Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

E-Gazdaság

Újratervezés a beszerzésben

A járvány hatására felértékelődött az előrejelzések szerepe, a rugalmasság és az „out of the box” gondolkodás, ezért minden eddiginél többet adott a résztvevőknek a Beszerzői Bár 3.0.

Az idén harmadik alkalommal megrendezett eseményen a telekommunikációtól kezdve a bankszektoron át az autógyártásig több mint 40 iparág beszerzési vezetője képviseltette magát. A beszerzes.hu által szervezett rendezvény a szakma egyik legjelentősebb eseménye, amely során száz beszerzési vezető oszthatta meg a tapasztalatait és tudását a szakmabeliekkel.

A harmadik alkalommal megrendezett Beszerzői Báron a legerősebb gazdasági szektorok képviseltették magukat: gyártó vállalatok mellett telekommunikációs cégek, a bankszektor, az energetika és a gyógyszeripar beszerzési vezetői vettek részt az eseményen – mondta Südy György, a beszerzes.hu alapítója. Több mint 60 cég vezető munkatársa cserélt tapasztalatokat a kerekasztal-beszélgetéseken, amelyek tanulságait a terület egy-egy kiváló szakértője foglalta össze.

A következő másfél év továbbra is az ellátási probléma kezeléséről szól majd, azonban az elmúlt időszak tapasztalatai alapján fel kell készülnünk a jövőre – mondta Kohuth Zorán, a Grundfos Global senior purchasing excellence menedzsere. Kiemelte, a költségcsökkentésen túlmutató beszerzés fontos feladata az értékteremtés: hozzájárulhat az értékesítés növeléséhez, a készlet csökkentéséhez, részt vehet az innovációkban, és segítheti a vállalat károsanyag-kibocsátását az európai célkitűzésekkel összhangba hozni. Ezek eléréséhez stratégiai szempontból fontos a beszerzőnek ápolnia a beszállítói kapcsolatokat és a kiválasztásnál a károsanyag-kibocsátást mérhetővé tenni.

Szektortól függetlenül új kihívások előtt áll a szakma: míg korábban az volt a kérdés, hogy a beszerző mennyit tud alkudni a megadott árból, mára arra keressük a választ, hogy az ár mennyivel ne emelkedjen – hangsúlyozta Lukács Róbert, a BorgWarner senior supply chain menedzsere. Az elmúlt időszakban többek között az alumínium, az acél, a réz és a polimer ára drágult, az elszálló alapanyagárakra azonban hosszú távon, akár két évre is be kell rendezkedni. Ráadásul nincs egyértelmű iránymutatás: minden iparágban más jelenthet megoldást: segíthetnek a hosszútávú lekötések, az alternatív alkatrészek vagy új beszállítók alkalmazása, de lehetséges az is, hogy kevesebb beszállítóval jobb árelőny érhető el.

A chiphiány is várhatóan fennáll a jövő év végéig, azonban a gyártást folyamatosan biztosítani kell, így fontos annak a felmérése, hogy nagyobb mennyiség lekötése milyen kockázatokkal jár a vállalat számára – emelte ki Acsádi József, a Vincotech logisztikai menedzsere. Hozzátette, kreatívnak kell lenniük a beszerzőknek, hiszen többek között a jelenlegi termékek áttervezése hidalhatja át a problémát.

A csomagolóanyagok ára is folyamatosan emelkedik, ráadásul a drágulás végét sem látni még – foglalta össze a tanulságokat Berényi Szabolcs, a Hanon Systems európai indirekt beszerzési menedzsere. Ezért, minden eddiginél fontosabb az újratervezés, az alternatív csomagolóanyagok és az új koncepciók alkalmazása. Az energiabeszerzés területén sem volt felkészülve a szakma a jelenlegi dinamikus piaci elmozdulásra, így a megszokott beszerzési stratégiákat is át kell fogalmazni: felértékelődött a piaci előrejelzések szerepe, és a beszerzők döntéseinek támogatásához érdemes külső szakértőket bevonni.

