A pandémia egyik legnagyobb nyertese kétségtelenül az e-kereskedelem lett, amely több évnyi növekedést produkált egyetlen esztendő leforgása alatt. Ez azonban nem csak a keresletre igaz, hanem a kínálatra is – egyre könnyebb, gyorsabb és nem utolsó sorban olcsóbb a webáruház nyitás. A bővítményeknek köszönhetően pedig még az üzemeltetés is gyerekjátékká válhat.
Tekerjünk vissza egy kicsit az időben, és nézzük meg, hogy mi minden változott az online kereskedelem világában az elmúlt 25 évben.
Az internet csak a 90-es évek közepén jelent meg mindenki számára, ám ekkor még senki sem tudta, mit is jelent. Jeff Bezos, az Amazon alapító-tulajdonosa például azt meséli, hogy a kezdeti befektetők közül a legtöbben ezt a kérdést tették fel neki először: “mi az az internet?”.
A 2000-es években már jóval többen használták a webet, emiatt pedig egyre több webáruház jelent meg a piacon – Magyarországon is.
Ám ekkor a webshopokat még egyedileg fejlesztették, ami miatt milliós nagyságrendű összegbe került létrehozásuk.
A 2010-es évek viszont már abszolút a webshop motorokról szólt, amik úgynevezett “dobozos” megoldást kínáltak a kezdő kereskedők számára, hiszen – viszonylag alacsony – havidíjért cserébe bárki elindíthatta a webáruházát. Ez volt a katalizátora az e-kereskedelem hihetetlen ütemű növekedésének hazánkban.
A legnépszerűbb webáruház motorok
Amennyiben weboldalt szeretnénk indítani, és nem rendelkezünk semmiféle technikai tudással, a legegyszerűbb megoldást egy tartalomkezelő rendszer (CMS) használata jelenti.
A legnagyobb és legnépszerűbb CMS rendszer a WordPress, amely saját elmondása alapján ma már több, mint a weboldalak ⅓-án fut – ezzel gyakorlatilag az egész internet harmadát ők “futtatják”.
Nem csoda tehát, hogy az egyik legnépszerűbb webáruház motor a WooCommerce, ami a WordPress-re épül.
A legnagyobb előnye az, hogy ingyenes, így bárki, bárhol, szinte azonnal elkezdheti használni. Fontos azonban megemlíteni, hogy a különböző bővítmények és megoldások pénzbe kerülnek hozzá, de ez nem is csoda, hiszen a pluginoknak hála gyakorlatilag bárki számára “összelegózhatóvá” válik egy komplett webshop, ahogy az a cikk későbbi részében is látható lesz.
A WooCommerce-en kívül nagyon népszerű még a Shopify, a Magento, a BigCommerce vagy az OpenCart is.
Ezek az előre elkészített webáruház motorok bár jóval egyszerűbbek és olcsóbbak, de korántsem olyan testreszabhatóak, mint az egyedileg fejlesztett változatok.
Ám itt jönnek a képbe a bővítmények.
Ma már szinte mindent megvásárolhatunk előre elkészített, dobozos változatban – ez pedig a különböző webáruház megoldásokra is igaz.
A webáruház bővítmények szerepe
A bővítmények egy bonyolult technikai működésű megoldást egyszerűsítenek le, és nyújtják át ezüsttálcán gyakorlatilag bárkinek – mindenfajta technikai tudás nélkül.
A bővítmények használata ma már nagyon elterjedt, ezért létezik néhány belőlük, ami egy webshop számára gyakorlatilag megkerülhetetlenné vált az elmúlt években.
A legfontosabb webáruház bővítmény kategóriák:
- Design és testreszabás
- Pénzügyi és fizetési megoldások
- Szoftverek és integrációk
Minden webshopnak szüksége van például egy fizetési megoldásra, ahol a vásárlók egy fizetési rendszeren keresztül meg tudják vásárolni a webshop által nyújtott termékeket az interneten keresztül.
Magyarországon a legnépszerűbb fizetési megoldás a SimplePay, ám ahhoz, hogy működésre bírjuk, be kell építenünk ezt a fizetési rendszert a webáruházunk működésébe – technikailag is.
A bővítmények az ilyen helyzetekben tudnak hatalmas segítséget nyújtani, hiszen az olyan megoldások, mint például a SimplePay for Woocommerce, egyszerűen csak beépítik helyettünk a SimplePay teljes működését a WooCommerce rendszeren futó webáruházunkba.
Mit nyerünk ezzel?
Röviden: a legtöbb internetes vásárlás a kosárelhagyás miatt hiúsul meg, aminek az elsődleges kiváltó oka nem más, mint a kedvezőtlen fizetési lehetőségek.
- Az utalás túl sok lépésből áll, ezért sokaknak túl bonyolult vagy időrabló
- Az utánvét ma már sok esetben extra költségekkel jár
- A kártyás fizetés pedig bár egyszerű és gyors, de ehhez egy hiteles és stabil fizetési rendszerre van szükség
Az ilyen és ehhez hasonló bővítmények ugyan pénzbe kerülnek, de a segítségükkel sokkal többet nyerünk, hiszen ha már néhány kosárelhagyást megakadályoz, már bőven visszahozza az árát.
Ezek az egyszerű megoldások azok, amik miatt az egész kereskedelmi iparág bővül, fejlődik és terjeszkedik. Egyre alacsonyabb a belépési korlát, egyre könnyebben érhetőek el a legnagyobb gyártók (pl.: Kína), és egyre nagyobb a kereslet is az online megvásárolható termékekre.
Kijelenthetjük, hogy az e-kereskedelem aranykorát éljük, és még nem látszik a növekedés lassulása!