Az akkumulátorok újrahasznosításának automatizálása fenntartható módon kíméli az erőforrásokat
Becslések szerint 2025-ig mintegy 600 000 tonna, elektromos személygépkocsikból származó használt akkumulátort kell újrahasznosítani. Mivel az akkumulátorok értékes nyersanyagokból készült energiatároló eszközök, ez óhatatlanul felveti a fenntarthatóság kérdését. A Festo ezért nemcsak a cellagyártáshoz, az akkumulátormodulok és -csomagok összeszereléséhez és a platformintegrációhoz kínál moduláris automatizálási koncepciókat, hanem a szétszereléshez és az anyagok újrahasznosításához vagy szétválasztásához is.
Körülbelül 1500 töltési és kisütési ciklus után, azaz 8-10 év alatt körülbelül 160 000 kilométer megtétele után az elektromos autók akkumulátorai már aligha jövedelmezőek. Ennek oka az, hogy az akkumulátorok egyre kisebb töltési kapacitása jelentősen csökkenti a hatótávolságot egy új rendszerhez képest. A 80% körüli maradék kapacitás azonban egy második életet biztosít az akkumulátoroknak, például egy akkumulátorpark részeként. A szétszerelés fokozódó automatizálásával az újrahasznosítási folyamat rugalmasabbá és dinamikusabbá válik, ami azt is jelenti, hogy az újrahasznosításhoz gyorsabban áll rendelkezésre anyag. A Festo egyik fő mozgatórugója ennek a fejlesztésnek, mivel az illeszkedik a fenntartható körforgásos gazdaságról alkotott elképzelésébe.
Emellett a megfelelő ártalmatlanítás már számos államban és országban kötelezővé vált. Európában az EU akkumulátor-irányelv előírja a gyártók számára az akkumulátorok újrahasznosítását vagy visszavételét. Az USA Kalifornia államában is kötelező az újrahasznosítás.
Automatizált újrahasznosítás
Mielőtt azonban a használt járműakkumulátorokat újrahasznosítanák, kiveszik őket a járműből, és például úgynevezett “akkumulátor-farmokban” vagy helyhez kötött tárolórendszerekben használják fel. Az akkumulátorok életének utolsó szakasza a megfelelő újrahasznosítás. Az első lépés a csomagok mechanikus szétszerelése modulokra, akkumulátorcellákra és egyéb alkatrészekre – ez eddig kézzel végzett, nehéz és időigényes feladat volt. A Festo már kínál moduláris automatizálási koncepciókat, amelyek felgyorsítják és egyszerűsítik ezt a folyamatot.
A következő lépés az értékes lítium, kobalt, mangán és nikkel visszanyerése a használt akkumulátorokból, és ezek felhasználása új akkumulátorok gyártásához. Az automatizált újrahasznosítási eljárások lehetővé teszik e ritka ásványi anyagok gazdaságos és tiszta újrafelhasználását. A Festo rendelkezik ehhez a megfelelő receptekkel.
Az elektromos járművek akkumulátorainak többsége lítium-ion akkumulátor. Ezek megfelelő ártalmatlanítása fontos az embereket és a környezetet fenyegető kockázatok elkerülése érdekében. Az újrafeldolgozásra és a nyersanyagok visszanyerésére vonatkozó új koncepciók ebben támogatják az iparágat. Az akkumulátorok anyagainak újrahasznosítására mechanikai, pirometallurgiai és hidrometallurgiai eljárások különböző kombinációit alkalmazzák. A hidrometallurgiai újrahasznosítási eljárás során például sav segítségével, kémiai úton történik az anyagok kicsapatása. A fekete masszából fémsó formájában ritka ásványokat vonnak ki. Ezeket az ásványi anyagokat az akkumulátorgyárakba szállítják, ahol új akkumulátorok gyártásához használják fel őket.
Szétszerelő rendszerek modulokhoz és csomagokhoz
Ezekre a feladatokra már terveznek speciális gyári rendszereket. A Festo már kifejlesztette és bemutatta első mechanikus moduláris szétszerelő rendszerét akkumulátor modulokhoz és csomagokhoz. Ebben mind a handling- és megfogórendszereket, mind pedig a Festo pneumatikus és elektromos automatizálási portfóliójának további bevált komponenseit használják.
A Festo már az elektromobilitás jövőjét is szem előtt tartja: új típusú szilárdtest-akkumulátorok gyártási koncepcióinak kutatásában vesz részt. Szakértők szerint ezek a még nagyobb teljesítményű energiatároló rendszerek az elkövetkező években felváltják a jelenlegi lítium-ion akkumulátorokat.
Az új giga-gyárak termelési helyszínekre vonatkozó követelményei
A nagy területek, a jó közlekedési kapcsolatok, az alacsony fejlesztési költségek, valamint a biztonságos és fenntartható energiaellátás olyan, fontos előfeltételek, amelyek általában a városi központoktól távol találhatók. Fontos szempont az elegendő szakképzett munkaerő megléte is. Az elektromobilitásra való átállás nemcsak új gyárakat, hanem új feladatokat, tevékenységi köröket és munkaköri profilokat is teremt. A munkavállalókat erre kell képezni és kiképezni.
Szükséges képesítés
A Festo Didactic célzott képzési programokat biztosít. Itt a dolgozók megkapják azt a know-how-t, amelyre a magasan automatizált gyártásban szükség van. A kínálat magában foglalja az üzemekben történő gyakorlati képzést, a házon belüli oktatógyárak létrehozását és a digitális tanulási tartalmakat, amelyek a Festo Learning Experience (Festo LX) segítségével bármikor és bárhonnan elérhetők –többek között a fenntarthatóság témakörében is.
Ha feliratkozik a Műszaki Magazin Hírlevelére, sosem marad le a híreinkről! További friss híreket talál a Műszaki Magazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!