A forgalomba helyezett elektromos meghajtású járművek és a plug-in hibridek száma világszerte növekszik. A közlekedés e modern, környezetbarát formájának fejlődése megváltoztatja az autóipar technológiáit, és hatással van a kenőanyagok fejlődésére is.
Napjainkban az autógyártóknak azzal a kihívással kell szembenézniük, hogy termékeik műszaki megoldásait folyamatosan továbbfejlesszék, és egyben olyan beszállítókat találjanak, akik képesek segíteni az innovációk kialakításában, vagy akár maguk is kifejleszteni azokat. A kenőanyagok ebben az összefüggésben fontos területet jelentenek. A belsőégésű motorral hajtott járművekre történő több évtizedes közös fejlesztés során optimalizálták őket, és most az e-mobilitás új kihívásaival kell megbirkózniuk. A speciális kenőanyagokat gyártó Klüber Lubrication széleskörű portfóliója hatékony megoldásokat kínál az egyedi követelményekre. A meglévő kenőanyagokat folyamatosan továbbfejlesztik, különösen a hőmérséklet- és hosszú távú stabilitás, a nagyobb terhelések és a folyamatosan növekvő hatékonyság tekintetében. A cég tribológiai szakértői az autóiparban szerzett sokéves tapasztalataikra támaszkodhatnak.
Az elektromos hajtáslánc új lehetőségeket, de új kihívásokat is teremtett.
A hagyományos akkumulátoros járművektől kezdve a hibrid járműveken és hidrogén meghajtású járműveken át a plug-in hibridekig, és egyéb koncepciókig a különböző meghajtási modellek mindegyike saját hajtáslánc-tervezést igényel. A legtöbbjük a már ismert, villamosított hajtáslánc-elemekre támaszkodik, amelyek kisebb és egyszerűsített sebességváltó-konstrukciókat tartalmaznak. Ezek, különösen nagy teljesítménysűrűség esetén hatékony kenést, valamint intenzívebb hűtést igényelnek. A gyártók számára ez a szükséges kenőanyagokra vonatkozó új típusú követelményeket eredményez.
Ezekre a követelményekre rendkívül hatékony választ adnak a PAO- vagy poliglikol-alapú szintetikus, nagy teljesítményű hajtóműolajok. A bevált szintetikus, nagy teljesítményű hajtóműolajok alacsony viszkozitással is elérhetőek az e-mobilitásban történő alkalmazásban. Ezeknek a szintetikus, nagy teljesítményű hajtóműolajoknak az alacsony súrlódása a hagyományos kenőanyagokhoz képest akár 5 °C-kal is csökkentheti a sebességváltó hőmérsékletét.
A vizet alapolaj komponensként tartalmazó ún. hidro kenőanyagok kivételesen alacsony súrlódást és jobb hűtést is mutatnak. Így a kenőanyag növelheti az elektromos járművek hatótávolságát, és akár 17 °C-kal csökkentheti a sebességváltó hőmérsékletét a hagyományos kenőanyagokhoz képest. A hőmérsékletcsökkentés új tervezési lehetőségeket biztosít a tervező számára. A hűtőhatást laboratóriumban és az ügyfeleknél végzett különböző tesztek igazolták. Kiváló hűtési tulajdonságaik és az alacsony súrlódás kombinálva a hidro kenőanyagokat értékes technológiává teszik az e-mobilitás sebességváltói számára.
A Klüber Lubrication jelenleg különböző tudományos és ipari partnerekkel dolgozik együtt innovatív hidro kenőanyagainak továbbfejlesztésén, és új megoldások piaci bevezetésén az e-mobilitás hatékonyabbá tételének érdekében.
A Klüberlectric sorozatot például kifejezetten az elektromos csapágyaihoz tervezték, hogy megakadályozza azok áramátvezetési problémák miatti idő előtti károsodását, és így hozzájáruljon a gördülőcsapágyak és más alkatrészek hosszú élettartamához.
További információ: https://www.klueber.com/hu/hu/ipari-megoldasok/ipar/kenoanyagok-autoipar/
Ha feliratkozik a Műszaki Magazin Hírlevelére, sosem marad le a híreinkről! További friss híreket talál a Műszaki Magazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!