Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Vállalatirányítás

Digitalizálódás, ügyfélközpontúság, csapatszellem és közel 150.000 termék az ipar számára a HAHN+KOLB Magyarországtól

A HAHN+KOLB neve világszerte ismert ipari körökben, hiszen a munkavédelmi felszerelésektől, ipari szerszámokon és mérőműszereken át egészen a minőségellenőrzésig nyújtja az eszközök és szolgáltatások széles palettáját partnerei számára. -kezdi Németh Zoltán, a HAHN+KOLB Hungária Kft. ügyvezetője.

A HAHN+KOLB-ot 1898-ban alapították Németországban, és a kezdetektől fogva ugyanazzal foglalkozik, mint napjainkban. Ipari gyártó cégeket látunk el a gyártáshoz szükséges eszközökkel és mindennel, ami a napi termeléshez elengedhetetlen. Talán azt kevesebben tudják, hogy ezen túlmenően még beruházási termékekkel, technológiákkal is foglalkozunk. Ezt a tradicionális múltat több szempontból is érdemesnek tartom kiemelni. A fennállásunk ideje és a fejlődési görbénk biztonságot és stabilitást jelent mindenki számára, legyen az ügyfél, partner vagy éppen a vállalkozásunk alkalmazásában álló személy. Nem elhanyagolható, hogy a reklamáció- és problémakezelés is bizonyos értelemben partnereink biztonságát erősíti, hiszen mi jó eséllyel két év és két évtized múlva is itt leszünk, felkészült szakemberekkel, ügyfélorientált gondolkodással. Mi az ügyfeleinket partnerként kezeljük, és hosszú távú stratégiákban gondolkozunk.

„Cégvezetőként azt vallom, hogy nekem nem a kollégák helyett kell a sikereket hoznom, hanem azt a lehetőséget és eszközparkot, valamint portfóliót kell nekik biztosítanom, amivel ők sikeressé tudnak válni a saját szakterületükön és így cégünknél egyaránt.”

– Németh Zoltán, a HAHN+KOLB Hungária Kft. ügyvezetője


Névjegy

Németh Zoltán – A HAHN+KOLB Hungária Kft.-nél 2012-ben kereskedelmi vezetőként kezdte, majd 2013-tól vette át az ügyvezetői szerepet. Szombathelyről származik, és nagyon büszke két gyermekére. Szabadidejét a motorsportoknak szenteli, elsősorban a pályaautózás a kedvence.


MM: A vevőorientált működés más vonatkozásban is jelen van?

N.Z.: Igen. Nem csak azt szeretnénk értékesíteni, ami a katalógusunkban szerepel, hanem a vevőt akarjuk elégedetté tenni, olyan szegmenseket megmutatni neki, ami a tevékenységét hosszú távon gazdaságossá és hatékonnyá tudja tenni. Filozófiánk nagyon egyszerűen megfogalmazható: a Vevő legyen elégedett, kapja meg azt, amire valóban szüksége van. Ahogyan említettem vállalkozásunkat Németországban alapították, a magyar céget pedig 2001-ben hozták létre. Lassan 25. éve vagyunk jelen a hazai piacon. 2011-ben a Mercedes-gyár beruházása kapcsán sikerült olyan eredményt felmutatnunk, amire azután építeni tudtunk, és ekkortól kezdve már dinamikus a fejlődésünk. Én 2012 óta vagyok a cégnél. Akkoriban még egymilliárd alatt volt a forgalmunk, idén a 6 milliárdot céloztuk meg, annak ellenére, hogy a gazdasági helyzet manapság itthon sem könnyű, ahogyan egész Európában sem az.

Jelenleg negyvenen vagyunk a hazai cégnél. A csapat nagyjából kétharmada műszaki tanácsadókból áll, akik napi szinten látogatják partnereinket. A többiek pedig az irodai háttértámogatásban vállalnak kardinális szerepet. Ez nagyon fontos a növekedésünkben, hiszen az üzletpolitika és a stratégia mellett a kollégáinknak tulajdonítható a folyamatos fejlődés. Büszke vagyok rá, hogy nagyon magas szintű a motiváció a teljes csapatban.

MM: A partnereik milyen cégméretet képviselnek?

N.Z.: Alapvetően nagy cégekkel állunk kapcsolatban. Régen úgy mondták, hogy ahol füstöl a kémény, modernebb megfogalmazásban úgy szoktam definiálni, hogy ahol portaszolgálat van és műszakváltáskor nem lehet parkolóhelyet találni. – nevet. Elsősorban több száz vagy több ezer fős cégek a partnereink. Kétségtelen, hogy egyre inkább az a trend, hogy a nagy multicégek szeretnek egyre kevesebb beszállítóval dolgozni, mert ezzel több minden mellett az adminisztratív terheiket tudják jelentősen csökkenteni. Az is igaz, hogy a nagy beszerzési volumen miatt jobban is tudnak alkudozni, nagyobb versenyt tudnak generálni, mint amikor csak egy-egy termékre specializált beszállítóval dolgoznak.

