Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Gépipar

SKF – 90 éve Magyarországon

„Vállalatot sok ember vezethet, de egy 90 éves vállalatot kevesen. Egy 90 éves cégnél dolgozni megnyugtató érzés. Egy 90 éves céget vezetni felemelő érzés! Erőt és büszkeséget ad minden pillanatban, de legfőképpen akkor, amikor nehéz döntések előtt állunk. Különleges élmény, amikor az ember kinyitja a szekrényét, ahol nyolcvan, kilencven éves iratokat, fényképeket talál, beletekinthet a világháború alatt kiállított mentesítő igazolványokba, vagy esetleg száz év körüli katalógusokat lapozgathat” – tudjuk meg Szabó Tamástól, az SKF Svéd Golyóscsapágy Zrt. dinamikus és az innováció iránt elkötelezett, fiatal vezérigazgatójától.

MM: Mit jelent egy nagy múlttal rendelkező, globális, ipari vállalatánál dolgozni?

Sz.T.: Elsősorban büszkeséget jelent – mondhatom ezt a magam és kollégáim nevében is. Az elmúlt 90 év története olyan, mint egy jól sikerült dokumentumfilm, amelynek mi is részesei vagyunk. Itt dolgozni persze felelősség is, hiszen az elődök sikerei bennünket is köteleznek a jó döntések meghozatalára. Ez a cég az innovációról szól, az állandó megújulásról, mind a szolgáltatások, mind pedig a termékek területén.

MM: Az SKF-nek svéd gyökerei vannak?

Sz.T.: Igen, az SKF egy tradicionális, svéd vállalat, és Göteborgban található a központja. Viszont mégis egy globális cégről beszélünk, hiszen a világ 130 országában vannak értékesítési képviseleteink, emellett 103 gyárunk és 15 műszaki központ található világszerte.

Fő fejlesztési központunk Hollandiában van, de például az autóipari termékek fejlesztése Olaszországban folyik. Segítségükkel az SKF maximálisan kihasználhatja globális szakértelmét és erőforrásait az újítások fejlesztése során mind az öt technológiai platformján, azaz a csapágyak, a tömítések, a mechatronika, a kenéstechnikai rendszerek és a kapcsolódó szolgáltatások terén.

MM: Ma milyen iparágakban vannak jelen az SKF termékei és szolgáltatásai?

Sz.T.: A világ 40 iparágában vagyunk jelen termékeinkkel és szolgáltatásainkkal közvetlenül vagy közvetve, viszonteladókon keresztül. Két fő területet különböztetünk meg: az egyik az általános ipari divízió, a másik pedig az autóipar. Az ipari terület széles választékába tartozik többek között a csapágyak fejlesztése és gyártása, a tömítési és kenéstechnikai rendszerek éppúgy, mint a forgóberendezések karbantartása, az eszközgazdálkodási szolgáltatások, alkalmazástechnikai szolgáltatások és a csapágyfelújítás. Az autóipar területén a világ legtöbb autógyárában beszállítóként vagyunk jelen. Itt az első beépítés (az új járművekbe beépített egységek) mellett hasonlóan fontos terület az alkatrész utánpótlás biztosítása is.

MM: Hazánkban hogyan szerveződik az értékesítés?

Sz.T.: A kelet-európai régió részeként a magyarországi szervezet mind az első beépítéses vevőit (OEM), mind a karbantartási piacot (MRO) támogatja. Partnereink között tudhatjuk a hazai ipar meghatározó szereplőit, pl. a vasúti szegmensből, az élelmiszeriparból, az áramlástechnikai gépek, szerszámgépek és az automatizálás területéről. Az OEM partnerek számára műszaki támogatást és közvetlen szállítást biztosítunk. Azonban számos partnerünkhöz viszonteladókon keresztül jutnak el termékeink. Az országszerte található több mint 60 ipari, viszonteladói üzlet a biztosíték arra, hogy minél közelebb legyünk a végfelhasználókhoz, ahogyan ez az SKF értékesítési modelljének a lényege világszerte. A magyarországi forgalom jelentős része is a viszonteladókon keresztül realizálódik.

MM: Milyen újdonságokkal jelenik meg az SKF a piacon?

Sz.T.: Már számos változással nézett szembe az SKF a történelme során. Jelenleg az Ipar 4.0 elvárásainak való megfelelés jelenti ezt a kihívást számunkra, azaz az információs technológia és az automatizálás egyre szorosabb összefonódása, illetve ezen keresztül a karbantartási és gyártási módszerek alapvető megváltozása. Célunk a megbízhatóság, a termelékenység és a munkabiztonság növelése. Az SKF technológiák használatával, az ügyfelek gépeiről származó adatok összegyűjtésével és elemzésével az események előre jelezhetők és a teljesítmény optimalizálható.

Például a nagysebességű vonatok kerekeibe ma már lehetőség van olyan, szenzoros csapágyak beszerelésére, amelyek önmagukat folyamatosan diagnosztizálják, és a felhőbe küldik az adatokat. Az SKF Remote Centerben pedig egy operátor azonnal közbe tud lépni és beavatkozni, ha erre szükség lenne.

