Az autószervizek számára új kihívásokat jelent a hibrid- és elektromos járművek növekvő száma az utakon.
Az elektromos- és hibrid járműveken végzett munka speciális szakértelmet igényel, és a műhelytechnikusoknak ehhez igazodó, speciális képzésre van szükségük ahhoz, hogy kezelni tudják az elektromos járművek nagyfeszültségű rendszereit. Az ilyen, alternatív típusú hajtásláncokon dolgozó gépjárműjavító műhelyek támogatására a Bosch ESI[tronic] 2.0 Online diagnosztikai szoftvere már jóval több mint 200 elektromos és hibrid járműtípust fed le. Mivel ezek a járművek már szerepelnek a Bosch standard diagnosztikai szoftvercsomagjában, a műhelynek nem kell külön licencszet vásárolnia ahhoz, hogy hozzáférjen az elektromos és hibrid járművekre vonatkozó széles körű diagnosztikai adatokhoz.
A nagyfeszültségű (HV) rendszer biztonságos feszültségmentesítése
Az elektromos- és hibrid járműveken végzett műveletek jelentős részénél elsődleges fontosságú a nagyfeszültségű (HV) rendszer leválasztása, hogy biztonságossá tegye azt, és megvédje a műhelytechnikusokat egy esetleges áramütéstől. Ehhez le kell választani a nagyfeszültségű rendszert a jármű többi részéről, majd ki kell sütni a maradék tárolt energiát. A rendszer leválasztása után a technikusoknak mindig biztosítaniuk kell, hogy a járművet ne lehessen véletlenszerűen újra feszültség alá helyezni, valamint ellenőrizniük és dokumentálniuk kell, hogy a rendszer feszültségmentes. Miután ezeket a lépéseket elvégezték, a nagyfeszültségű alkatrészeken, illetve azok közelében biztonságosan lehet dolgozni. A gyártótól és a járműtípustól függően azonban a gyártó által előírt feszültségmentesítési eljárás, illetve a vonatkozó utasítások eltérhetnek. A gyártó előírásainak betartása és az akkumulátor helyes leválasztása különösen fontos az autószerelők biztonsága szempontjából. Az ESI[tronic] 2.0 Online-ban ezért a Bosch a gyártói előírások és adatok alapján részletes utasításokat ad a járműspecifikus leválasztási folyamathoz.
A nagyfeszültségű (HV) akkumulátor állapotának kiolvasása és dokumentálása
Az elektromos vagy hibrid járművek nagyfeszültségű akkumulátora az öregedés során veszít tárolókapacitásából. Ezért egyes járműgyártók a nagyfeszültségű akkumulátor állapotára vonatkozó diagnosztikai adatokat, úgynevezett “State of Health” (SOH) adatokat adnak meg. A 2023/3-as szoftverfrissítéssel az ESI[tronic] diagnosztikai szoftver navigációs sávjában elérhető az új “HV akkumulátor (SOH)” fül. Ha a járműgyártó a HV akkumulátor-kezelő rendszerben megfelelő adatokat ad meg, az ESI[tronic] felhasználója egy speciális tesztfunkcióval kiolvashatja és kinyomtathatja ezeket az információkat. A nagyfeszültségű akkumulátor állapotát egy új akkumulátorhoz képest százalékos értékben jeleníti meg. Az ESI[tronic] által generált SOH-jelentés kinyomtatásával a műhely a járműtulajdonosok rendelkezésére bocsáthatja a járműbe szerelt nagyfeszültségű akkumulátor konkrét értékeit.
Rendellenességek a Tesla modellek diagnózisában
Az ESI[tronic] jelenleg a Tesla Model S és Model X típusokat tartalmazza. Az amerikai gyártó számos újítást hozott a diagnosztika területén. Fontos ismerni és betartani bizonyos sajátosságokat ahhoz, hogy a diagnosztika sikeresen fusson le a Tesla járműveken. A Model S és X változatoknál például le kell nyomni a fékpedált ahhoz, hogy a jármű olyan üzemmódba kerüljön, amely lehetővé teszi a CAN diagnosztikai funkciók elérését. Így a műhely gyorsan és hatékonyan végzi el a diagnosztikai műveleteket.
Az ESI[tronic] 2.0 Online diagnosztikai szoftver “Fontos információk a márkáról” linkje elmagyarázza ezeket a különleges funkciókat, így az Esitronic felhasználója gyors áttekintést kap a Tesla járművek diagnosztikájáról. A Bosch diagnosztikai szoftvere a rendszeres frissítések részeként további Tesla modellekkel, valamint más gyártók elektromos és hibrid modelljeivel is bővülni fog.
Ha feliratkozik a Műszaki Magazin Hírlevelére, sosem marad le a híreinkről! További friss híreket talál a Műszaki Magazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!