Az innovációk piacra lépését nagyban segítheti vagy gátolhatja a jogi szabályozói környezet.
Ezt példázza az európai akkumulátoripar regularizálása körüli mostani huzavona is. Az EIT InnoEnergy támogatását maguk mellett tudva a vezető európai energetikai startupok, vállalatok, a ACC – Automotive Cells Company, a Northvolt, a Verkor, a Vulcan Energy Resources, a Talga Group, az Eramet és a Skeleton Technologies vezetői a közelmúltban közösen szólaltak fel az új, uniós akkumulátortörvény szükségtelen késleltetésével szemben. Az Európai Unió környezetvédelmi miniszterei, valamint a legfontosabb európai parlamenti képviselői számára eljutatott tiltakozásukban arra kérték a kormányokat, hogy a törvényjavaslat kapcsán tekintsenek el az Európai Tanács által kilátásba helyezett előirányzatok elfogadásától, amelyek szerint
- 66 hónapos késéssel vezetnék be az akkumulátorok karbonlábnyomának csökkentését célzó szabályokat (az Európai Bizottság javaslata 4 év volt),
- 36 hónapos késedelmet szenvedne a környezetvédelmet és az emberi jogokat érintő visszaéléseket kimutató, az akkumulátor ipari értéklánc teljes hosszában vizsgált, kötelező jellegű ellenőrzés bevezetése (a javasolt két évhez képest),
- valamint két évet, vagy annál is többet váratna magára az akkumulátorok teljesítményére és tartósságára vonatkozó követelményrendszer életbe léptetése.
A tiltakozó vállalatok szerint a késedelem attól fosztaná meg a fiatal európai akkumulátoripart, hogy lépéselőnybe kerülhessen azokkal a nagyobb múltra visszatekintő iparági szereplőkkel szemben, amelyek számos kihívással küzdenek a fenntarthatóság, a társadalmi felelősségvállalás terén.
„Mivel a sebesség kritikus szempont ebben a gyorsan fejlődő szektorban, az akkumulátor törvényt érintő késleltetések miatt az új európai szereplők elveszíthetik lépéselőnyüket a tapasztaltabb versenytársakkal szemben a vezető pozícióért vívott harcban.”
– áll a vállalatok állásfoglalásában. Hozzátették az elszenvedett időveszteség hátráltatná a tiszta és etikus alapokon működő akkumulátor-ellátási lánc kialakítását Európa szerte, valamint veszélybe sodorná a zéró kibocsátású közlekedésre való átállás tervezett menetét is.