A piaci turbulencia kezelésére minden eddiginél fontosabb az árinformációk megszerzése Soos Viktor, a Budapest Airport beszerzési és logisztikai vezetője szerint. Bár fizetős adatbázisokat kevesen használnak, a korábbi tenderek, eljárások és elérhető ingyenes adatok összesítése így is nagyban támogatják az előrejelzések elkészítését. A cégen belüli együttműködés, az informatív ajánlatkérések és a piaci konzultációk mellett a megbízható beszállítói kapcsolatok segítik a beszerzőket a tájékozódásban.

Kihívást jelent az is, ha egy nagyvállalat startup cégtől szerezne be új terméket vagy szolgáltatást – emelte ki Pézsa Noémi, a Vodafone beszerzési vezetője. A különböző cégkultúrák közötti együttműködéshez hidat kell teremteni a generációk között, és a bizalom kiépítésére is szükség van. A problémára megoldást jelenthet az, ha aggregátor cégeket alkalmaz a vállalat, vagy a kockázatelemzésnél a kis cég helyett a mögötte álló kockázati befektetőt vizsgálja a beszerző.

Bár a beszerzés célja a későbbiekben felmerülő kockáztok előszűrése, az arany középutat nehéz meghatározni a due dilligence területén – foglalta össze a kerekasztal-beszélgetésen elhangzottakat Gréczi Milán, a Raiffeisen Bank beszerzési és költség kontrolling vezetője. A beszállítói átvizsgálás folyamatát befolyásolhatják a cégkultúra, a beszerzés tárgya, komplexitása és volumene, így fontos a rugalmas rendszerek kiépítése, amely eredményeképpen az alkalmassági feltételeknek megfelelő beszállítói kör vehet részt a beszerzési eljárásban.

A munkavégzés jövője egyértelműen hibrid, bár szektortól, divíziótól és területtől is függ az, hogy milyen arányban dolgozhatnak otthonról a beszerzők – foglalta össze Pécs László, a Project Excellence ügyvezetője. A pandémia kitörése óta a stabil csapat szerepe felértékelődött, a vezetőknek megoldást kell találniuk a fluktuációra és az irodába való visszatérésre is – mutatott rá Hollósi Andrea, a Telenor beszerzési, logisztikai és üzemeltetési igazgatója. Kiemelte, hogy a megszokott gyakorlatok helyett a vezetőknek rugalmasan az egyéni helyzetekre egyéni válaszokat kell adniuk. Miután a munkahelyeken a dolgozók személyes motivációi előtérbe kerültek, az olyan kezdeményezések segíthetik a beszerzők megtartását, mint a vezető nélküli csapatépítés, a „no work meeting” és az Y generáció bevonása a döntéshozatalba. Móritz Péter, a Robert Bosch regionális beszerzési igazgatója hozzátette, hogy a beszerzőket nem fogják leváltani a robotok, azonban a mesterséges intelligencia és a robotok egyre több területen támogatják a szakmát, ennek aránya iparáganként és vállalatonként változik. A beszerző feladata a magasabb hozzáadott érték irányába fog változni.

„Egyedülálló beszerzői esemény részesei lehettünk, melyet a szakmaisága és nagyszerű témaválasztása mellett nagyon jó hangulata is kiemelt a többi rendezvény közül”

– mondta Héjjas János, a Manutan vezetője.

“Az üzemek, raktárak és irodák berendezésére 630.000 különböző terméket kínáló vállalat igazgatója hozzátette, „a Manutan-nál azon dolgozunk itthon és Európa szerte, hogy megkönnyítsük az indirekt felhasználású termékek beszerzését a kisebb és nagyobb vállalatok számára.”

„A Beszerzői Bár koncepció kidolgozásakor olyan találkozási alkalmat akartunk teremteni a beszerzési döntéshozóknak, ahol a szakmai legforróbb témáiról oszthatják meg egymással tapasztalataikat és nyerhetnek inspirációt más szakemberektől, mindezt csodás környezetben, finom ételek és italok mellett”

– fejtette ki Südy György.

“A beszerzes.hu alapítója hozzátette, „rendkívül büszkék vagyunk rá, hogy az ország nagyobb nagyvállalati beszerzési döntéshozói közösségét tudtuk összehozni. A siker kulcsa az a több mint 6000 fős beszerzői közösség, akik a beszerzes.hu és a hozzákapcsolódó közösségi média felületeken (LinkedIn, Facebook, Instagram) követnek bennünket.”

Hirdetés

További cikkek a témában