Termékportfóliónk már közel 150 ezer termékből áll. Lehetetlen felsorolni, hogy mi minden található a kínálatunkban, de érintőlegesen a munkavédelemtől a csiszoláson, hegesztésen át a forgácsolásig minden. Emellett olyan termékeket is szállítunk vevőinknek, ami nincs benne a katalógusunkban. Fontos megemlíteni, hogy egy olyan nemzetközi multinak vagyunk a leányvállalata, aki mindent megtesz azért, hogy a felelősségvállalás, a környezettudatosság maximálisan érvényesüljön, és ennek természetesen ára van. Akikkel együtt dolgozunk, ezt a fenntarthatóságot és kiszámíthatóságot hosszú távon is megkapják. A fenntarthatóság nemcsak környezetvédelmi szempontból, hanem akár az áruellátásban, az ellátás biztonságában és a szakértelem szempontjából is megvalósul, újabban pedig digitális divíziónk is főszerepet kapott.

Ebből következik, hogy egyedi technológiák gyártásával, fejlesztésével is foglalkozunk, ha kell, gyártósorba építtetünk be például jelölőrendszert, de akár automatizálunk, robotizálunk is gyártási folyamatokat. Egy élő példán nézve a gyakorlatban ez így valósul meg: a piac sajátossága, hogy vannak olyan partnereink, mérnökirodák, automatizáló cégek, akik nem kapnak beszállítói számot például egy nagy autógyártóhoz vagy éppen egy elektronikai céghez, viszont rajtunk keresztül meg tudják valósítani a megrendeléseiket. Sőt vannak olyan vevőink, akik egyben beszállítóink is. Itthon gyártatunk sok esetben kis darabszámú megrendeléseket, amelyeket a nagy szériaszámú termelésre berendezkedett nemzetközi gyártóknál rendkívül drága lenne kivitelezni. Korábban említett filozófiánknak ez az ipari ergonómia és partnerhálózat is szerves része.

MM: A raktárt, hogy lehet elképzelni? 150 ezres cikkszámnál ez kihívásokat jelenthet…

N.Z.:  A cég a német központi raktárból látja el az egész Európai Uniót. Országonként vannak kisebb raktárak a napi gyorsan fogyó tételekre, de egyébként minden a ludwigsburgi központból kerül ki. Ebben a raktárban van egy hazai árfolyamon számolva 10-11 milliárd forint értékű raktárkészlet. Hatalmas volumen, amit elképzelni is nehéz. Ha mégis teszünk egy próbát, ez nagyjából azt jelenti, hogy a magyar piacot papíron két éven át ki tudnánk szolgálni a raktárba történő beszállítás nélkül. Visszautalnék rá, hogy ezzel komoly ellátásbiztonságot tudunk garantálni a gyártó cégeknek, ami a beszerzési ár mellett azért fontos, hogy ne álljon meg a termelés, hiszen annál drágább dolog nincs egy gyár életében.

Az ellátásbiztonság része az is, ha az adott termék kifogy, akkor biztos van egy alternatívája készleten, amit ugyanabban a méretben, de esetleg más gyártó portfóliójából tudunk szállítani. A digitalizálódás a raktárunkban is megjelenik, hiszen teljesen automatizált módon történik az árukiadás, a teljes folyamat már a megrendelés véglegesítésekor elindul, ezáltal Magyarországra is 48 órán belül szállítjuk a termékeket. Ráadásul a rendelés nem érkezik be közvetlenül hozzánk a központi irodába, hanem rögtön a vevőhöz kerül. Ezzel is arra törekszünk, hogy gyorsak és fenntarthatóak maradjunk.

MM: Ennek ellenére partnereiknél szükséges konszignációs raktárak fenntartása?

N.Z.: Ezt lényegében a vevőigény válogatja. Természetesen van, ahol szükséges konszignációs készlet kihelyezése. Ennek modernebb alternatívája az eszközkiadó berendezések telepítése, melyek folyamatosan fel vannak töltve az adott vállalat igényeinek megfelelően. Nagy erősségünk, hogy saját, főállású szakemberekkel végezzük az automaták töltését. A termékeket illetően még fontos megjegyeznem, hogy az anyacég portfóliójában szinte kizárólag európai gyártók szerepelnek, de a világpiacról is csak a top minőségű termékkörből választunk. Azt gondolom, hogy azért sem szeretnénk a legolcsóbbak lenni, mert mi a prémium és a felső középkategóriás termékkört képviseljük, ezáltal a felhasználói ügyfélkört is így célozzuk meg. Van saját márkánk is, ebben létezik prémium kategóriás és van ipari felhasználóknak ajánlott termékkör is. Utóbbi valamennyivel kedvezőbb áron elérhető.