Az SKF Enlight QuickCollect segítségével pedig már bárki elvégezheti a berendezések állapotfelügyeletét átfogó képzés vagy diagnosztikai szakértelem nélkül is. A könnyen kezelhető érzékelő és a mobilalkalmazások együttes használatával gyorsan és egyszerűen megállapíthatja a berendezései állapotát, és megoszthatja a vizsgálati, folyamat- és állapotadatokat az egész vállalattal, továbbá szakértői elemzést és tanácsadást kérhet közvetlenül a távdiagnosztikai központunktól.

SKF

MM: Mit jelent Önnek személyesen az SKF 90 éves történelme hazánkban?

Sz. T.: A mai világban régimódinak tűnhet múltról és történelemről beszélni, főleg egy vállalat esetében, ahol mindenki stratégiát és jövőképet alkot, a legmodernebb technológiákról és versenyelőnyökről beszél. A robotok és számítógépek világában azonban ne feledkezzünk meg az emberekről, a kollégáinkról, akik a jövőt tervezik, építik. Nem mindegy, hogy ezt milyen körülmények között teszik, nem mindegy, hogy jól érzik-e magukat abban a környezetben, ahol dolgoznak. Bármilyen meglepő, de a hosszú vállalati történelem jelentősége legfőképpen itt mutatkozik meg. Egy cég, amely képes volt 90 éven át fennmaradni, túlélni a világháborút, forradalmat és a rendszerváltást, olyan erős és rendkívüli vállalati kultúrával rendelkezik, ami garancia a sikeres folytatásra! Ez a vállalati kultúra az alapja mindennapi működésünknek, egymáshoz való viszonyunknak, kommunikációnknak, piaci magatartásunknak és etikus viselkedésünknek. Ez az a vállalati kultúra, amit több száz, valaha az SKF-nél dolgozó munkatárs épített, tette hozzá a saját értékeit, idősebbről fiatalabbra szállt tovább, történetek formájában változása és fejlődése mind a mai napig nyomon követhető. Köszönettel tartozunk érte a korábbi kollégáknak, a vezetőknek, mindenkinek, aki értéket teremtett nagy múltú vállalatunknál! – teszi hozzá Szabó Tamás, vezérigazgató.

SKF

Szabó Tamás (48)
Végzettség: gépészmérnök, jogi szakokleveles mérnök.
1995-ben kezdett az SKF-nél üzletkötőként, később kereskedelmi igazgatóvá nevezték ki, majd 2005-től vezérigazgató. Jelenleg az Adriai régió 7 országának vezetője.

Az SKF tradíció

SKF – Svenska Kullager Fabriken (Svéd Golyóscsapágy Gyár). Három betű, amely egyedülálló és megbízható megoldásokat nyújt a világ műszaki forradalmasítására. Az SKF sikere többek között az évszázados tapasztalatban, az értékes szaktudásban, innovatív szemléletben és a kiváló minőségű termékekben rejlik. Az SKF története a 20. század elejére nyúlik vissza, amikor egy svédországi textilüzemben tengelybeállítással kapcsolatos karbantartási probléma merült fel. A merev, rugalmatlan golyóscsapágyak, amelyeket a textilgépekben használtak rendszeresen meghibásodtak. Sven Wingquist elszánt kutatásai során fejlesztette ki a kétsoros beálló golyóscsapágyat, amely áttörő megoldást jelentett a régóta fennálló problémára. 1907. február 16-án ezen egyszerű, de ötletes megoldás indította el az SKF-et azon az úton, amely mind máig tart.

SKF

Az SKF magyarországi története

1917-ben az SKF bécsi leányvállalata képviseletében Harald Hamberg megbízta személyes jóbarátját, Pirkner Konrád vaskereskedőt, az SKF golyóscsapágyak hazai képviseletével. Később megalapították a Greinitz-Pirkner Vaskereskedelmi és Ipari Rt.-t, amelynek csapágyosztályaként megkezdődött a svéd golyóscsapágyak hazai térhódítása. 1928-ra a csapágyosztály jelentősége oly mértékben megnőtt, hogy kivált a Greinitz-Pirkner Vaskereskedelmi és Ipari Rt.-ből.

Az SKF Svéd Golyóscsapágy Részvénytársaság alakuló közgyűlését 1928. október 26-án tartotta. A társaság 1929. január 1-jén kezdte meg működését. Tette mindezt a nagy gazdasági világválság alatt, amikor egy induló vállalatnak a visszaeső mezőgazdasági és ipari termelés, valamint a csökkenő kereslet mellett különösen nehéz dolga volt. Majd 1932-ben enyhült a válság, az ipari termelés kezdett felfutni, és ennek eredményeképpen egyre nagyobb kereslet jelent meg a csapágyak iránt is. Az SKF árjegyzéket dolgozott ki, és megkezdte a nagyobb vidéki városokban a bizományosi lerakatok kiépítését, amelyek így gondosan összeállított raktárkészletet kaptak. Emellett az SKF elkezdte a lerakatok csapágyakkal foglalkozó dolgozóinak szakmai képzését is.  A hazai központ évtizedeken át a IX. kerület Üllői út 55. szám alatti székház volt, míg 1995-ben a cég átköltözött egy új irodaházba Budaörsre, amely jelenleg is a cég székhelyéül szolgál. Az SKF magyarországi képviselete megalakulása óta a svéd AB SKF tulajdonában van.

www.skf.hu

Hirdetés

További cikkek a témában