A 41 kocsis tehervonat 2021. november 15-én kezdte meg három hetes útját a szlovákiai Dunajska Strada és a kínai Xi’an között, az Új Selyemúton.
A szerelvény, a GEFCO első karbonsemleges tehervonata, melyet a fogyasztási cikkek alacsony szén-dioxid-kibocsátású szállításának lehetőségét kereső ügyfelek igénye hívott életre. A GEFCO a háztól házig történő szállítás során keletkező 250 tonna CO2-t Gold Standard minősítésű projektekbe való befektetésekkel ellensúlyozza. Továbbá, az IoT eszközökkel felszerelt vonat biztosítja a nyomonkövetést, a folyamatos hőmérséklet szabályozást és a termékek minőségromlás nélküli szállítását.
Alice Defranoux, a GEFCO vasúti szállítmányozásának vezetője hozzátette:
“Örömünkre szolgál, hogy régi ügyfelünkkel együttműködve indíthatjuk el első, mérföldkőnek számító karbonsemleges tehervonatunkat. A piaci kereslet növekszik az klímasemleges megoldások iránt, különösen a távolsági közlekedésben. A GEFCO-nál kiszámítjuk megoldásaink környezeti hatását, újratervezzük őket a környezetszennyezés minimalizálása érdekében, illetve megoldásokat keresünk a a fennmaradó károsanyag-kibocsátás kompenzációjára. A vasút kiváló módja a csökkentett szén-dioxid-kibocsátás elérésének.”
A három hetes út – az Új Selyemúton – Szlovákiából indul Brest-Małaszewicze irányába, a lengyel – fehérorosz határra, ahol a termékek az európai vonatokról, az 1,52 m széles vasúti nyomtávolságon közlekedő, orosz vagonokba kerülnek. A tehervonat ezután Fehéroroszországon és Oroszországon keresztül érkezik majd a kazahsztáni Alashankou-Dostykba, amely az eurázsiai szárazföldi híd egyik fő összeköttetése Hszincsianggal, a Kínába történő belépés csomópontjával. Az árut ezután kínai kocsikra rakják, mielőtt megérkeznének végállomásukra, Xi’an-ba.