtás tesztelésénél a rendszer részeit, például szűrőket, szárnyakat és csöveket, valamint további műszaki kutatási anyagokat és berendezéseket teherautók segítségével szállítják a tesztüzembe. A forgódaru felemeli az érzékeny anyagot a rakodófelületről, és pontosan a tesztüzem kapujához helyezi. Az egyes fő elemek súlya elérheti az 5 tonnát – emiatt egyszerre szükséges az erő és az érzékeny működtetés” – mondta Thilo Kunath, a DLR projektmenedzsere. Ebből kifolyólag a Konecranes a forgóváz és a gém két egyenáramú motorját frekvenciaváltós hajtásokra cserélte. „Eddig az operátorok csak négy sebesség közül választhattak. Ez nem hatékony, különösen 34 méteres emelési magasság mellett. Ezért javasoltuk a DLR-nek a CXT-sorozatú meghajtásainkat” – mondta Werner Marquardt. Az új hajtástechnikával a darukezelő fokozatmentesen tudja szabályozni a forgóváz és gém sebességét, így nagyobb precizitással hajthatja végre az emelési és szállítási folyamatokat. Ráadásul az új meghajtás a belső tárcsafékeknek köszönhetően roppant alacsony karbantartást igényel. További előny, hogy az alacsonyabb indítónyomaték miatt az ütközési feszültség minimálisra csökken. Kisebb terhelés nehezedik a meghajtás alkatrészeire, az acélszerkezetre és az épületre, ami nagyobb tartósságot eredményez.
Az új elektromos rendszer kiváló minőségű és robosztus kapcsolószekrényekben helyezkedik el. Ezenkívül a tető védi a gém váltórendszerét az időjárás hatásaitól. A kopás jeleit mutató mechanikai alkatrészeket, így például a tengelykapcsolókat és a két kötélvezető görgőt is kicserélték, amelyek az acélkötelet a gémre irányítják. A biztonsági koncepciót az új gépi irányelvekhez igazodva korszerűsítették. A köralakú pallókat és a létrákat csúszásgátló lemezekkel szerelték fel, és a forgódaru új platformot kapott, mely maximálisan biztonságossá teszi a forgódaruhoz való hozzáférést.
Nagyobb tartósság és alacsonyabb költségek az üzem darujával
„A P4-es tesztüzemben olyan technológiát fejlesztünk ki, amely lehetővé teszi a világűr felfedezését. A létesítményben zajló vizsgálatok rendkívül összetettek. Szoros ütemtervek mentén dolgozunk. Ezért fontos, hogy mindig számíthassunk a darurendszerünkre. A Konecranes kiváló tanácsokat adott a folyamat során. Alacsonyabb karbantartási költségekkel és nagyobb hatékonysággal számolhatunk a tesztek előkészítése során. A Konecranes szakértői által végzett „fiatalító beavatkozás” fokozza a forgódaru tartósságát, és jelentősen csökkenti annak teljes életciklusra vetített költségeit” – mondta Thilo Kunath, a DLR projektmenedzsere.
A Konecranes jelentős korszerűsítéseket és javításokat is végez a Magyarországon jelen lévő iparágak különböző darurendszerein, így az energetika, autóipar, hulladékból nyert energiatermelés, acélipar és az általános gyártás területén. „Az elmúlt hónapokban a Konecranes számos érdekes korszerűsítési projektet vállalt a teljes elektromos modernizációtól kezdve a félautomata daru-, emelő- és pótkocsi-cserékig és felújításokig, hogy csak néhányat említsek” – mondta Héjja Attila, a Konecranes Kft budapesti területi vezetője.