Interjú Juhos Attilával, a Hankook Tire Budapest Kft. kereskedelmi igazgatójával
A 2020-ban berobbanó világjárvány ellenére globálisan pozitív mérleggel zárta a Hankook Tire a tavalyi évet, üzemi- és értékesítési eredményei pedig azóta is folyamatos növekvő tendenciát mutatnak. A prémium abroncsgyártó augusztus elején hozta nyilvánosságra 2021 második negyedévének pénzügyi eredményeit, melynek apropóján Juhos Attilát, a Hankook Tire Budapest Kft. kereskedelmi igazgatóját kérdeztük a hazai trendekről, a Hankook magyarországi piacának helyzetéről.
A vállalat 2020-ban is képes volt fejlődést mutatni a pénzügyi eredményekben, és ez a tendencia idén is folytatódik. 2021 második félévét 32,4%-os üzemi- és értékesítési eredmény-növekedéssel sikerült zárni globálisan. A hazai eredményeket is ilyen mértékű progresszió jellemzi?
Juhos Attila: Igen, hasonlóan figyelemre méltó számokat produkáltunk Magyarországon is. Pénzügyi területen elért eredményünk is alátámasztja, hogy jól tudtunk alkalmazkodni a kialakult vírushelyzethez, azonnali és – meglátásom szerint – jó döntéseket hoztunk már a pandémia kezdetén.
Miként befolyásolta a pandémia a Hankook Tire Sales munkáját?
Juhos Attila: Elöljáróban mindenképpen el kell mondanom, hogy nagy kihívás elé állított minket is pandémia. Nem szeretném részletezni, hiszen nemcsak minket tett próbára az elmúlt több, mint egy év. Szerencsére komolyabb megbetegedés nem történt a munkatársak között, erre mi is, csak úgy, mint a Hankook minden más működési egysége, fokozottan ügyeltünk, hiszen kollégáink egészsége a legfontosabb. Ami a kereskedelmi tevékenységünket illeti, jobb eredményeket értünk el Magyarországon, mint azt a tavalyi év márciusában, a járvány első hullámának berobbanásakor gondoltuk.
A nyilvánosságra hozott pénzügyi eredmények negyedévről negyedévre jelentős növekedésről számolnak be a 18 colos és az annál nagyobb méretű abroncsok értékesítésében, aktuálisan ez 6%-os emelkedést jelent. Ez Magyarországon is jellemző? Mitől erősödött meg ennyire ez a szegmens?
Juhos Attila: Az elmúlt években az UHP (Ultra High Performance, azaz ultramagas teljesítményű) abroncsok eladásai jelentős mértékben növekedtek. A Hankook Tire Budapest Kft. sem maradt le ezek értékesítésében, hiszen ebben a szegmensben nemcsak követni tudtuk, tudjuk a piac növekedését, hanem képesek vagyunk meg is előzni azt. Elemezve a 2021. év első félévének adatait elmondható, hogy a 18 colos és annál nagyobb méretű abroncsok értékesítése – gondolok itt a személyabroncsokra és az SUV abroncsokra is – jelentősen megnőtt. Árnyalja a képet, hogy ezek az adatok a gyártók által eladott abroncsok adatait mutatják. A végfelhasználó vásárlóerő (sell-out) a piaci visszajelzések alapján kisebb mértékű visszaesést mutat, de erre csak később kapunk pontos választ, amikor felmérjük kereskedőink raktárkészletét. Az UHP szegmens erősödése egyértelműen az új autó eladásoknak köszönhető, hiszen az első szerelésű abroncsok méretei nagyrészt már 17-18-19 col között mozognak.
Sokak szerint a négyévszakos abroncsoké a jövő. Érzékelhető ilyen jellegű tendencia a magyar piacon? Mely abroncsok a legkeresettebbek?
Juhos Attila: A legdinamikusabban fejlődő szegmens itthon is a négyévszakos abroncsoké. Ez a tendencia meg is marad, ezért kiemelt figyelmet fordítunk rájuk. A személyabroncsok esetében egyértelműen a budget kategória a legnépszerűbb, kb. 50%-át teszi ki a teljes értékesítésnek, a prémium és a közepes kategória pedig igazságosan osztozik a másik 50%-on. Az SUV abroncsoknál fordított a helyzet, itt a prémium márkák teszik ki a piacon eladott négyévszakos abroncsok felét. A hazai gyártású négyévszakos Laufenn márkánk rendkívül népszerű kereskedőink és a végfelhasználók körében is. 2021-től a Hankook négyévszakos abroncsok eladása is folyamatosan növekszik, 2022-től ez csak erősödni fog.
Az utóbbi évben több Hankook termék is figyelemreméltó minősítéseket ért el különböző szaklapok független tesztjein, úgy mint a Winter i*cept evo3 vagy a Ventus Prime 3. Ez meglátszik az eladásokban is? Melyek a legkeresettebb Hankook abroncsok Magyarországon?
