Versenyképesség növelés – A Lamitec minden évben megrendezi a szokásos őszi házi bemutatóját. Az idén is így lesz? – kérdeztük Kutnyánszky Tamást, a Lamitec Kft. vezetőjét.
Számítottunk az idei visszaesésre ezért nagyon tudatosan építettük fel a marketing stratégiánkat. Az évet egy lézer hegesztéstechnikai workshoppal kezdtük, amit a MACH-TECH kiállítás követett. Mivel ott csak a legmagasabb technológiai színvonalat képviselő HK koreai gyártó lézervágóját mutattuk be, ezért ezt szorosan követte a WAMATEC Hungary-vel közösen megrendezett házi kiállításunk. Nagyon számítottunk arra, hogy lesz valamilyen pályázati ösztönző, ezért készülünk újdonsággal az év végére is.
MM: Mennyiben segít egy kiállítás az értékesítési célok elérésében?
KT: Az a tapasztalatunk, hogy a hazai rendezvények iránt egyre kevesebb az érdeklődés. Mégis, ez olyan alkalom, ahol olyanokkal is találkozhatunk, akikkel korábban nem. Itt megmutathatjuk a gépeink előnyét versenytársainkkal szemben, akár azonnal, közvetlen összehasonlításban. Jó lehetőség arra, hogy kitűnjünk a hazai szerszámgépes mezőnyből.
Elszomorító viszont, hogy a nagy nemzetközi kiállítások olyan nagy vonzerővel bírnak, amivel a hazai rendezvények nem, és sokan inkább az előbbit választják, ha az érdeklődésük középpontjába kerülő gépről vagy gyártóról szeretnének tájékozódni. Így két lehetőségünk marad: egyik a házon belül megrendezett szakmai rendezvény, a másik a nemzetközi porond.
MM: Van létjogosultsága annak, hogy egy ilyen kis cég, amely több beszállítóval rendelkezik annak érdekében, hogy a lemezfeldolgozási technológiák mindegyikére megoldást tudjon nyújtani, kimenjen egy nagy nemzetközi vásárra?
KT: Természetesen nincs. Viszont, amint mondtam, nagyon tudatosan építettük fel az idei marketingünket, ezért az év végi figyelemfelhívás nem maradhat el. Így arra az elhatározásra jutottunk, hogy nagyvonalúak leszünk és meghívjuk ügyfeleinket a hannoveri kiállításra, ahol a gyártóink egytől egyig képviseltetik magukat.
MM: Nem kockázatos ügyfeleket olyan helyre vinni, ahol a versenytársak is kiállítanak?
KT: Nem, éppen ellenkezőleg. Ahogy mondtam, számunkra fontos, hogy az ügyfelek lássák, hogy az a gyártó, akinek a gépét kínáljuk, hol tart a nemzetközi versenyben. Így sokkal jobban fel tudják mérni a beruházás „értékét” és könnyebben számolnak azzal, hogy ez hogyan fogja emelni az ő versenyképességüket. Egyik gyártó esetében sincs szégyellni vagy titkolni valónk, mindegyik kiváló a maga nemében.
Vegyük például az idei MACH-TECH-en bemutatott HK-t. A Blechexpon olyan gazdaságos modellt mutatnak be, amely a lézertechnológiában kezdő vállalkozások számára lehet egy gyorsan megtérülő megoldás. Természtesen nem a legolcsóbb gépről van szó, de aki eljön, látni fogja, hogy milyen értéket kap a pénzéért. Vagy ugyanez a modell nagy teljesítményű lézerrel felszerelve azok számára lehet vonzó, akik már tapasztaltak, de mondjuk limitált forrás áll rendelkezésükre a fejlesztéshez.
Vagy vegyük például az idei sláger terméknek számító lemezhengerítőt. A DAVI az Euroblech-en mutatja be a teljesen elektromos hengerítőjét, a „roll by wire” technológiát, mely mindegyik 4 hengeres gépét jellemzi, illetve bemutatja a szélturbina házak gyártásához kifejlesztett automata rendszerét.
