Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

E-Gazdaság

Amiről kevés szó esik: Az e-kereskedelem és az energiafelhasználás kapcsolata

Az e-kereskedelem az internet egyik legnagyobb találmánya. Otthonról, a kanapén ülve néhány egérkattintással bármit meg tudunk rendelni, amit itthon néhány napon, az USA-ban már 24 órán belül kézhez kapunk. Ez bár nagyon kecsegtetően hangzik, van azért egy hatalmas árnyoldala is.

Az e-commerce jövője azoké, akik a gyorsabban tudják kiszállítani a megrendelt termékeket – így vélekedik az e-kereskedelem egyik legnagyobb alakja, Jeff Bezos, az Amazon vezérigazgatója.

Nemrég vált hivatalossá, hogy az Amazon megkapta az engedélyt a drónos kiszállításhoz, ami a szakértők szerint végül oda vezethet, hogy a rendeléstől számítva akár fél órán belül hozzájuthatnak majd az emberek a termékeikhez.

Óriási lépés ez ahhoz képest, hogy 25 évvel ezelőtt még minden termékért saját magunk kellett elmennünk, ami rendszerint a fél napunkat is igénybe vehette.

Ahhoz, hogy ebből a “régi” világból eljussunk a fél órán belüli kiszállításhoz, rengeteg iparág, ember, eszköz és gép koordinált együttműködése szükséges. Ahhoz pedig, hogy az egész gépezet olajozottan működhessen, rengeteg energiára van szükség.

Vagy mégsem?

Az e-commerce világ és az energiafelhasználás kapcsolata

A kereskedelem – ahogy szinte minden más iparág az internet korában – hihetetlenül felgyorsult.

A fizikai vásárlás helyett eljutottunk oda, hogy mindössze egyetlen kattintással, a saját otthonunkból hozzájuthatunk szinte bármihez.

De nem csak a vásárlóknak lett jóval kényelmesebb az élete, hanem a kereskedőknek is. Míg korábban minden egyes terméket be kellett rendelni, raktározni, csomagolni, majd tovább szállítani a végfelhasználóhoz, addig ma már a dropshipping terjedése miatt elég egy jól működő webáruházat működtetni, és egyáltalán nincs szükség a termékkel való fizikai érintkezésre – a dropshipping gyártó vagy kereskedő egyenesen a vásárlóhoz küldi a csomagot a webshop márka logójával, papírjaival, számlájával.

Az e-kereskedelmi előnyök tehát világosak és jól láthatóak. De mi a helyzet a hátrányokkal?

Két hátrányt érdemes megvizsgálni a digitalizáció és az e-kereskedelem térnyerésével:

  1. A személyes kapcsolat visszaszorulása és elidegenedés a vásárlóktól
  2. Energiafelhasználás növekedése

A jó hír az, hogy a digitalizációval nem feltétlenül lett idegenebb, kevésbé személyes a vásárlási folyamat, hiszen az internetnek és a különböző integrálható megoldásoknak hála nagyon könnyű lett visszajelzést szerezni az ügyfelektől – gondoljunk csak a live chat szoftverekre, messenger botokra, vagy kérdőívekre.

Ez pedig lehetővé teszi azt, hogy valós időben, egyszerűen és gyorsan gyűjthessenek a webshop tulajdonosok adatokat, ami által folyamatosan jobbá és könnyebbé tudják tenni a teljes vásárlói utat.

Az energiafelhasználás kérdésében már nem ennyire egyértelmű a helyzet.

A termék kereslet kétségtelenül nőtt, így a vásárlási szokásaink is jóval energiaigényesebbek lettek.

Másrészről viszont jóval könnyebb lett a gyártási, csomagolási, szállítási folyamatok optimalizálása, ami miatt költség- és energiahatékonyabban tudják fejleszteni a teljes e-kereskedelmi iparágat.

De vajon mely részfolyamatnak van a legnagyobb energiaigénye?

Az e-kereskedelem legfontosabb tevékenységei (az energiafelhasználás szempontjából):

  • Raktárak, ingatlanok működtetése
  • Termékek gyártása
  • Csomagolás
  • Szállítás

Mind közül – nem meglepő módon– a szállítás teszi ki az energiafelhasználás legnagyobb részét.

Az e-kereskedelem térnyerésével két irányban alakult át a szállítás. Egyrészről jóval nagyobb lett az e-kereskedelmi áruforgalom, tehát jóval több hajó szállítja a termékeket a tengereken, jóval több kamion járja az országutakat, jóval több repülő (és nemsokára drón) szeli az eget.

Ezzel egyidőben viszont jóval kevesebben járnak el személyesen vásárolni. Az pedig nyilvánvaló, hogy egy profitorientált szervezet, mint amilyenek a fuvarozó cégek, jóval hatékonyabban használják fel az energiát, mint a magánszemélyek.

A raktárak és különböző ingatlanok energiafelhasználását az energetikai tanúsítvány jelöli. Az e-kereskedelem térnyerésével a raktárak kerültek túlsúlyba az áruházakkal vagy más ingatlanokkal szemben, ami kedvezően hatott az energiafelhasználásra, hiszen a főleg robotokkal üzemeltetett raktárakat kevésbé kell fűteni, díszíteni, világítani – ezáltal az energetikai tanúsítványuk is sokkal jobb kategóriába tartozik.

A csomagolás és a termékgyártás kisebb szeletet hasít ki az energiafelhasználásból, mint az előbb említett két részfolyamat, de alapvetően elmondható, hogy az utóbbi években mindkét iparág jelentős növekedésen ment keresztül, ami az energiafelhasználásra és a környezetszennyezésre sajnos nincs jó hatással.

A konklúzió tehát az, hogy az energiafelhasználás látszólag megnövekedett az e-kereskedelem térnyerésével, de korántsem egyenesen arányosan, hiszen rengeteg e-kereskedelmi részfolyamat nemhogy nem rontott, de egyenesen javított a kibocsátott szennyező arányok kibocsátásának mértékén, vagy az elfogyasztott energia mennyiségén.

Hirdetés

További cikkek a témában