Világszerte folyamatosan változó költségek figyelhetők meg a logisztikai iparban, a raktári költségek évről évre tovább emelkednek, ahogy az iparág versenyképesebbé válik.
A növekvő költségek arra kényszerítik a vállalatokat, hogy bővítsék szolgáltatásaikat és új megoldásokat dolgozzanak ki, de mik az irányok? A QLM piaci kitekintése a témában.
A raktározási költségek a létesítménytől, a raktárterület nagyságától és a szükséges szolgáltatásoktól függően változnak. A leggyakoribb költségek a kezeléshez (átvétel és kiszállítás), a raktárterülethez, az üzemeltetési adminisztrációhoz és az általános adminisztrációs költségekhez kapcsolódnak. Számos lehetőség van a költségek minimalizálására.
Ingadozó logisztikai költségek külföldön és itthon egyaránt
Az összesített logisztikai költségek az Egyesült Államokban 4%-kal, 1560 billió dollárra csökkentek tavaly – derül ki a CSCMP éves jelentéséből. A csökkenés fő hajtóereje a készlettartási költségek csökkenése volt, amely 15%-kal zuhant a gyártás és a kereskedelem világjárvány miatti leállások miatt. A Logistics Managers Index legfrissebb jelentése szerint a logisztikai ipart továbbra is olyan tényezők befolyásolják, mint a költségmutatók folyamatos növekedése és a rendelkezésre álló kapacitás további csökkenése. Mi a helyzet itthon? A Központi Statisztikai Hivatal 2021. II. negyedéves jelentése szerint a hazai áruszállítás teljesítménye növekedett az előző évi, alacsony bázishoz képest. Az áruszállítás teljesítménye egy év alatt mintegy 9%-kal nőtt, viszont ez a szám 11%-kal kevesebb volt a két évvel korábbinál.
Költség- és időhatékonyság az automatizálás révén
A koronavírus egyértelműen bebizonyította, hogy ideje megszabadulni a papírtól. A folyamatok automatizálása egyes műveleteknél drasztikus változásnak tűnhet, különösen azok számára, akik évek óta sikeresek. Az előnyök azonban messze meghaladják az erőfeszítést.
„Logisztikai szolgáltató központoknál vagy e-kereskedelemmel foglalkozó cégeknél – ahol a pontosság iránti igény gyors készletforgási sebességgel párosul – az automata raktározási rendszer egyre kedveltebb. Áttekinthetőbbé teszi a tárolást és növeli a tárolási kapacitást, a rendelés feldolgozási teljesítmény akár a duplájára nőhet, a működés pedig jól tervezhetővé válik 7/24 órás munkarendben is, HR kitettség nélkül”
– mondja Bérces Pál, a QLM Logistics Solutions Kft. ügyvezetője.
A világjárvány rávilágított arra, hogy sok vállalat nincs teljesen tisztában az ellátási lánc kapcsolatai kiszolgáltatottságával a globális válságokkal szemben. Azonban az újonnan megjelenő ellátási lánc technológiák érzékelhető módon javítják a láthatóságot a végpontok közötti ellátási láncban, és támogatják a vállalatok felkészülését az ilyen sokkok ellen. A hagyományos lineáris ellátási lánc modellből digitális ellátási hálózatok lesznek, ahol a funkcionális tárolók lebontásra kerülnek, és a szervezetek összekapcsolódnak teljes ellátási hálózatukkal. Az Ipar 4.0 utat tör az ellátási láncok digitális átalakulásában olyan technológiákat kihasználva, mint az IoT, azaz a dolgok internete, a mesterséges intelligencia, a robotika és az 5G.
Költséghatékony üzemeltetésű rakodógépek és targoncák beruházása, bérlése
A költségek egy részét a raktárak belső működése teszi ki. Ide tartoznak a rakodógépek és targoncák is, amelyek elengedhetetlenek az áruk mozgatásához.
„Akár vásárolni, akár tartósan bérelni szeretnénk új targoncát, esetleg használt eszközben gondolkodunk, előzetesen jól kell feltérképeznünk valamennyi szempontot a gépek adott raktárbeli, gyakorlati működtetésével kapcsolatban. A napi működés során a legnagyobb gondosság mellett is megsérülnek és cserére szorulnak a gép bizonyos elemei, éppen ezért érdemes masszív és költséghatékony üzemeltetésű eszközben gondolkodni”
– mondja Bérces Pál.