A világszerte tervezett 80 gigaakkumulátor üzem nem lesz elegendő, mivel az előrejelzések szerint az elektromos járművek száma 2036-ra meghaladja a belső égésű motorokkal hajtott járművekét.
Az “Elektromos jármű-akkumulátorok szállítási láncának elemzése” (Electric Vehicle Battery Supply Chain Analysis) című jelentés szerint 2036 lesz az az év, amikor a teljesen elektromos hajtású személyautók értékesítése meghaladja majd a belső égésű motorokkal szerelt személyautókét, de a szakemberek azon aggodalmuknak is hangot adnak, hogy a világszerte tervezett 80, gigakapacitású akkumulátorgyár ellenére az e-járműakkumulátorok szűkös kínálata nem tud majd lépést tartani a megugró kereslettel, ami veszélybe sodorhatja a tisztán elektromos hajtás tervezett térnyerését is.
A jelentés rámutat arra, hogy bár az e-járművek akkumulátorának gyártásában jelenleg Ázsia játszik vezető szerepet, a következő néhány évben Európa sokat ledolgoz majd a mai versenyhátrányából, illetve az USA is a gyártási kapacitás növelését tervezi.
„Az automatizálás kulcsfontosságú szerepet játszik a szerelési folyamatok biztonságában, a minőségben és a nyomonkövethetőségében, valamint a költséghatékony akkumulátortechnológiák megvalósításban, amelyek döntően fontosak az elektromos járművek elterjedéséhez,”
– nyilatkozta Tanja Vainio, az ABB Robotika üzletághoz tartozó Auto Tier 1 Business Line ügyvezető igazgatója.
„A termelési sebesség és a rugalmasság alapvető fontosságú az elektromos jármű-akkumulátorok gyártási kapacitásának felfuttatásában, ezért nagy jelentőségű, hogy a celluláris gyártási architektúránk segítségével a gyártók gyorsan validálhatják a gyártócellák kialakítását, majd az egységes minőségi, biztonsági és termelékenységi normák szerint globálisan bevezethessék a gyártócellákat. A gyártócellák bevezetése és kiépítése lehetővé teszi a kapacitás valós idejű adatok alapján történő rugalmas módosítását és kereslethez igazítását.”
A jelentés készítői annak fontosságára is felhívják a figyelmet, hogy az akkumulátorcsomag-összeszerelést az autógyártó létesítményekben vagy azok közelében kell kiépíteni.
„Az akkumulátor-összeszerelés és az autógyártás egymáshoz közeli telepítése a szállítási igény csökkentésével nemcsak a fenntarthatóságot javítja, de növeli a rugalmasságot is. A termelésben a celluláris módszer könnyen kiépíthető a meglévő gyártósorokon is. A keresleti görbe változását követve lehetőség van rá, hogy a gyártócellák számának gyors növelésével vagy csökkentésével pontosan szabályozni lehessen a gyártási kapacitás szintjét. A robotjaink kialakítása lehetővé teszi, hogy szükség esetén gyorsan átprogramozhassuk azokat új feladatok végzésére, így növelve a rugalmasságot, illetve a robotjaink élettartamának maximalizálásával tovább erősítsük a fenntartható termelési megközelítésünket,”
– tette hozzá Vainio.
„Úgy véljük, hogy egy erős akkumulátor-ellátási lánc kiépítése határozott versenyelőnyt biztosít majd az OEM-eknek, attól függetlenül, hogy az akkumulátorgyártást kiszervezik-e vagy saját vállalati keretek között szervezik-e meg, elősegíti az elmozdulást a maximális termelési rugalmasság felé, tovább csökkenti a költségeket és növeli a termelékenységet,”
– folytatta Vainio.
Az elektromos járművek magas ára a jövőben egyre inkább gátolja majd a további piaci térhódítást, ezért a járművekkel kapcsolatos költségek csökkentése az egész iparág számára kiemelt célkitűzéssé válik. Mivel a járműköltségek akár egyharmada az akkumulátorral kapcsolatos, az ABB kiemelten foglalkozik olyan megoldások fejlesztésével, amelyek javíthatják az akkumulátorgyártás termelékenységét.
„Egyre inkább úgy látjuk, hogy a magasabb termelékenység és az alacsonyabb költségek érdekében olyan megoldásra kell törekednünk, amelynél az akkumulátorcellákat egyenesen az akkumulátorcsomagba építik be,”
– zárta szavait Vainio.
“Az ABB számos gyártóval folytat együttműködést, aminek a keretében arra törekszik, hogy a rendszerei és a szaktudása alkalmazásával növelje a termelékenységet, javítsa a minőséget, emelje a munkabiztonság szintjét, illetve az összeszerelés automatizálásával csökkentse a kész akkumulátorcsomag költségeit, ami alapvető fontosságú ahhoz, hogy az e-járművek teljesíteni tudják a velük szemben támasztott költség- és adaptációs célokat.”
A „Elektromos jármű-akkumulátorok szállítási láncának elemzése” című jelentés vizsgálja az e-járművekhez kapcsolódó akkumulátor-ellátás jelenlegi és a jövőbeni helyzetét, foglalkozik az anyagforrásokkal, a rendelkezésre álló technológiákkal, de elemzi a keresletet és a lehetséges kockázatokat is.
A jelentés itt tölthető le.