A mostanában hatalmas növekedést produkáló e-kereskedelemben a gyorsaság és a megbízhatóság rendkívül fontos – néhány másodperc késéssel vagy egy biztonsági réssel rengeteg vásárlót veszíthetünk. A szezonális csúcsidőszakban (pl.: Black Friday) pedig még fontosabb, hogy a webshop stabil, gyors és megbízható működést produkáljon. A jó hír, hogy ebben hatalmas segítséget tud nyújtani egyetlen technikai összetevő: Egy megbízható tárhely szolgáltatás!
A tárhely – vagy hosting – egy fizikai számítógépen létrehozott lemezterület, amelyet csak és kizárólag weboldalak tárolására üzemeltetnek. Az ilyen számítógépek tárhelyéhez online is hozzá lehet férni, ezért szervernek nevezzük őket, és segítségükkel az egész internet számára elérhetővé válnak a rajta futó weboldalak.
Ezek a szerverek úgy vannak optimalizálva, hogy az összes weboldal futtatási feladatot képesek legyenek ellátni, mindezt úgy, hogy a weboldal tulajdonosokról levegyen minden terhet, így például szaktudás vagy komolyabb rendszergazdai ismeretek nélkül is könnyen használhatóvá teszik a bonyolultabb informatikai folyamatokat.
Azonban fontos megjegyezni, hogy nem minden tárhely egyforma, hiszen rengetegféle hosting szolgáltatás érhető el ma már a piacon, amelyek mind minőségben, mind pedig árban jelentősen különböznek egymástól.
Mi alapján érdemes tárhely szolgáltatást választania egy webshop tulajdonosnak?
Sebesség
Az internet egy nagyon gyors és ingergazdag környezet, ahol néhány másodperc késés is már komoly türelmetlenséget képes kiváltani az emberekből.
Éppen ezért nagyon fontos, hogy a webáruház gyorsan működjön, mert minden egyes betöltéssel elvesztegetett másodperc jelentős konverzió-romlást eredményezhet – főleg az olyan impulzív vásárlások során, ahol nem egy tudatos vásárlói folyamat (pl.: egy régóta fennálló probléma megoldása) áll a termék vásárlása mögött, hanem egy friss érzelem (pl.: egy Facebook-reklám által létrejött vásárlási szándék).
De a nem-impulzív vásárlásoknál is nagyon fontos a sebesség, hiszen a keresőrobotok (például a Google) nagyon fontosnak tartja a weboldalak betöltési sebességét, és emiatt jóval előrébb helyezi azokat az oldalakat a keresési találatokban, amik gyorsan tudják kiszolgálni a keresést végző felhasználók igényeit.
A weboldal sebessége bár több dologtól is függ, de az egyik legfontosabb tényező kétségtelenül a tárhely szolgáltatás minősége! Egy webshop tulajdonosnak érdemes lehet olyan szolgáltatót választani, aminek direkt webshopokra szabott csomagja is van, hiszen így garantáltan az e-kereskedelmi elvárásokhoz lesz igazítva a tárhely működése. Az IONOS tárhely szolgáltató egy remek példa erre, hiszen a csomagjaik között dedikált E-kereskedelmi hosting is található, SSL tanúsítvánnyal – tehát amellett, hogy a hosting működése a webáruházakra van optimalizálva, még biztonságos is!
Biztonság
A biztonság rendkívül fontos egy webshop számára, ám jóval több mindent foglal magában, mint azt elsőre gondolnánk:
- Készpénzáramlás
- Adattárolás
- Weboldal üzemidő
- stb.
A webshopokon keresztül online pénzforgalom zajlik, ami miatt rendkívül fontos, hogy megfelelő titkosítási csatornákon keresztül történjenek a tranzakciók, így azokhoz ne férjenek hozzá illetéktelenek.
Mindezt úgy éri el a tárhely szolgáltató, hogy titkosítja azokat a csatornákat, amelyeken keresztül a szerver (amin a weboldal fut), illetve a felhasználó a saját készülékével kommunikál.
Az adattárolásra vonatkozóan az a legfontosabb, hogy minden weboldal elemről és adatról készüljön biztonsági mentés, így hiába történik bármi a weboldallal, a kár azonnal visszaállítható lesz.
Minél gyakoribb a biztonsági mentés (vagy backup), annál több és frissebb adat fog a rendelkezésre állni egy esetleges adatvesztés után.
A weboldal üzemideje pedig azt jelenti, hogy a weboldal milyen gyakran elérhető – vagy éppen nem elérhető – a látogatók számára. Az online áruházak egyik legnagyobb előnye a fizikai boltokhoz képest az, hogy az év minden napján, minden egyes percben nyitva vannak – amennyiben ezt a tárhely szolgáltatás lehetővé teszi.
Mint minden szolgáltatásnál, úgy a tárhely szolgáltatóknál is szükségszerű időnként a karbantartás és az időzített leállás, ám nem mindegy, hogy ezt mikor teszik meg és milyen gyakran. Egy webshop esetében ugyanis hatalmas bevételkiesést jelenthet egy-egy leállás – az Amazon esetében például minden egyes perc közel 70 millió forint bevételkiesésnek felel meg.