De az ERMAKSAN sem marad le a versenyben, mert ugyan az olcsó termékek piacáról kiszorul, de az integrált vágási és hajlítási automatizált megoldásai még a sokat látottak számára is ámulatba ejtő.
Azt se felejtsük el, hogy egy-egy házi kiállításon azokat a gépeket tudjuk bemutatni, melyeket mi úgy ítéltünk meg, hogy a hazai piac számára érdekesek lehetnek, könnyen eladhatók. Többször futottunk már bele abba kérdésbe pl. az EMC sorjátlanítók vagy a vízvágó gépek esetén, hogy „Nagyobb nincs?”. Úgy látom, hogy a gyártók is szívesebben áldoznak olyan rendezvényre, ahol nagyobb a merítés, és ezért szívesen bemutatnak több gépet is a portfóliójukból.
MM: Mindegyik gyártó partnerük képviselteti magát?
KT: Nem, a cső- és profilhajlító berendezéseket gyártó portugál AMOB nem ezt tartja a legfontosabb kiállításnak. Érthető, hiszen ennek az ágazatnak megvan a maga szakipari vására.
MM: Van más szempont is, ami miatt érdemes rááldozni az időt és vállalni az utazással járó fáradságot annak is, aki még nem gondolkodik gép vásárlásban?
KT: Mindenki gondolkodik gép vásárlásban, aki egyszer gyártásra, termelésre adta a fejét. Más kérdés, hogy milyen időtávban. Azt szoktam mondani, hogy addig vagyunk egyszerű helyzetben, míg nem döntöttünk. Utána, már „elköteleződtünk” valamilyen rendszer mellett. Például, mint a telefon esetén: iOs vagy Android, esetleg más.
Ezért kell jól körülnézni, ezért érdemes megnézni, hogy mi rejlik azok mögött a szlogenek vagy érvként felhozott tulajdonságok mögött, melyeket az üzletkötők előszeretettel ismételnek.
Rengeteg jó és rossz példát tudnék mondani, de nem akarom egyik versenytársunkat sem kellemetlen helyzetbe hozni.
MM: Mégis, milyen érvekre gondol? Hogyan segíti egy ilyen látogatás a gépválasztást?
KT: Mondok egy példát a saját házunk tájáról: nagyon büszkék vagyunk arra, hogy a HK integrálta az nLight Corona technológiáját elsőként és úttörő módon fejlesztette ki a vastagabb anyagok lézeres vágásához szükséges technológiát, ami a sugárnyaláb alakjának változtatásán alapul. Ezt az üzletkötőink, mint megkülönböztető érv használják, bemutatják a gépet vágás közben stb. De ha én lennék a vevő, csak megnézném, hogy ki is az az nLight. Egyébként pont a Blechexpon találkoztam velük még évekkel az előtt, hogy a HK a portfóliónkra került volna.
És ezen kívül számos olyan, egy-egy technológiában vezető gyártót említhetnék, akinek a terméke beépül a gépbe és nem árt tisztában lenni azzal, hogy milyen is az adott cég.
Vagy itt van például a leginkább húsbavágó kérdés, a gépek működését támogató CAD/CAM szoftver. Sokan figyelmen kívül hagyják és csak akkor szembesülnek a hiányosságokkal, amikor éppen termelni kéne. Akár az egész cég hatékonyságára is kihatással lehet egy jól megválasztott szoftver. Kiváló alkalom például arra, hogy a LANTEK által nyújtott táblásításon túl a gyártás irányítási vagy komplex termelés irányítási megoldásokról tájékozódjunk.
MM: Végezetül mit emelne ki, ha még valaki az interjú elolvasása után is vonakodna elindulni?
KT: Egyetlen dolgot: a versenyképességet. Rengeteg pénzt rosszul, nem hatékonyan költenek el a vállalkozások. Kis energia befektetéssel sokkal több jó döntést lehet hozni. Ez pedig pénzt termel, ami a vállalkozás fejlődésének a záloga.
A cégről többet a www.lamitec.hu oldalon olvashat.
Ha feliratkozik a Műszaki Magazin Hírlevelére, sosem marad le a híreinkről! További friss híreket talál a Műszaki Magazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!