A Gimex-Hidraulika Kft. 1993-ban indult egy győri panellakás nappalijából. A cég azóta is száz százalékban magyar tulajdonú, ma már másodikgenerációs vállalkozás. Tevékenysége gépipari elemek B2B kereskedelméből és a kapcsolódó szervizszolgáltatásból tevődik össze. A vállalkozás huszonöt főt foglalkoztat, több európai gyártót képvisel Magyarországon, köztük a német ROEMHELD-csoportot, az Erwin Halder-t, és a HAINBUCH-ot. A járműipartól kezdve a mezőgazdaságon át több iparágba is szállítanak termékeket, de a partnerek jelentős része a gép- és autóiparhoz kötődik. A harmadik évtized kezdetére a Gimex éppen félúton jár a kisvállalkozásból a középvállalkozássá vezető úton. Csonka Szabolcs értékesítési vezető 15 éve, Kiss Richárd műszaki és logisztikai vezető pedig 10 éve aktív részese a Gimex életének. A cég alapításának 30. évfordulója alkalmából válaszoltak kérdéseinkre.
Mi volt a legnagyobb változás a cég életében?
Kiss Richárd: A Gimex kezdetben egy egyszemélyes mikróvállalkozásként indult, amely gépipari elemeket importált. Az ezredfordulóra azonban a műhelyünkben már hidraulikus tápegységek és munkahengerek tervezése és gyártása zajlott, majd a német ROEMHELD cégcsoport kizárólagos magyarországi forgalmazási jogával a cég a magyar autóipar beszállítójává vált. Azóta számos európai gyártó céggel működünk együtt, mint például a német HAINBUCH és Halder. A tevékenység 2006 óta saját tulajdonú, győri telephelyünkön folyik. 2014-ben a cég árbevétele már meghaladta az évi nettó 1 milliárd forintot és 2022-re elérte az 1,8 milliárd forintot. Az alapító Görcs Imre halálát követő kényszerű, de sikeres generációváltás után is töretlen maradt a Gimex fejlődése. Bár megújult a cég a generációváltással, a Gimex csapata az elmúlt nyolc évben stabil maradt és több munkatárssal is már tíz- vagy tizenöt éve dolgozunk együtt. Azon túl, hogy kereskedelmi tevékenységet folytatunk, az utóbbi időben arra összpontosítottunk, hogy teljes körű szolgáltatást nyújtsunk ügyfeleinknek a tervezéstől a kivitelezésig, valamint az általunk nyújtott szolgáltatás magában foglalja az átadott berendezések beüzemelését és a rendszeres karbantartást is.
Csonka Szabolcs: A Gimex harminc éves fennállásának felét saját magam is megtapasztaltam. A korábbi faxolástól eljutottunk a vállalatirányítási rendszerből való automatikus email-kiküldésig, a kézzel rajzolt műszaki skiccektől a tervező programig, a részlegek munkamegosztásáig, így külön van backoffice, marketing, pénzügy, raktár és szerviz csapatunk. A kézi útváltóval működtetett tápegységtől eljutottunk a vezeték nélkül vagy értintőképernyőn keresztül vezérelt kivitelig. Hidraulikus tápegységeink már a szerszámgépekkel és a robotokkal kommunikálnak. A termékek értékesítésén túl mára komplett szolgáltatást nyújtunk a tervezéstől a kivitelezig. Minden mérföldkő hozzátett ahhoz, ahol most tartunk, minden nagy beruházás, fejlesztés látványos ugrást eredményezett.
Milyennek látják az ügyfélelégedettség oldaláról az elmúlt évtizedeket?
