Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Járműtechnika

Hogyan érdemes autót vásárolni vállalkozóként?

Minden vállalkozás esetén, akár egyéni vállalkozóként is, érdemes több szempontot is átgondolni, ha egy vagy több új autó beszerzését tervezzük. Szóba jöhet az egyösszegű vásárlás, a hitel vagy a lízing. De melyik konstrukció az ideális a cég pénzügyei szempontjából? Nézzük, mit tanácsolnak a Next Auto szakértői!

A Next Auto szakértői szerint az autó beszerzésének módjait mérlegelve kell átgondolni minden vállalkozásnak − beleértve az egyéni vállalkozókat is −, hogy melyik lehetőség a legmegfelelőbb a cég pénzügyi helyzetének szempontjából. Az egyösszegű vásárlás esetén ugyan megúszhatóak a kamatfizetés költségei, viszont az autó teljes vételára azonnal terhelheti a cég mérlegét, ezért csak akkor érdemes ezt választani, ha rendelkezésre áll elegendő likvid tőke a cégben.

A hitelfelvétel a másik opció, ha inkább magáncélokra kell az autó, és nem a vállalkozás keretein belül kezelik azt. Az egyéni vállalkozóknál vagy mikrovállalkozások tulajdonosainál előfordulhat, hogy cégként nem megfelelő a hitelképességük, viszont magánszemélyként könnyebben kaphatnak autóhitelt, akár a házastárs jövedelmének bevonásával is.

A “készpénzes” vásárlással szemben a magánszemélyként felvett hitelnek szinte csak hátrányai vannak, például a futamidő elején a magas kamatteher miatt a törlesztőrészletek nagy része a kamatfizetésre megy, és lassan csökken a tőketartozás. Emellett a magánszemélyeknek meg kell fizetniük az áfát is, ami Magyarországon kifejezetten magas, és a hazai kamatszint sem kedvező, így a vásárlóknak jelentős nehézségekkel kell szembenézniük.

Miért előnyös a lízing?

A Next Auto szakértői felhívják a figyelmet, hogy a lízingnek számos előnye van a magánszemélyként történő hitelfelvétellel szemben. Hazai viszonylatban például az operatív lízing esetén a lízingdíjak tőkerészére eső áfa-tartalma visszaigényelhető, így eleve nem kell számolni az áfával, mint költséggel. Emellett a fizetett bérleti díjak teljes mértékben elszámolhatók költségként, és a futamidő végén az autó nem kerül a cég tulajdonába, így rugalmasan alakítható a lízing hossza. A lízing konstrukcióval az autó vételára nem terheli meg a cég mérlegét, és csak a havi lízingdíjakkal és opcionálisan az induló bérleti díjjal kell számolni, így a cég meglévő tőkéje más célra is felhasználható.

A lízingdíj összetevői

A lízingdíj összetevői közé tartoznak a pénzügyi konstrukció költségei és az autó vételára – amely ez esetben a tőkeösszeg meghatározása miatt szükséges – , illetve a regisztrációs adó és az egyéb kisebb illetéktételek. Ezek összessége határozza meg a finanszírozási díjat, mely gyakorlatilag egy törlesztőrészletnek felel meg.

A havi lízingdíj mértékére a pénzügyi konstrukció szempontjából lényeges befolyással bír még az, hogy induló – például 20%-os befizetéssel – vagy 0%-os kezdéssel veszik igénybe a lízinget. Egy jól felszerelt, középkategóriás kompakt finanszírozási díja 20%-os induló bérleti díj mellett havi 50 ezer forint körül mozog, amire már csak az adók és a választott szolgáltatások díja tevődik rá.

Az adók és szolgáltatások havidíjának egy része választható szolgáltatás, másik részük pedig minden autótulajdonosnál felmerül, gyakorlatilag az üzemeltetés költségei.

Ilyen tételek például:

  • Autópálya matrica
  • Casco és KGFB biztosítás
  • Gépjárműadó
  • Cégautóadó (típustól függően)
  • Gumiabroncsok cseréje (téli-nyári)
  • Időszakos szervizek díja

Tehát ezeket a költségeket − a gépjárműadón kívül − akkor is meg kell fizetni, ha magánszemélyként saját autót tart fenn valaki, a különbség csupán annyi, hogy lízing konstrukció esetén ezeket a költségeket mind el is tudja számolni hiszen a havi bérleti díj részei, és a társasági adóalapot is csökkentik.

A cégautóadó mértéke a teljesítménnyel arányosan változik, tisztán elektromos autók esetén pedig nem kell cégautóadót fizetni. Tehát egy elektromos autó lízingelésével még az az egyetlen költségtétel is eltüntethető, ami plusz elem ahhoz képest, mint ha magánszemélyként vásárolna valaki új járművet.


Ha feliratkozik a Műszaki Magazin Hírlevelére, sosem marad le a híreinkről! További friss híreket talál a Műszaki Magazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Hirdetés

További cikkek a témában