Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

z

Így működik egy megbízható autó motorja

Az új generációs közvetlen befecskendezésű Mazda benzinmotor 14:1 kompresszió aránnyal rendelkezik. Igen különleges a maga nemében. Érdemes tudni, hogy a Mazda Skyactiv-G benzinmotor 15 százalékkal hatékonyabb és nyomatékosabb, mint más, a piacon található hasonló, benzinnel működő motorok.

A következőkben részletesen bemutatjuk a szóban forgó motor működését, és arról is szót ejtünk, hogy a motoroptimalizálásra szakosodott AET CHIPtuning javasolja-e a chiptuningot ezen erőforrás esetében.

Ezek az újdonságok ebben a motorban

A motor hatásfokának kapcsán a legnagyobb pozitív változást a nagy kompresszióarány jelenti. Ennek tudható be, hogy nagyobb a teljesítménye és kisebb a fogyasztása. Más új benzinmotorok kompresszióviszonya jellemzően 10:1 és 12:1 között mozog. Ha nagyobb a kompresszióarány, akkor jobb a motor hatásfoka, nagyobb a teljesítmény és javul a fogyasztás is.

Ugyanakkor tény, hogy a nagyobb kompresszióarány nem csak előnyökkel jár. Így ugyanis a kopogási hajlam megnövekedésével is számolni kell.

Mi az a kopogásos égés, és hogyan kerülhető el?

A kopogásos égés egyáltalán nem kívánatos. Ilyenkor a benzin-üzemanyag keverék korábban gyullad meg, mint kellene. A felső holtponthoz közeledve az összesűrített keverék akár magától is be tud lobbanni a magasabb nyomás miatt. Ennek a lehetősége egyre inkább megnő, ha nagyobb a sűrítési arány.

Ahhoz, hogy el lehessen kerülni ezt a jelenséget, csökkenteni kell a hengertérben lévő hőmérsékletet. Ezt úgy lehet megtenni, ha a maradék kipufogógázok mennyiségét sikerül csökkenteni az egyes hengerekben. Ehhez módosítani kell a kipufogórendszert, hogy jobb legyen a hengeröblítés. A Mazda Skyactiv-G motor esetében ezt a módosított kipufogórendszert 4-2-1 néven emlegetik. A megoldás lényege, hogy a kipufogócső henger bekötése és annak hossza úgy került kialakításra, hogy a lehető legkedvezőbbek legyenek a távozó gázok nyomáshullámai.

Alternatívaként szóba jöhet a kopogásos égés elkerülésére az, ha sikerül lerövidíteni az égési időt. A dolog pofonegyszerű: ha gyorsabban végbemegy az égés, akkor kevesebb idő van arra, hogy a még meg nem gyulladt benzin-levegő keverék öngyulladjon.

Mi a helyzet a chiptuninggal a Mazda Skyactiv-G szívómotor esetében?

Szívómotorok esetében nem feltétlenül optimális csakis szoftveres chiptuningban gondolkodni, mert sokszor csak rendkívül kis mértékű javulást lehet így elérni. Akkor lehet a teljesítmény ily módon történő növelése kapcsán erőfeszítéseket tenni, ha a gyártó több lépcsőben visszafojtja a szoftverben a motor teljesítményét. Ilyenkor tehát szinte minden alkatrész azonos az erősebb motorral, csak az a különbség, hogy a benne lévő programot gyengébbre írják.

Ez történt a Mazda Skyactiv-G motoroknál is. Abból a Skyactiv-G szívómotorból, amely gyárilag csupán 120 lóerős, chiptuninggal akár 170 vagy 180 lóerőt is ki lehet hozni. A 65, 90 és 116 lóerős 1.5 Skyactiv-G motorokból pedig 125 lóerőt lehet kisajtolni.


Ha feliratkozik a Műszaki Magazin Hírlevelére, sosem marad le a híreinkről! További friss híreket talál a Műszaki Magazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Hirdetés