Az utóbbi évben – főleg a koronavírus járvány hatására – jelentős átalakuláson ment keresztül az e-kereskedelem.
A megnövekedett vásárlások száma és a megváltozott fogyasztói igények döntéshelyzet elé állították a nagy- és kiskereskedőket, sokaknak a több évre tervezett digitalizációs folyamatokat pár hónap alatt kellett végrehajtaniuk. A Trans-Sped a Webshippy-vel és az OANDER-rel közösen szervezett e-kereskedelmi meetupjának második felvonásán az e-kereskedelem résztvevői osztották meg tapasztalataikat az elmúlt évekről.
A pandémia miatt az offline üzletek egy része bezárni kényszerült, vagy korlátozottan lehetett csak nyitva, az emberek otthon maradtak és a szükséges termékeket online webshopokban szerezték be. De mi történt azokkal a kereskedőkkel, akik nem rendelkeztek webáruházzal? A tavalyi év meghatározó volt az e-kereskedelmi piacon még nem jelenlévő kereskedőknek, hisz termékeiket személyesen már nem mindig tudták eladni vásárlóiknak. Alapvetően hosszú évekre tervezett folyamatokat pár hónap alatt kellett megvalósítaniuk. Ennek eredményeképp 2020-ban a hazai e-kiskereskedelmi forgalom átlépte az 1000 milliárd forintot.
A meetup előadásai ezen a linken tekinthetőek meg!
“Már minden tizedik forintot online költünk el”
– mondta Pintér Róbert, a Reacty Digital üzletfejlesztési igazgatója.
2019 óta duplájára, azaz 6 százalékról 12 százalékra nőtt a legalább heti rendszerességgel online vásárlók aránya. Pintér elmondta, hogy megnövekedett a készpénzmentes fizetések aránya is, a készpénz elvesztette a dominanciáját, ugyanis 2020-ban az online vásárlók 63 százaléka fizetett inkább készpénzmentesen. A Reacty Digital igazgatója szerint jelen pillanatban nehéz meghatározni, hogy a világgazdaság mikor tud visszatérni a járvány előtti állapotba, ezért azt is nehéz megjósolni, mi fog történni az e-kereskedelmi piacon. A középtávú előrejelzés alapján 2025-re a hazai e-kiskereskedelmi forgalom meghaladhatja a 2700 milliárd forintot.
A 2020-as évben több hazai kiskereskedő is belépett egy számukra még ismeretlen, új piacra, az e-kereskedelembe. Ocskay László, az OANDER ügyvezetője szerint a vállalatok belépésének kulcsfontosságú eleme a stratégia, ismerniük kell üzleti jövőképüket, látniuk kell, milyen piacon, honnan hová és milyen lépésekben szeretnének eljutni. Azt is régóta tudjuk, hogy a digitalizáció egyre komplexebb, a vásárlókat nem egy, hanem több csatornán kell elérni egy időben, erre ma már a multichannel megoldások mellett egyre többször alkalmazunk omnichannel megoldásokat.
“Az első kérdések egyike, hogy milyen mérethez milyen webshopot érdemes választani.”
– az OANDER társ ügyvezetője elmondta, hogy az áteresztőképesség, az értékesítési komplexitás, a specializáció, az igényelt automatizáció foka és a digitális érettség mind befolyásolják a választást.
A skálázhatóságnak nem csak a digitalizációban, hanem a logisztikában is jelentős szerepe van. De nem olyan egyszerű, mint ahogy sok ügyfél gondolja. A Trans-Sped ügyvezetője, Fülöp Szabolcs elmondta, hogy a skálázhatóságot három fő termelési tényező határozza meg: eszköz, ingatlan és humán erőforrás. „Tragédiája”, hogy a termelési tényezők nem növelhetőek egyenletesen, csak diszkréten, ezért ezeknek a lépéseknek a kisimítását egy profi logisztikai szolgáltató bevonásával lehet megoldani. Milyen többlettel rendelkezik a megfelelő logisztikai szolgáltató? Egyrészt olyan know-how birtokában van, amelyet más ügyfeleknél szerzett tapasztalatok alapján hasznosít, másrészt magas szintű szakértelem és minden szükséges logisztikai rendszer is rendelkezésére áll. A Trans-Sped ügyvezetője szerint az e-kereskedelem korlátja a logisztika, amit a megfelelő partner bevonásával lehet feloldani.
