Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

z

Oktatási helyzet: mit és hogyan tanuljunk a jövőben?

Az oktatás jelenleg sok esetben nem tudja megmondani, hogy mit és hogyan érdemes majd tanulni a jövőben. Egyes kutatások szerint a jelenlegi általános iskolás gyerekek 65%-a 2030-ban olyan munkát fog végezni, ami ma még nem is létezik. Erre pedig nehéz felkészülni. Így fontos tudni, hogy mit és hogyan lesz érdemes tanulni a jövőben.

Nem lehet tudni, hogy mit hoz a jövő

Gondoljunk csak bele! 10 évvel ezelőtt mi sem gondoltuk volna, hogy robotok állítják majd össze és szállítják házhoz a csomagokat, vagy hogy mesterségesintelligencia-alapú chatbotok fognak válaszolni a cégek ügyfélszolgálatain.

Elképesztő az a technológiai fejlődés, amin keresztülmentünk az utóbbi évtizedekben! A munkaerőpiac nehezen, de próbálja követni a folyamatosan változó igényeket, de senki sem lát a jövőbe. Nem véletlenül köttetik olyan sok biztosítás sem, legyen a tárgya jármű, ingatlan vagy például a saját egészségünk.

Az oktatás segít nekünk az alkalmazkodásban?

Napjainkban, amikor egymást érik a tiltakozások az oktatás kapcsán, nem beszélhetünk fényes helyzetről. Sajnos nagyon kevés az új tanár. Emellett az egész struktúra, az igénybe vett eszközök és a koncepció is elavult. Természetes hát, hogy sok esetben az első munkahelyen tanulják a legtöbbet a fiatalok.

Az olyan nehézségek viszont, mint amilyeneket a 2020-ban kirobbant koronavírus-világjárvány okozott, elindíthatják a hazai oktatást is azon az úton, amire a világ számos országa már rátért. A lexikális tudásnál (melyhez könnyen hozzáférhetünk az internetes keresőkben) sokkal fontosabb a problémamegoldó képesség, a kreatív gondolkodás, valamint a különböző új szituációkhoz való gyors alkalmazkodás.

A pandémiához hasonló helyzetek a jövőre tanítanak szülőt, gyereket és pedagógust egyaránt. Az ehhez hasonló hirtelen változások ugyanis bármikor bekövetkezhetnek.

A jövő oktatása: mit és hogyan tanuljunk?

A tantermi keretek várhatóan meg fognak szűnni, új tanulási módszertanok és stílusok, valamint időbeosztások kerülnek majd előtérbe. Az alábbiak szerint fog mindez változni:

  • A tanárok és az oktatási intézmények szerepe más lesz: nem leadják majd számon kérik a tananyagot, hanem problémamegoldásra és az egyéni véleményalkotás fontosságára tanítanak majd.
  • A diákokkal közösen készülhet el a tananyagok egy része. A tanárok egyfajta mentor szerepet tölthetnek majd be.
  • A személyes jelenlétet felválthatják az élő közvetítések, az online kurzusok és a virtuális valóság alkalmazása. Sőt, akár az oktatásra szakosodott influenszerek is megjelenhetnek.

Mindezek segítségével nem iskolaszerű lesz az oktatás, inkább a mindennapjaink részévé fog válni. De az sem mindegy, hogy mit fogunk elsajátítani. Ha igaz az, amit az elején jósoltunk, hogy 2030-ban nagyrészt olyan állások lesznek, amik ma még nem is léteznek, akkor a legfontosabb az, hogy megtanuljunk tanulni! Ez fogja számunkra lehetővé tenni azt a jövőben, hogy bármikor alkalmazkodni tudjunk az újabb és újabb változásokhoz.


Ha feliratkozik a Műszaki Magazin Hírlevelére, sosem marad le a híreinkről! További friss híreket talál a Műszaki Magazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Hirdetés