A Rolls-Royce magyar csapata is részt vesz a vállalat turbógenerátor technológia fejlesztésében, ami egy új generációs, kisméretű gázturbinából, villamos generátorból és energiaátalakító egységből áll elsősorban repülőgépek hibrid-elektromos hajtásrendszerei számára.
A turbógenerátor egy fedélzeti energiaellátórendszer, amelynek teljesítménye skálázható. A technológia kiegészíti a Rolls-Royce elektromos hajtásrendszer portfólióját, lehetővé téve a nagyobb hatótávolság elérését fenntartható üzemanyagokkal, később akár hidrogén használatával.
A teljesen elektromos hajtásrendszerek jelenlegi akkumulátor technológiája a függőlegesen fel- és leszálló, valamint ingázó repülőgépek számára tesz lehetővé rövid távú városi, régiók-, illetve olyan szigetek közötti ingázó repülést, mint a norvég vagy a skót szigetvilág. A széles, 500kW és 1200kW közötti teljesítménytartományt lefedő turbógenerátor fejlesztésével új, nagyobb távolságú útvonalak nyílhatnak meg, az akkumulátoros, elektromos repülőgépekhez képest.
A Rolls-Royce magyar, német és norvég szakemberei fejlesztik a turbógenerátort, dolgoznak az egyes rendszerek összekapcsolásán és a repülés közbeni intelligens energiaelosztás biztosításán. A turbógenerátor a felszállást követően feltölti az akkumulátorokat, vagy közvetlenül hajtja a légcsavarokat, lehetővé téve a repülőgép számára, hogy repülés közben váltson az energiaforrások között. A technológia kutatását és fejlesztését részben Németország Gazdasági és Klímavédelmi Minisztériuma finanszírozza.
Rob Watson, a Rolls-Royce Electrical elnöke elmondta:
„A Rolls-Royce lesz a vezető beszállítója a fejlett légiközlekedés piacán a teljesen elektromos és hibrid-elektromos energiaellátó- és hajtásrendszereknek, ezek a technológiák idővel nagyobb teljesítményű platformok számára is elérhetőek lesznek. Stratégiánk részeként arra törekszünk, hogy teljesen fenntartható megoldást kínáljunk ügyfeleinknek. Ez azt jelenti, hogy az új turbógenerátoros technológiánk segítségével új, hosszabb útvonalakat nyissunk meg a fenntartható repülésben. Ez egy újabb szintre emeli a hibrid-elektromos légi közlekedést, hiszen több utas utazhat egy alacsony vagy akár nulla károsanyag-kibocsátású repülőgépen.”
„A Rolls-Royce a már meglévő hálózatunkra építve karbantartási szolgáltatásokat is kínál az elektromos rendszerekhez. Továbbá a Rolls-Royce Power Systems üzletága megoldásokat kínál az elektromos repülőgépek gyorstöltéséhez, valamint megbízható, költséghatékony és környezetbarát, fenntartható áramellátást tud biztosítani repülőtereken”
– tette hozzá Rob.
Tavaly jelentette be a Rolls-Royce, hogy olyan elektromos és hibrid-elektromos technológiai megoldásokat fejleszt a jövőben, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy a vállalat a saját működését 2030-ig, a teljes légiipart pedig 2050-ig karbonsemlegessé tegye. Ennek az elköteleződésnek volt jelentős mérföldköve a magyar Rolls-Royce mérnökök által fejlesztett párhuzamos hibrid-elektromos hajtásrendszer létrehozása, a H3PS projekt. A technológiai mérföldkőről ezen a linken érhető el további információ.