A Webshippy saját bőrén tapasztalta meg, hogy a logisztika folyamata jelentős kihívást jelent az e-kereskedelmi piacon jelenlévő vállalatok számára. Innovációjukkal segítséget nyújtanak a retail és e-commerce logisztikát végző vállalatok számára. Perényi András, a Webshippy ügyvezetője elmondta, hogy egy olyan felhő alapú szoftvert hoztak létre, mellyel a maximális hatékonyság elérése érdekében automatizálni tudják a raktári folyamatokat. Az elmúlt év alatt egy robotrendszert is bevezettek a teljesítési központjukban, mellyel még hatékonyabban képesek teljesíteni a nagy megrendelésszámokkal járó komissiózási kihívásokat. Az idei év másik nagy újdonsága a Webshippy license, ami lehetővé teszi, hogy azok is használhassák a fulfillment szoftvert, akik nem tudják kiszervezni logisztikájukat valamilyen okból. Ennek első példája maga a Trans-Sped aki nem csak tulajdonostárs, hiszen fulfillment folyamataikat ez év elejétől a Webshippy szoftvere vezérli.
A kerekasztal-beszélgetés ezen a linken tekinthető meg!
A Fressnapf, Magyarország legnagyobb állateledel és felszerelés áruházlánca 2020 márciusában még nem rendelkezett online csatornával. A német multinacionális cég hazai leányvállalata számára az első hullám megszorításainak küszöbén még nem volt lokálisan implementálható központi webshop koncepciója, ezért – amikor veszélybe került az egyetlen, offline csatorna zavartalan üzemeltetése – a helyi menedzsmentre hárult egy alternatív webshop operáció fejlesztése és beindítása.
“A Webshippy, Brandlift (Fressnapf honlapjának üzemeltetője) páros bevonásával mindössze két hónap elegendőnek bizonyult egy ’’korrekt” online csatorna létrehozására. 2020 nyara óta több hullámban végrehajtott logisztikai fejlesztések során kerültünk kapcsolatba a Trans-Sped csapatával, annak érdekében, hogy a közös tanulási folyamat eredményeként ’’végső” helyére és formájába kerüljön az operáció. Reményeink szerint lesz lehetőségünk a Trans-Sped széleskörű logisztikai tevékenységi köréből fakadó további szinergiák kihasználására”
– mondta Kisgergely Dániel ügyvezető.
“2017. december 15-én háromezer ki nem szolgált csomag volt a rendszerünkben, és a vásárlói visszajelzések után megfogalmazódott bennem, változtatnunk kell!”
– a Butlers ügyvezető igazgatója, Scharbert Edina két lehetőséget fogalmazott meg magában évekkel ezelőtt. Az egyik, hogy nagyobb raktárba és humán erőforrásba ruháznak be, vagy kiszervezik a teljes online folyamatot. Elmondása szerint legjobb döntésük volt a fulfillment szolgáltatás igénybevétele, ugyanis adott határidőre, gyorsan és egységes csomagolásban tudják eljuttatni a vevőikhez termékeiket. Ezek alapján nem meglepő, hogy a 2020-as év változásai felkészülten érték őket, és a közel duplájára nőtt vásárlói igényeket is ki tudták szolgálni.
Az alinda egészen más helyzetből indult, mint a kerekasztal beszélgetésen résztvevő másik két vállalat, hisz nem rendelkezik offline üzlettel, kizárólag online értékesít. De ez nem jelenti azt, hogy a 2020-as évük kihívások nélkül telt el, hisz számukra is tartogatott meglepetéseket az elmúlt időszak. Dobozi Balázs, az alinda kereskedelmi- és beszerzési vezetője szerint egyik legnagyobb kihívásuk a megfelelő készletszám fenntartása volt. A vállalat erőssége, hogy kevés cikkszámmal de magas árukészlettel működnek, ám tavaly a majdnem duplájára nőtt vásárlások száma sok esetben készlethiányt, több hónapos várakozási időt eredményezett. Ennek megoldásaképp a közeljövőben fogják megnyitni több mint 12 ezer négyzetméteres raktárterületüket, melynek segítségével nem csak a magyarországi, hanem a szomszédos országok piacait is ki tudják szolgálni.
A meetup résztvevői egyetértenek abban, hogy a magyarországi e-kereskedelmi piac növekvő tendenciát mutat, és feltehetően mutatni is fog a jövőben. Azt, hogy gyorsabb fejlődésre is volna lehetőség, jól mutatja, hogy a közel azonos népességszámmal rendelkező, hasonló gazdasági adottságú Csehországban háromszor annyi webáruház található, mint idehaza és az e-kiskereskedelmi forgalom aránya is jóval magasabb.