A digitalizáció és az automatizálás új vasúti pályák építése nélkül növeli a meglévő vasúti hálózat kapacitását.
A jövő közlekedése minden területen új technológiai megoldásokat kíván, ez alól a vasút sem kivétel. A közlekedési szektor karbonlábnyomának csökkentése érdekében a vasúti személy- és áruszállítás további erősítése szükséges.
„A vasút vonzerejének kulcsa a digitalizáció és az automatizálás, amely sűrített menetrendet, könnyebb hozzáférhetőséget és nagyobb pontosságot eredményez. Ezzel a meglévő vasúti pályahasználat kapacitását jelentősen bővíteni tudjuk úgy, hogy egyetlen méternyi új vágányra sincs szükség”
– hangsúlyozta Heiko Mangold, a Bosch Engineering vasúttechnológiai üzletágának vezetője. A hosszú távú vízió a teljesen automatizált, összekapcsolt és mindezeknek köszönhetően hatékony vasúti közlekedés, gyakoribb személy- és tehervonatokkal, magas hálózati kihasználtsággal.
A vonatforgalom automatizálása bevált autóipari technológiák alapján
A Bosch Engineering több mint tíz éve kutat és fejleszt a vasúti közlekedés automatizálására szolgáló rendszereket és funkciókat. A vállalat a városi vasúti közlekedés számára olyan ütközésfigyelmeztető rendszert kínál, amely segít a villamosvezetőknek a forgalomban, és jelentősen növeli a közlekedés biztonságát. A nagyvasúti forgalom számára a Bosch Engineering ennél is átfogóbb megoldásokon dolgozik a vezetési funkciók automatizálásának támogatására, beleértve a normál vasúti forgalmat, a tolatást, valamint a vonatok mozgatását és rendezését a pályaudvarokon. Az eredményekhez hozzájárul, hogy a vállalatcsoport az autóiparból származó, a vezetéstámogató rendszerek és az automatizálás terén szerzett széleskörű tapasztalatait is fel tudja használni a munka során. A fejlesztés fókuszában a tárgy- és jelzésfelismerő rendszerek, valamint a vonat környezetét értelmező és a balesetek megelőzését menet közben segítő objektumosztályozási módszerek állnak.
„A következő lépés a vonatközlekedés automatizálása oly módon, hogy a mozdonyvezetőnek csak felügyelnie kelljen a működést, és kizárólag vészhelyzet esetén legyen szükség a beavatkozására, ezt pedig a teljes automatizálás követi majd”
– fejtette ki Heiko Mangold.
A Digitale Schiene Deutschland program Sensors4Rail projektjének részeként a Deutsche Bahnnal, valamint a francia állami vasúttársaság, az SNCF Train Autonome – Service Voyageurs konzorciumával közösen megvalósított első sikeres koncepciók igazolják a Bosch Engineering szoftverében és hardverében rejlő automatizálási potenciált. Jelenleg a munka arra irányul, hogy a kutatási és fejlesztési eredmények alapján használatra kész termékek készüljenek. A kapott adatok validálása és optimalizálása érdekében további szimulációkat és teszteket kell még végezni különböző útvonalprofilokon, több vonat- és mozdonytípus bevonásával.
Vezetéstámogatás és ütközésmegelőzés a hazai villamosforgalomban
A villamosokra telepített innovatív ütközésmegelőző rendszer fejlesztésében a Bosch Engineering mérnökeivel együttműködve a Bosch Budapesti Fejlesztési Központ szakemberei is részt vesznek.
„A villamosok ütközésmegelőző technológiája valós forgalmi körülmények között már Debrecenben is bizonyított, a tesztelést pedig az idén Budapesten is elkezdtük. A rendszer alapját képező kamerát és a radarszenzort Magyarországon, a Bosch vállalatcsoport hatvani telephelyén gyártjuk”
– emelte ki Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban.