A hagyományos kereskedelmi vállalkozások az online térbe költöznek. A globális és a hazai e-kereskedelem jelentős előretörése egyaránt köszönhető a kereskedelmi és a digitális megoldások párhuzamos fejlődésének. Egyre nagyobb a nyomás azokon az offline kereskedőkön, akik még nem nyitottak az online tér felé.
A hazai e-kereskedelem a tavalyi évben mintegy 45 százalékos növekedést tudott felmutatni. Ez magasabb minden korábbi növekedésnél, ráadásul ezzel az értékkel a teljes kiskereskedelem 8,5 százalékát tette ki – a gépjármű- és benzinkereskedelmet leszámítva.
Noha a tavalyi év kiugró eredményét egyértelműen segítették a koronavírus-járvány miatt bevezetett korlátozások, az elért bővülés a kontinens átlagát nézve is kiemelkedő. Nem csupán a vásárlási gyakoriság, hanem az átlagos megrendelési érték is jelentős mértékben tudott nőni. Bár a piac előzetesen 16% körüli növekedést prognosztizált, a megvalósult növekedés ennek csaknem háromszorosa.
A járványhelyzet viszonylagos normalizálódását követően a webáruházak iránti érdeklődés megmaradt, napjainkban is komoly terhelés hárul a szektort kiszolgáló logisztikai vállalkozásokra. Ugyanakkor egyre határozottabban kirajzolódnak azok az adóügyi és technikai fejlesztések, amelyek a növekedés további mozgatórugói lehetnek.
Adóügyi szempontból meghatározó az az európai uniós adószabály változtatás, amely július 1-én lépett hatályba és az online kereskedők adózással kapcsolatos adminisztratív terheit igyekszik csökkenteni. A korábbi gyakorlat szerint az e-kereskedőknek annyiféle módon kellett adózniuk, ahány országban értékesítettek. Mostantól ez jelentősen egyszerűbbé válik, hiszen az adóbevallás alapján a Nemzeti Adó- és Vámhivatal folyósít az arra jogosult országok felé.
A legtöbb piaci szakértő arra számít, hogy a bevezetett adószabály-módosítás akár jelentősen növeli a cégek exporttevékenységét. Akár 200 milliós árbevétel exportképessé tehet kkv-szereplőket, ami számos webáruház jelentős növekedését segíthetné.
Legalább ekkora mozgatóerőt jelentenek az e-kereskedelem köré épülő technikai fejlesztések. Elég olyan „közönséges” megoldásokra gondolni, mint a kereskedők által működtetett csomagautomata rendszerek, vagy a raktártechnikában bevezetett újítások és innovációk. A gyorsan fejlődő piacon a kiskereskedőknek és a gyártóknak is komoly elvárásoknak kell megfelelniük annak érdekében, hogy maradéktalanul kiszolgálhassák a vásárlók igényeit. Intelligens automatizált logisztikai megoldásokra van szükség, amelyek lehetővé teszik a modern anyagmozgatást.
A változó és gyorsan fejlődő piaci környezet jó lehetőséget kínál az új belépők számára, illetve a hazai vállalkozásoknak, akik a régió más piacain szeretnének részesedést szerezni. Sokan egyetértenek abban, hogy megfelelő exportterv, erős digitális marketing és stabil logisztika birtokában a hazai vállalkozások sikeressé válhatnak a külpiacokon is. Napjainkban a szlovák és a román piac mellett egyre nagyobb figyelem szegeződik az EU-tagsággal rendelkező jugoszláv utódállamokra, Horvátországra és Szlovéniára.