CUPRA, sport- és versenymárka
A CUPRA egy 2018-ban indult, kihívó és rendhagyó márka. A márka alapját az izgalmas stílus és a kortárs teljesítmény adja, így innovatív járműveket és élményeket kínál a felhasználók számára.
2021-es szezonban a CUPRA 70 versenyen vett részt a TCR világ, európai, valamint nemzeti versenysorozatai és bajnokságai során. Emellett folytatta villamosítási stratégiáját az Extreme E és a PURE ETCR segítségével. Technológiai szakértelmének első próbája a CUPRA e-Racer elektromos személyautó megalkotása volt. A márka célja az volt, hogy tanulmányozza azokat a nagy teljesítményű elektromos motorokat, amelyeket később utcai autókban alkalmaznak majd.
Az autóversenyzésben minden kanyar, gyorsítás és előzés mögött egy olyan pilóta ügyessége áll, akit arra képeztek ki, hogy a pálya minden szakaszán felülmúlja önmagát. Ezenkívül ott van egy mérnöki csapat munkája is, akik feladata, hogy az innováció tervezési folyamatba való beépítésével minden nap egyre versenyképesebb autókat készítsenek. Pontosan ez a CUPRA szakterülete. A PTC Creo CAD és Windchill PLM szoftverének köszönhetően sikerült optimalizálnia a járműalkatrészek tervezését és gyártását, így olyan nagy teljesítményt ért el, amely tartósan nyomot hagy a versenypályákon.
Kihívások, amikkel régebben szembesültek
- Nem sikerült összetett komponenseket létrehozni 3D-ben
- A 2D tervezési folyamat számos hibát okozott
- Nem hatékony alkatrész- és adatkezelés a termék teljes életciklusa során
- Nem tudtak elég gyorsan innoválni és optimalizálni
- Nem voltak képesek pontosan azonosítani a lehetséges problémákat
Eredmények a Creo alkalmazásával
- 15%-os alkatrészköltség-csökkenés
- A CUPRA tervezési folyamatának átalakítása
- Kevesebb hiba a szorosan integrált termékirányítási rendszernek köszönhetően
- Egyes esetekben az alkatrészeket mindössze két hét alatt fejlesztették ki és küldték el a gyártásba
A képernyőről a valóságba
Ahhoz, hogy egy autó versenyképes legyen a pályán, rendkívül sok órányi erőfeszítésre és odaadásra van szükség. Ennek a munkának egy része a járműalkatrészek tervezésének és létrehozásának folyamatához kapcsolódik.
Ez a feladat a CUPRA esetében 1998-ban ért fordulóponthoz, amikor elkezdtek a PTC parametrikus szoftverével, akkori nevén a Pro/ENGINEER-rel dolgozni. A szoftver használata előtt a CUPRA csapata nem tudott megtervezni bizonyos alkatrészeket, azok összetettsége miatt. A PTC parametrikus szoftvere biztosította számukra a képességeket, amelyekre az alkatrészek sokkal gyorsabb fejlesztéséhez, és teljesítményük teszteléséhez szükségük volt.
“A PTC parametrikus szoftver használatának megkezdése átütő erejű volt. Teljesen megváltoztatta a tervezésünket. Növekedett a hatékonyságunk, és a változtatásokat könnyebb volt végrehajtani. Emellett drasztikusan csökkentette az alkatrészek fejlesztési és átfutási idejét, valamint növelte azok minőségét”
– mondta Jaume Tarroja, a CUPRA Racing teljes járműtervezésért felelős vezetője.
Exponenciális fejlődés a PTC Creo szoftverrel
Kezdetben csak a szoftverben található alapfunkciókat használták. Később, a magasabb követelményekkel párhuzamosan egyre több modult adtak hozzá, hogy sokkal kényelmesebbé és gyorsabbá tegyék a munkát a járműveik új alkatrészeinek tervezésekor. “Régebben 2D-ben terveztük az alkatrészeket, majd elküldtük őket gyártásra, az ebből adódó hibákkal együtt. Most már 3D-ben nézhetjük meg az autót az összes alkatrész összeszerelése után. Gyakorlatilag az egész autót megjeleníthetjük a számítógép képernyőjén. Módosíthatjuk is, anélkül, hogy megváltoztatnánk a formatervét, mindezt egy teljesen stabil környezetben. Ez hatalmas előrelépés volt számunkra” – mondta el Tarroja.
A CUPRA csapata teljes mértékben kihasználja a Creo szoftver előnyeit, az alábbi négy terület mégis kiemelkedik:
- Top-Down tervezés: A felülről lefelé irányuló tervezés a mérnökök számára egy vázmodellt biztosít a járművek általános szerkezetének meghatározásához. Ezáltal a mérnökök megtervezhetik és összeszerelhetik az alkatrészeket, úgy, hogy ha a vázmodell újratervezésére vagy módosítására kerül sor, a változások automatikusan átvezetésre kerülnek az összes alkatrészen. Annak köszönhetően, hogy a vázmodell tartalmaz egy kinematikai mechanizmust, a mérnökök gyorsan szimulálhatják a jármű tényleges mozgását, az alkatrészek közötti esetleges interferencia vagy ütközés meghatározásához. A CUPRA számára ez egy meghatározó faktor, amellyel sok hibát és több órányi tervezési ismétlést takarítanak meg.
- Végeselemes alkatrész-szimuláció. Ez az opció lehetővé teszi a mérnökök számára, hogy szimulálják az alkatrészekre ható igénybevételt valós helyzetben. Nagyon pontos képet ad arról, hogy a tervezés megfelelő-e, a lehetséges gyenge pontokkal együtt.
- Lemeztervezés. Egyszerűsíti a fém alkatrészek létrehozását. A kezdetektől fogva segít a CUPRA-nak abban, hogy könnyebb, nagyobb teljesítményű, jobb eredményeket és gazdasági megtakarításokat biztosító alkatrészeket tervezzen.
- Csővezetékek és kábelezés: lehetővé teszi az elektromos vezetékek és a hűtés elrendezésének szimulálását. Ez nagy előrelépés volt a CUPRA számára. Korábban egy prototípust modelleztek és szállítottak a beszállítónak, aki aztán reprodukálta azt. Most a PTC szoftverének köszönhetően a CUPRA mérnökei képesek mindenről szimulációt készíteni a számítógépen, beleértve a vezetékrendszert és a csővezetékeket is, így amikor az alkatrészt legyártják, minden elsőre jól működik.
Érdemes megemlíteni a parametrikus felület és a freestyle funkciót, amelyet a CUPRA esetében az alkatrésztervezésben használnak. A funkció lehetővé teszi az alkatrészek görbéinek és formáinak szabad formázását. Ennek eléréséhez olyan ún. subdivision modeling funkciót használ, amely nagyobb felületi kontrollt és finomabb részlettervezést biztosít a meglévő, környező forma megváltoztatása nélkül.
Mindezen képességek mellett a CUPRA tervezi a versenyképességüket növelő, új PTC Creo funkciók alkalmazását is. A bevezetésre kerülő új modulok közé tartozik az AI vezérelt generatív tervezés, az additív gyártáshoz optimalizált tervezés és a viselkedés alapú modellezés. Ahogy Tarroja fogalmaz:
“a mechanikus alkatrészek környezetében a PTC Creo páratlan stabilitást és pontossági szintet kínál számunkra”.
Továbbá a CUPRA támogatja a PTC Windchill PLM szoftverét is. A Windchill egy olyan információkezelő rendszer, amely lehetővé teszi az adatok és folyamatok költséghatékony integrálását az alkatrész teljes életciklusa során, a kezdeti ötlettől kezdve a tervezésen és gyártáson át egészen a termék végső karbantartásáig.
A CUPRA 2014-ben vezette be ezt a megoldást, ami hatalmas előrelépést jelentett a termékmenedzsment számára. A Windchill segítségével lehetőség van egy alkatrész vagy egy teljes jármű módosítására, és egy egyszerű kattintással az egész csapat számára elérhetővé válik a legújabb verzió. Így csökkenthető a hibák száma és szükséges idő mennyisége.
Két évtizede optimalizálják az alkatrészek tervezését és gyártási folyamatát
A PTC-megoldások több mint húsz éves használata után a CUPRA nagyon elégedett az eredménnyel. Ahogy Tarroja mondja: “A verseny világában az előző évben készített autót kell javítani. Folyamatos fejlesztésre van szükség a gyártási költségek csökkentése érdekében”. A PTC megoldásai pedig kulcsszerepet játszottak ebben. “Mindig azt láttuk, hogy a PTC tervezőeszközei az iparággal együtt fejlődtek, ami növelte a fejlesztési lehetőségeinket”.
A CUPRA a fentieken kívül további előnyöket is tapasztal. Növelte hatékonyságát az alkatrésztervezésben.
“Képesek vagyunk az alkatrészt a számítógépen 3D-ben létrehozni, és az alkatrész gyártása előtt elvégezni az összes terheléses vizsgálatot, így csökkenthetjük a tervezési hibákat. Ennek köszönhetően a gyártáskor az alkatrész elsőre tökéletesen működik. Tehát egy új jármű piacra kerülésének ideje több mint 20%-kal csökkenthető”
– mondta Tarroja.
Ezzel párhuzamosan a CUPRA képes volt csökkenteni az alkatrészek tömegét és optimalizálni a tervezési folyamatot. Az alkatrészek tömege általában körülbelül 10%-kal optimalizálható anélkül, hogy mechanikai tulajdonságaik csökkennének. Ezt nagyrészt a végeselemes moduloknak köszönhetően sikerült elérni. Összességében ez az alkatrészek körülbelül 15%-os költségcsökkentését biztosítja, köszönhetően a Creo kiváló lemeztervezési képességeinek.
Végül a tervezési és gyártási idő is csökkent. Erre egyértelmű példa az első tengely összes elemét összekötő, nagy bonyolultságú alkatrész, a tengelycsonk fejlesztése. A PTC Creo szoftvereszközeinek használatával a CUPRA csapata úgy javította az alkatrészt, hogy csökkentette a tömegét, és megtartotta a mechanikai tulajdonságait. Így, ahogy Tarroja magyarázza:
“Bár az alkatrész fejlesztési ideje az alkatrész összetettségétől és mennyiségétől függően változik, a PTC Creo segítségével két héten belül elkészülhet az alkatrész gyártásra kész állapotban”.
Egyszóval a CUPRA a PTC Creo szoftverrel a versenyzés világát viheti előre.
Kíváncsi hasonló érdekes információkra?
Kérejük, iratkozzon fel a Kontron Ipari Digitalizációs blogjára!
Az eredeti cikk itt olvasható >
Ha feliratkozik a Műszaki Magazin Hírlevelére, sosem marad le a híreinkről! További friss híreket talál a Műszaki Magazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!