Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Robotika

FANUC – Robotnagyhatalom

Gyártás automatizálás – Shinichi Tanzawa a FANUC Europe elnök-vezérigazgatója nyilatkozott a vállalat növekedési stratégiájáról, a robotok piaci kilátásairól és a kobotok gyártóiparban való elterjedésének nehézségeiről.

Hogyan látja a FANUC pozícióját a robotikai piacon?

Több mint 810,000 legyártott FANUC robotunkkal piacvezetők vagyunk az iparágban a világon. Európában 1985-ben kezdtük meg a működésünket, statisztikáink alapján a piaci részesedésünk 25-27% körül van a kontinensen.

Kemény piacról van szó?

Japán vállalatként nem volt könnyű betörni az európai piacra. Nagyon magas piaci részesedést sikerült elérnünk az Egyesült Államokban és erős pozícióval rendelkezünk Kínában és más ázsiai országokban, ez mind hozzájárult a növekedésünkhöz az európai piacon. A FANUC különleges karakterisztikája, hogy hosszútávú, bizalom alapú kapcsolatra törekszünk a partnereinkkel, ez hozzájárul a piaci növekedésünkhöz, ugyanis általánosságban 8-10 év szükséges ahhoz, hogy ügyfeleink realizálhassák a kiváló minőségű és tartós termékeink nyújtotta előnyöket.

Ez miért van így?

Főként az összköltségnek köszönhetően. A FANUC robotok akár 5, 10 vagy 20 évnyi üzemidő után is kiemelkedő minőséggel és megbízhatósággal üzemelnek, így ügyfeleinknek minimálisak a karbantartási költségeik.

Ez általános az iparban?

Nem, általában a fenntartási költségek az évek alatt meghaladják a robot vásárlási értékét. Épp ezért fontos a bekerülési áron túl, mélyebbre tekinteni amikor automatizációs befektetésről beszélünk. A helyes döntéshez három alapvető pillérről beszélünk: funkcionalitás, ár és minőség. A termék funkcionalitása a minimum elvárás, ez után jön az ár és a minőség. A FANUC-nál mindig kiemeljük, hogy számunkra a minőség ugyanannyira fontos, mint a funkcionalitás és az ár. Valójában robotjaink kétszer tartósabbak, mint a legtöbb versenytársunk terméke.

Van receptjük a tartósságra?

A fejlesztésben a következő kulcsszavakat használjuk: költségcsökkentés, magasabb megbízhatóság és kevesebb alkatrész. Az utóbbi    azt jelenti, hogy mindig igyekszünk egyszerűsíteni a termékeinket kevesebb alkatrész által, ami segít a költség csökkentésében és növeli a megbízhatóságot. Magától értetődő: kevesebb alkatrész kevesebb meghibásodáshoz vezet.

Mennyire fontos a termék minősége az európai ügyfelek számára? Fontosabb például, mint Kínában?

A megbízhatóság és a minőség egyre nagyobb figyelmet kap Európában. Itt ügyfeleink a hosszabb élettartamot preferálják, szemben például Kínával, ahol ügyfeleink kemény tárgyalásokat folytatnak és sokszor megelégednek vele, ha egy robot csak egy évig üzemel. Habár nagyban különböznek a minőségi elvárások, a piaci pozíciónk Kínában kifejezetten jónak mondható. Kínai ügyfeleink alacsonyabb hangsúlyt fektetnek a minőségre, de amint elkezdik használni a FANUC termékeket, elkezdik értékelni a hosszabb élettartam nyújtotta előnyöket.

“A minőség ugyanannyira fontos a számunkra, mint a funkcionalitás és az ár”

Ajánlanak megelőző karbantartást?

Igen, az egyik megelőző karbantartási megoldásunk a ZDT, vagyis Zero Down Time (Nulla Állásidő). Néhány ügyfelünk széles körben használja ezt a szolgáltatásunkat a karbantartások ütemezéséhez. A célunk, hogy két héttel korábban értesítést küldjünk az ügyfelünk számára a karbantartásról, minthogy a robot meghibásodna. A robotjainkba és szerszámainkba integrált FANUC szervomotorok szolgáltatják a jelzéseket a megelőző karbantartás szükségességéről.

Két hét elég a karbantartás beütemezésére?

Szigorú “a legfontosabb a rendelkezésreállás” irányelvet követünk, ami magában foglalja technikusaink széles hálózatát és az alkatrészek elérhetőségét. Európa szerte az átlagosan eltelt idő az ügyfél hívása és a robot sikeres javítása között kevesebb, mint 20 óra. Karbantartás esetén, ha nem nagy számú robotról van szó, a kéthetes időkeret elegendő, mivel a FANUC az összes eddig forgalmazott típus alkatrészeinek 99,97%-át tartja raktáron. Európai raktárunkban 360,000 alkatrészt tárolunk, a többi európai raktárunkkal együtt pedig több, mint 700,000 cserealkatrészhez van hozzáférésünk.