Juhos Attila: Az egyértelműen látszik, hogy a végfelhasználók nagy többsége számára már az is fontos szempont a vásárlás előtt, hogy a márka, illetve az adott mintázat milyen értékelést kapott a szakmai teszteken. Természetesen minél jobb a minősítés, annál keresettebb az abroncs. A Hankook nyári mintázatai közül egyértelműen a Ventus Prime 3 (K125) a legnépszerűbb: nemcsak a teljesítménye meggyőző, hanem a külleme is. Téli abroncsaink esetében a Hankook Winter i*cept RS2, Winter i*cept evo2, illetve a Winter i*cept evo3 (W452, W320, W330) abroncsok a legtöbbet választott mintázatok.
A környezetvédelmi törekvésekkel együtt nő az elektromos autók népszerűsége, és világszinten rövidtávú cél a dízelek fokozatos kivezetése. Ennek előkészítéséről és lebonyolításáról még idén dönthet a fővárosi közgyűlés. Mennyire érezhető ezen törekvések előszele? Mi jellemző az elektromos autókra fejlesztett abroncsok értékesítésére a Hankooknál?
Juhos Attila: Már egy ideje rendelkezünk olyan abroncsokkal, amelyeket kifejezetten csak elektromos gépjárművekre fejlesztettünk, ilyen a Ventus S1 evo 3 EV is például. Ezen termékek prémium minőségét az is jól tükrözi, hogy tavaly a Porsche a Hankookot kérte fel első, teljesen elektromos sportautója, a Taycan gyári szerelésű abroncspartnerének. A Volkswagen is a mi EV abroncsainkat választotta az ID.4 elektromos SUV-jük számára, beleértve az Audi és a Skoda hasonló modelljeit is, így például az Audi az e-Tron quattrohoz is gyártunk gumiabroncsot. Elektromos abroncsaink esetén fontos, hogy a motorzaj hiányában zavaróvá váló gördülési zaj minimális legyen, illetve kiváló aerodinamikai teljesítményének és az aránylag alacsony gördülési ellenállásának köszönhetően növelje azt az időt, amit akkumulátor-töltés nélkül meg tud tenni a sofőr. Ezek mellett persze elengedhetetlen az is, hogy száraz és nedves körülmények között egyaránt rövid maradjon a féktáv és a legmagasabb szintű biztonságot nyújtsák az abroncsok. Jelenleg az EV gumik is stratégiai jelentőséggel bírnak, hiszen ahogy nő az elektromos autók eladása, azzal párhuzamosan növekedni fog a szükséges abroncsok iránti kereslet is. Arra pedig kifejezetten büszke vagyok, hogy a prémium márkák felsorolt modelljei számára egyetlen európai gyárunkban, Rácalmáson gyártjuk a csúcsteljesítményű Ventus S1 evo 3 EV abroncsokat.
A Hankook almárkája, a Laufenn is egyre nagyobb népszerűségnek örvend, ám kevesebbet hallani ezekről a termékekről, mint a Hankook abroncsokról. Milyen felhasználók alkotják a Laufenn célcsoportját?
Juhos Attila: A Laufenn márka öt éve van jelen az európai piacon. Büszkén jelenthetem, hogy Európán belül Magyarországon sikerült legjobban bevezetni ezt a márkát, rendkívül népszerűvé vált mind a nyári, mind a téli, illetve a négyévszakos szegmensben is. A Hankook a prémium márkánk, Laufenn pedig az „okos” választás, hiszen fiatalos, megbízható, kiemelkedő ár-érték aránya miatt kategóriájában véleményem szerint a legjobb választás! Elárulhatom, hogy a közeljövőben a vásárlók még többet fognak hallani a Laufennről.
Terveznek valamilyen újítást, ami jelentős hatással lehet az értékesítési folyamatokra, esetleg a Hankook-partnerek munkájára?
Juhos Attila: Jelenleg elsősorban a pandémia okozta problémákkal és azok leküzdésével foglalkozunk. Természetesen folyamatosan igyekszünk megújulni, és elnézve az eladási mutatóinkat, ez a folyamat kifejezetten sikeresnek mondható. A Hankook Tire Budapest Kft. bizakodva tekint a jövőbe, és biztosak vagyunk abban, hogy a Hankook és Laufenn abroncsok iránti kereslet továbbra is növekedni fog.
A Hankook Tire 2021-es éves bevételi célkitűzése ambiciózus. Az idei cél eléréséhez a Hankook Tire vállalatcsoport valamennyi tagjára szükség van, a globális stratégia fókuszában pedig a nagy átmérőjű, 18 colos és afölötti abroncsok értékesítésének ösztönzése áll. A cégcsoport továbbá újabb prémium autógyártókkal szeretné bővíteni eredeti alkatrészekre vonatkozó együttműködéseit, illetve nagy hangsúlyt kíván fektetni az elektromos járművekre tervezett abroncsok szegmensére is. Természetesen az egyes piacok igényeihez optimalizált elosztási stratégiák maradnak a mennyiségi és minőségi növekedés alappillérei.