Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Járműtechnika

Egyre közelebb a tömeggyártáshoz a szlovák repülő autó

Légialkalmassági igazolást kapott a szlovák közlekedési hatóságtól a Klein Vision repülő autója, közölte a társaság. Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) előírásainak megfelelően az AirCar 70 órányi repülés és 200 felszállás-landolás után szerezte meg a fontos tanúsítványt. 

A nyolcfős mérnökcsapat közel 100 ezer munkaóra után jutott el a tervezőasztaltól oda, hogy a kétüléses, 1,6 literes BMW motorral hajtott, közel 1000 kilós Prototype 1 elérje ezt a mérföldkövet. Ez az ötödikgenerációs modell valójában, viszont ez már nagyon közeli ahhoz, ami majd gyártásba kerülhet. A repülő módból két perc alatt vált át autóba.

Az alapító (és egyben tesztpilóta), a fejlesztést vezető Stefan Klein szerint most már hivatalos dokumentumuk van arról, hogy „mindörökre képesek vagyunk megváltoztatni a középtávú utazásokat”.

“A tanúsítvány jelentősége, hogy megnyithatja a kaput a hatékony repülőautók tömeggyártása előtt.”

Stefan Zajac társalapító nem fukarkodott a pátoszos szavakkal, szerinte az autó 50 éve a szabadság szimbóluma volt. „Az AirCar kiterjeszti ezeket a határokat azáltal, hogy a következő dimenzióba visz minket, ahol az út az éggel találkozik.”

A cég tavaly nyáron hajtott végre egy dokumentált, sikeres tesztrepülést, Nyitráról repültek Pozsonyba, majd behajtottak a belvárosba.

A terv az, hogy a sorozatgyártásba kerülő modellek 300 kilométer/órás sebességre és 1000 kilométeres hatótávra lesznek képesek, az ehhez szükséges könnyű és hatékony Adept Airmotive motorok tesztjeit nemrég fejezték be, a tervek szerint az új modell egy éven belül megszerzi a szükséges tanúsítványokat. A szlovák közlekedési hatóság a fejlesztés kezdete óta együtt dolgozik a csapattal.

Szlovákiában nem a Klein Vision az egyetlen, amely ígéretes repülő autót fejleszt, ilyen az Aeromobil is (sőt, Klein innen vált ki, mert nem érett egyet a fejlesztési iránnyal), aminek Varga Zoltán személyében magyar befektetője is van. Az ilyen járművek komoly mérnöki kihívást jelentenek, de az üzleti sikerükhöz a legnagyobb akadályt az engedélyeztetésük jelentheti.

Ahogy arról korábban a magyar Orca elektromos gép kapcsán is írtunk, a légügyi hatóságok most kezdik el kidolgozni azokat a szabványosított eljárásokat, ahogyan ezeket az újtípusú, kisebb méretű járműveket (EVTOL vagy repülő autó) engedélyeztetni fogják, nemcsak a végtermékeket, hanem a gyártási folyamatokat is.

Forrás: Forbes

Hirdetés

További cikkek a témában