A Knorr-Bremse új elektromos csatlakozót (e-coupler) fejlesztett a digitális automata vonó- és ütközőkészülékhez.
A mozdonyból induló, a szerelvény teljes hosszában adatátvitelt és áramellátást biztosító vezetékek összekapcsolásával az e-coupler meghatározó a tehervagonok digitális kapcsolatteremtésében. Ennek megfelelően nélkülözhetetlen alkatrésznek számít a digitalizált, intelligens és versenyképes vasúti áruszállításban. A Knorr-Bremse először az InnoTrans 2022 szakkiállításon mutatta be az e-csatlakozó berendezést.
Dr. Nicolas Lange, a Knorr-Bremse Systeme für Schienenfahrzeuge GmbH igazgatóságának elnöke és kutatás-fejlesztésért felelős vezetője kijelentette:
„A digitális automata vonó- és ütközőkészülékre mint elsőszámú lehetőségre tekintenek az automatizált teherszállításban – és ennek az elektromos csatlakozó az egyik fő modulja. Az egységgel szemben megfogalmazott rendkívül magas elvárások miatt az iparág eddig készült egyetlen megoldása sem volt kellően meggyőző. Ezért szolgál őszinte örömünkre, hogy a rendszerek terén szerzett szaktudásunkkal és erős fejlesztői hátterünkkel találni tudtunk egy olyan megoldást, amellyel legyőzhetjük ezt a kihívást. Ez az áttörés nagy mértékben hozzájárul ahhoz, hogy az iparág tartani tudja a DAC európai bevezetésére szabott határidőket”.
A robusztus, kifinomult e-coupler megfelel a legmagasabb szintű elvárásoknak
A Knorr-Bremse e-csatlakozója az első koncepció, amely képes megfelelni az Európai DAC Megvalósítási Program (EDDP) által támasztott specifikációs elvárások mindegyikének. Ez a kezdeményezés foglalja keretbe és koordinálja a digitális automata kuplung európai bevezetését. Az elvárások között szerepel egyebek közt az erősen korlátozott méret, az időjárással szembeni magas ellenállóképesség, valamint a képesség a kapcsolódási folyamat során megbízható és precíz elektromos kapcsolatot létrehozására két tehervagon érzékeny csatlakozói között. A méreteket tekintve a digitális automata kuplung és az e-coupler a kuplungfej középpontjától nem nyúlhat 200 mm-nél távolabbra. Csak így biztosítható berakodáskor, például járművekkel való felhajtás alkalmával, hogy a járművek simán haladhassanak át a vasúti kocsik közé fektetett rámpákon.
Ezen megkötések ellenére a Knorr-Bremse innovatív megoldása egy kifinomult, de robusztus műszaki megoldáson alapul. Ahogyan Nils Möhle, a Knorr-Bremse Vasúti Rendszerek kuplungfejlesztésért felelős igazgatója kifejtette:
„Kiderült, hogy a fix helyett mobilis e-couplerre való váltás kritikus lépés a fejlesztési folyamatban. A mi megoldásunkban képesek voltunk minimalizálni a készülék magasságát és ellenállóbbá tenni a kopással szemben, mivel az elektromos csatlakozók visszahúzódnak a járművek mechanikus összekapcsolása során, és csak ezután jön létre kontrollált módon az elektromos összeköttetés.”
Az e-coupler épségét egy kiegészítő burkolat védi a felülről véletlenül ráeső dolgoktól.
Ez a kialakítás lehet az iparági sztenderd
A Knorr-Bremse támogatja, hogy ez a koncepció legyen az e-csatlakozó európai uniós iparági sztenderdje, és így az összes DAC-gyártó számára is a tömeggyártás és piaci bevezetés szabványává váljon. Ezt a célt szem előtt tartva nyújtotta be a Knorr-Bremse a terveket az Európai Vasút Közös Vállalkozásnak (ERJU), amelynek feladata sorozatgyártásra előkészíteni az összes európai vasútüzemeltető flottában egységesen alkalmazható DAC-t. Emellett a Knorr-Bremse intenzív tesztelésnek veti alá az e-couplert budapesti tesztközpontjában a termék további optimalizálása érdekében.
A Knorr-Bremse 2026-ra az automatizált vasúti árufuvarozási rendszerek vezető beszállítójává szeretne válni. A vállalat mérnöki képességeinek, indusztrializációban szerzett tapasztalatainak és jól felépített szervizhálózatának felhasználásával jelentős hozzáadott értéket szeretne képviselni a teherszállítási folyamatokban, amit magas színvonalú hardvere (DAC), saját automatizálási rendszere és adatalapú szolgáltatásai is támogatnak.
Jelenleg a mintegy félmillió tehervagon és 17 ezer mozdony összekapcsolása emberi erővel, többnyire kézi erővel történik. Vagyis a vasúti teherszállítási szektor automatizálás és digitalizálás szempontjából rendkívül jelentős piacot jelent. A cél az, hogy a jelenleg közúton szállított áru jelentős része 2030-tól környezetbarát vasútra kerüljön át. Ezen ambiciózus cél elérése érdekében a vasúti teherszállításnak sokkal hatékonyabbá és rugalmasabbá kell válnia – olyan innovációk bevezetésével, mint a digitális automata vonó- és ütközőkészülék.