Csonka Szabolcs: Az első évtizedben inkább kereskedő cég voltunk, stabil külföldi beszállítói kapcsolataink révén hidraulikus termékek és munkahenger alapanyagok értékesítésével foglalkoztunk. A kereskedelmen túl már ekkor is a lehető legmagasabb szintű szakmai támogatásra törekedtünk. A kétezres évek elején a ROEMHELD cégcsoport kizárólagos, magyarországi szerződéses partnereként bekerültünk a magyar autó- és gépiparba. Az elvárások egyre magasabbak lettek, a kereskedelmen kívül a műszaki támogatás és szerviz területén is jelentős fejlesztéseket hajtottunk végre. A fejlődés fokozatosan, lépésről-lépésre történt. Ma tapasztalt szakember gárdával rendelkezünk, továbbképzések nélkül pedig elképzelhetetlen a hosszú távú fennmaradás. A folyamatos innováció mindannyiunk számára inspiráló, a Gimex pedig egy vevőközpontú és a partnereivel együtt folyamatos fejlődésre törekvő vállalkozás.
Közel tízezer cégnek, egyéni vállalkozásnak és magánszemélynek nyújtottunk már szakmai támogatást. Tevékenységünk jelentős részét Magyarországon végezzük, de szállítottunk különböző hidraulikus egységeket már Ausztriába, Szlovákiába, Romániába, Szlovéniába, valamint Kínába és Thaiföldre is.
Kiss Richárd: Számunkra nagyon fontos a vevői elégedettség, ezért igyekszünk rugalmasan és ügyfélközpontúan működni. 2016-ban áthelyeztük a hangsúlyt a hidraulikáról a munkadarab-befogástechnikai elemek és rendszerek B2B értékesítésére, amelyek nagy része hidraulikusan működik. Szerviztevékenységünkkel kiegészítve, komplett megoldást nyújtunk a tervezéstől a kivitelezésig, egyedi vagy kisszériás tápegységek, munkahengerek, hidraulikus, pneumatikus és villamos rendszerek, szerszámrögzítő rendszerek kiépítésével, összeszerelésével, beüzemelésével, karbantartásával. Raktárkészletünket is folyamatosan bővítjük. Ahogy a piaci igények változtak, fokozatosan áttértünk a digitális működésre. Ma már minden a vállalatirányítási rendszerben kerül rögzítésre, és minden munkafolyamatunk szabályozva van. Az informatikai rendszerünket folyamatosan fejlesztjük annak érdekében, hogy kollégáink hatékonyabban tudják ellátni a feladataikat, ami a vevőink számára is kényelmesebb ügyintézést jelent. Szerelőink egy teljesen felszerelt szervizautóval rendelkeznek, ami tartalmazza a leggyakoribb elektromos és kézi szerszámokat, szerelési segédanyagokat, hidraulikus tömlő gyártó berendezést és különböző diagnosztikai eszközöket, így próbálunk felkészülni a legváratlanabb helyzetekre az ország bármely részén.
A befogók területén hogyan látják a Gimex termékeit a mai felhasználói környezetben és mi a következő technológiai lépcsőfok?
Csonka Szabolcs: A Gimex nagy előnye, hogy hidraulikus cégként kezdte meg tevékenységét, mivel a munkadarab befogó rendszerek jelentős része hidraulikusan működik. A hidraulikát az esetek többségében nem lehet kiváltani, mivel általa érhetőek el a legnagyobb szorító és támasztóerők a legkisebb beépítési helyeken. Az automatizálás és a digitalizáció terjedésével egyidejűleg azonban a hidraulikus rendszerek is fejlődnek. Ma már egy hidraulikus munkadarab megfogó készülék szorítóelemei pneumatikus és elektromos pozíció lekérdező elemekkel, felfekvés figyeléssel vannak kialakítva, hogy garantálják a lehető legmagasabb folyamatbiztonságot. Egy automatizált rendszerben minden egyes munkafolyamatról visszacsatolást kell adnunk. Ahhoz, hogy megtaláljuk a legjobb megoldást, a hidraulikán kívül pneumatikus és elektromos ismeretekkel is rendelkeznünk kell. Ezért a munkatársaink folyamatos továbbképzése kiemelt fontosságú. Német beszállítónk legújabb fejlesztéseiben az ipar 4.0 teljes mértékben jelen van, például a ROEMHELD cégcsoport legújabb munkadarab megfogó egységei a szorítási erőket és a munkadarab pozícióit is továbbítják. A HAINBUCH cég karbonszálas befogótokmányai akár 7.000 1/min fordulat közben továbbítják a szerszámgépnek az aktuális szorítóerő és munkadarab pozíciók pontos értékeit. A Halder legegyszerűbb kézi reteszelő csapjai is induktív jeladókkal vannak ellátva, hogy minimalizálják az emberi hibát a munkafolyamatok során.
Kiss Richárd: Minden igény egyedi, de állandó az elvárás, hogy a végtermék felhasználóbarát legyen. Egyszerűnek hangzik, de sokszor nehéz meghatározni milyen egyedi kivitel szolgálná maximálisan a célokat. Fontos, hogy törekedjünk az egyszerűségre, az alap és biztonsági alkatrészeken kívül csak olyan elemeket építsünk a készülékbe, amelyre tényleg szükség van. A működési elv mellett, figyelni kell többek között az optimális méretre, kivitelre, mozgathatóságra, energiatakarékosságra, biztonsági előírásokra és az egyszerű karbantarthatóságra. Egyedi tápegységek kivitelezésekor lényeges, hogy zajszegények, helytakarékosak és szabványos/moduláris alkatrészekkel felszereltek legyenek, amelyek elősegítik a tápegység későbbi bővíthetőségét és átépíthetőségét. Szükség esetén kerettel védjük a tápegységet a mechanikai hatásoktól, a mozgatást keretre épített kerekekkel, vagy emelőszemmel oldjuk meg. A tápegységeket igény szerint villamos és PLC vezérléssel építjük. Hidraulikus és villamos vezérlés mellett, egyedi munkahengerek és egyedi méretű és formájú tartályok tervezését, valamint összeszerelését is vállaljuk, így a folyamat egy kézben összpontosul.
Mire számíthatunk a Gimextől a jövőben, milyen terveik vannak amiket már most megoszthatnak olvasóinkkal?
Csonka Szabolcs: Kiemelten fontos számunkra a Z-generáció elérése, bevonása. Kommunikációnk fontos része a közösségi oldalakon való aktív jelenlét, mindezt kiegészítjük szakmai szimpóziumokkal, nyílt napokkal, szakkiállításokkal és felsőoktatási szemináriumokkal. Szoros kapcsolatot ápolunk az ország több műszaki főiskolájával, egyetemével, szakközépiskolákkal, a kereskedelmi és iparkamarával. A szakma alapjait gyakorlatban igyekszünk megismertetni a jövő szakembereivel. Fontosnak tartjuk a tudásátadást, céglátogatások szervezését, termékek bemutatását, a fiatalok pályaválasztásának segítését.
Kiss Richárd: Két éve helyeztük üzembe a napelem-rendszerünket. Ekkor még nem volt energiaválság, a zöldebb működés és a fenntarthatóság volt az elsődleges szempontunk, kialakult helyzet miatt a környezetvédelmi előnyök mellett a gazdasági előnyök is felértékelődtek. Utólag több szempontból is igazán hasznos fejlesztésnek bizonyult a napelemrendszer telepítése. A jövőben szeretnénk teljes mértékben elektromos árammal fűteni. Itt szóba jöhet további inverterek felszerelése is vagy akár a komplett gázrendszer lecserélése is. A jelenlegi rendszerünk jelentős többletet termel, mint a fogyasztásunk, és úgy terveztük, hogy a későbbiekben még további panelekkel tudjuk bővíteni. Ezzel párhuzamosan zajlik az autóflottánk cseréje plug-in hibrid meghajtású gépjárművekre, és a telephelybővítés is a tervezési fázisban tart már.
További információ:
Ha feliratkozik a Műszaki Magazin Hírlevelére, sosem marad le a híreinkről! További friss híreket talál a Műszaki Magazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!