MM: Említette az egyedi eszközkiadókat, amivel előző számunkban mi is részletesen foglalkoztunk. Ezek milyen előnyöket jelentenek a gyártó cégeknek?

N.Z.: Az eszközkiadó berendezéseket használó cégeknél gyakorlatilag minden esetben van megtakarítás. Ennek mértéke az ügyfél belső működésének is függvénye, ezzel együtt akár 40 százalékos megtakarítás sem lehetetlen. A két számjegyű redukciót mindenhol fel tudják mutatni ügyfeleink. A megtakarításnak van még egy másik aspektusa. A fogyási mennyiséget nemcsak automatával lehet csökkenteni, hanem azzal is, hogy milyen termékekkel töltjük fel a berendezéseket. Sok esetben minőségibb termékkel váltjuk ki a jelenleg használtakat. Létezik olyan több ezer fővel dolgozó partnerünk, ahol a filléres kesztyűket váltottuk ki ezer forint feletti változatokra, és ezáltal éves szinten jelentős megtakarítást tudtak elérni. Fogalmazhatunk úgy, hogy nekik is nagy bátorság kellett hozzá, de meg tudtuk valósítani hiszen előzetesen mindent tételesen kiszámoltunk és mint tudjuk a számok nem hazudnak.

MM: Még egy kicsit a partnerekhez fordulva: iparágak szerint milyen megoszlás látható?

N.Z.: Lépjünk vissza egyet és vizsgáljuk meg úgy a vevőkörünket. 12 évvel ezelőtt a forgalomnak több mint 80 százaléka az autóipari területről származott, de talán a 90 százalékot is elérte. A covid előtt jó néhány évvel sikerült változást eszközölnünk ebben és mostanra ott tartunk, hogy az autóipar nagyjából a felét teszi ki a portfóliónknak. Jelentős az elektronikai ipar, a vegyi- és élelmiszeripar, valamint új területként a hadiipart is meg kell említenem, ami mostanában potenciálisan elérhetővé vált. Ezen a területen is vannak már jelentős sikereink.

MM: Ehhez milyen további lépéseket lát szükségesnek?

N.Z.: Vissza kell kanyarodnunk az IT világához. A nemzetközi cégek jelentős része már bevezette a digitális rendelési folyamatokat, mely közvetlenül kapcsolódik a belső vállalatirányítási rendszerükhöz, valamint közvetetten a mi megrendelői hálózatunkhoz. Jellemzően a 800 fő feletti cégekről beszélünk jelenleg, akik már ezeken a rendszereken keresztül rendelnek, de ebben is látható egy törekvés a kisebb cégek részéről is. És akkor nézzünk még egy gyakorlati példát: a dolgozó, vagy a sor vezetője megfelelő hozzáféréssel leül a gép elé, kiválasztja a portfólióból a szükséges eszközöket, rákattint, és akár a beszerzési osztály és a beszállítóval való kommunikáció nélkül a termék két nap múlva ott van a vevőnél. Jelenleg ennél gyorsabb és optimalizáltabb megoldás nem létezik a klasszikus beszerzési folyamatokat tekintve. A rendelés elküldésétől számítva néhány másodpercen belül a német raktárunkban a csomagolási igény megjelenik, amire a szigorú belső szabályzatunk alapján három órája van a rendszernek -maximum ennyi idő áll rendelkezésére az automata raktárnak- hogy komissiózva és szállításra készen álljon az áru a szállítmányozási partnerünk előtt. Nagyon örülök, hogy most már a magyar tulajdonú cégek is elkezdtek ebbe az irányba fejlődni. Több céggel zajlik ilyen jellegű tárgyalás, és azt gondolom, hogy ebben nagyon erősek vagyunk. A német központban egy több mint húsz fős csapat csak azzal foglalkozik, hogy a szoftveres fejlesztést segítse, mely igényeket mi az ügyfeleinkkel együtt fogalmazunk meg, így azoknak is tudunk segíteni, akik még nem léptek az informatika forradalmának mezejére.

Automata kalkulátor Önnek

Az eszközkiadó berendezések több fajtája is elérhető, léteznek klasszikus megoldások (körtárcsás, spirálos), valamint egyéni igények alapján tervezett automaták is. Hogy Önnek melyikre van szüksége, azt egy egyszerű, ingyenes kalkulátorral kiderítheti, amit exkluzívan a Műszaki Magazin olvasói próbálhatnak ki. Tervezze meg most a https://hkd.hu/go/kalkulator oldalon!

Szöveg: Mészáros Zsolt, MM főszerkesztő

www.hahn-kolb.hu


Ha feliratkozik a Műszaki Magazin Hírlevelére, sosem marad le a híreinkről! További friss híreket talál a Műszaki Magazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Hirdetés

További cikkek a témában