Nem költséges ennyi alkatrész tárolása?

Költséges, de a célunk, hogy a legjobb szolgáltatást nyújtsuk ügyfeleink számára, amihez ez elengedhetetlen. Nagyon sok alkatrészre csak évek vagy akár évtizedek után van szükség. A készlet fenntartásához pénzre van szükségünk. Ha egy vállalat a pénzforgalomra törekszik, nem tud ilyen fajta szolgáltatást nyújtani. A FANUC-nál más a filozófiánk. Európában az elmúlt öt évben még az eredeti 99%-nál is magasabbra, 99,97%-ra növeltük alkatrészeink elérhetőségét. A személyes célom a 100% elérése. Habár 4000-ből 1 alkatrészt nem tartunk helyben raktáron, egy vagy két héten belül ezeket is be tudjuk szerezni az Európán kívüli raktárainkból.

Tervezik a 3D nyomtatás bevezetését a jövőben a raktárkészlet csökkentésének érdekében?

Bizonyos alkatrészek esetén lehetséges. Egy robot kar legyártása megoldható, de egy hajtómű nyomtatása már nehezebb lenne. A legfontosabb alkatrészeink elektronikai komponensek, például CPU kártyák, amik nem nyomtathatóak. Így készleten kell tartanunk őket arra az esetre, ha a beszállítóink leállítanák a gyártást.

Habár nagy érdeklődés övezte őket, még nem látunk kobotokat minden gyárban. Miért?

A legtöbb kobot a piacon laboratóriumi, de nem ipari környezetben való felhasználásra alkalmas. Nagyon nehéz az elvárt érzékenységet és tartósságot nyújtó kobotok legyártása. A FANUC 1970 óta fejleszt robotokat ipari felhasználásra, erőérzékelőket és látási funkciókat pedig több, mint 20 éve. Az érzékenység és tartósság mellett az egyszerű használat is alapkövetelmény a kobotok integrációjához a gyártóiparban. A könnyűsúlyú FANUC CRX kobotok ötvözik magukban ezt a három karakterisztikát és növekvő érdeklődést látunk irántuk a gyártók részéről.

“Az elmúlt 5 évben a robot eladásaink évente több mint 10%-kal növekedtek Európában. Ha ez a trend így folytatódik, megduplázzuk eladásainkat a következő 10 évben. Összességében növekvő piaci részesedésre és a piaci átlagnál némileg gyorsabb növekedésre számítunk. – Shinichi Tanzawa a FANUC Europe elnök-vezérigazgatója.”

Hogy fogják meggyőzni az európai ügyfeleiket?

Lépésről lépésre növeljük üzletünket. Alapelvünk szerint csak akkor ajánljuk az automatizációt, ha az kifizetődő az ügyfeleink számára. Ugyanezt követjük saját gyárainkban is. A FANUC gyáraiban több mint 5000 robot teljesít szolgálatot éjjel és nappal. Nincs másik robotgyártó, aki ilyen mértékben használna robotokat a saját gyárában. Ez a stratégia segített a munkaerőhiány leküzdésében és nagyobb rugalmasságot szolgáltatott a gyártás terén. Mivel elsőkézből ismerjük a termékeinket, megfelelő megoldásokat tudunk nyújtani európai ügyfeleink automatizálási szükségleteik számára.

Negatív hatással volt a Covid járvány vagy az ukrajnai háború a megrendelésekre?

A helyzet Ukrajnában és a járvánnyal kapcsolatban is nagyon instabil, így lehet, hogy rövid távú csökkenést látunk majd a keresletben. Ugyanakkor a trend az automatizáció felé erős, és csak tovább erősödött az elmúlt hónapokban és években az ellátási láncokban bekövetkezett problémák hatására.

Mi a helyet az saját ellátási láncaikkal kapcsolatban? Időben le tudják szállítani a megrendelt robotokat?

Mint sok más vállalat, mi is problémákba ütközünk a hiánycikkek beszerzésével kapcsolatban. A leszállítás maga nem nagy probléma számunkra, mert habár a gyáraink Japánban vannak, rendelkezünk egy európai átalakító és elosztó központtal, ahol a Japánból importált robotokat tároljuk és adaptáljuk az európai ügyfeleink igényeihez. A cserealkatrészeinkhez hasonlóan robotokból is készletet tartunk a gyors kiszállítás érdekében.


A FANUC-ról

A FANUC Corporation az egyik világvezető vállalat a CNC vezérlés, robotika és gyártó gépek (ROBODRILL, ROBOCUT, ROBOSHOT és ROBONANO) általi gyártásautomatizálás terén. A FANUC 1956 óta úttörő a számjegy vezérléses gépekben és az ipari automatizálásban.  271 központjával és több mint 8,000 alkalmazottjával a FANUC egy átfogó értékesítési, technikai, kutatási és fejlesztési, logisztikai és ügyfélszolgálati hálózattal rendelkezik.


www.fanuc.hu

Hirdetés

További cikkek a témában