Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Járműtechnika

Önvezető kamionok az M1-esen

A több tonnás teherautók ötven kilométert tettek meg sofőr nélkül.

Közúti forgalomban tesztelt önvezető kamionokat a Volvo Trucks és a Waberer’s International Nyrt., a járművek ötven kilométert tettek meg az M1-es autópályán.

önvezető kamion

A három kamion az úgynevezett platooning technológia segítségével haladt a sztrádán. Ennek lényege, hogy csak az első járműben ül vezető, a többi kamion a vezeték nélküli kapcsolatnak köszönhetően követi a konvoj első tagját.

Biztonsági okokból az M1-esen haladó valamennyi jármű vezetőfülkéjében ült sofőr – írta az MTI. A járművek Lébénynél hajtottak fel a sztrádára, majd Rábapatonánál, az M85-ös gyorsforgalmi úton fordultak vissza.

Dér Péter, a Volvo Trucks kereskedelmi igazgatója szerint a platooning technológiával biztonságosabb, környezetkímélőbb és gazdaságosabb lehet az árufuvarozás.

A beépített technológiának köszönhetően a járművek reakcióideje gyorsabb, mint az emberé, így könnyebben elkerülhetők a balesetek, kevesebb üzemanyagot használnak fel a konvojban haladás miatt, ezáltal kevesebb károsanyagot bocsátanak ki. Előnye még, hogy csak egy sofőr utazik a konvojjal.

A technológiát még tesztelik, és mindennapos használata előtt rendezni kell a különböző országok közlekedési és egyéb szabályait is. Reálisan négy-öt év múlva üzemeken belül, logisztikai centrumokban már alkalmazható lesz a technológia, de a közúti fuvarozásban egyelőre még nem látja az alkalmazás bevezetésének lehetőségét.

Az önvezető járművek kifejlesztésén egymástól függetlenül több cég is dolgozik. A Nissan 2014 közepén úgy tervezte, hogy a cég által fejlesztett és 2014 eleje óta tesztüzemben működő önvezető Nissan Leaf-et 2018-ban kereskedelmi forgalomba hozza, amennyiben ennek jogi feltételeit meg lehet teremteni. A Daimler ugyanebben az évben 2025-re becsülte az önvezető kamionok piaci bevezetését, amivel jelentősen csökkenteni lehetne a hivatásos sofőrök fáradtságából eredő elalvásos balesetek számát.

A Google 2014 decemberében jelentette be, hogy elkészült az önvezető autó prototípusával és 2015-től közúton teszteli azt San Joséban. A cég az autót a prototípus elkészültétől számított öt éven belül tervezi kereskedelmi forgalomba hozni, sorozatgyártásához pedig autóipari partnereket keres.

Az önvezető járművek léte számos jogi kérdést vet fel, ilyen például az, hogy a meghibásodásukból eredő balesetekért ki viseli a felelősséget.

Forrás: Zoom.hu

Hirdetés

További cikkek a témában