Egy kisebb vállalat fenntartása komoly kihívás. Minél kisebb egy cég, annál több feladat hárul egy-egy főre, és sok fontos tennivaló kénytelen a háttérbe szorulni. Sajnos sok kisebb vállalat esetében ilyen a SEO is, amelynek elhanyagolása súlyosan alááshatja az adott cég eredményeit.
A SEO, vagyis a keresőoptimalizálás az online marketing azon ágazata, amely igyekszik egy webhelyet minél fellelhetőbbé tenni a keresőmotorok (pl. a Google) találatai között. Az emberek tudják, hogy a Google-ban bízhatnak, ezért, ha valaki az első helyre kerül ezeken a találati oldalakon, garantáltan óriási forgalomra és több bevételre tehet szert.
Szóval mire kell odafigyelnie egy kisebb vállalkozásnak keresőoptimalizáláskor, hogy előnyt szerezzen versenytársaival szemben? Íme néhány hasznos tudnivaló ehhez!
Rengeteget számít a helyi SEO
Legyen szó kényelmi igényekről, vagy az utazást korlátozó vészhelyzetekről, az emberek többsége szívesen végzi bevásárlásait és intézi ügyeit otthona közelében. Mi több, sokan inkább támogatnak egy helyi vállalkozást – erősítve ezzel a környék gazdaságát – mint egy multinacionális nagyvállalatot.
Nem csoda, hogy ha valaki szeretne pizzázni egyet, vagy a legközelebbi fogorvost keresi, akkor egyből a Google helyi találatai között néz majd szét. Ezek a helyi találatok kényelmesen felsorolják a legközelebb eső, és egyben legjobbra értékelt releváns vállalatokat, illetve azok elérhetőségeit és címét is. A felhasználóknak kattintaniuk sem nagyon kell ahhoz, hogy lássák, hová érdemes ellátogatniuk.
Szóval mit tehetsz kisvállalkozásodért, ha szeretnél bejutni a helyi találatok közé?
- Szerezz hivatkozásokat más helyi cégek webhelyeiről
- Készíts helyi témájú tartalmakat webhelyedre
- Hozz létre egy Google Cégem adatlapot vállalatod számára, majd töltsd ki azt
- Ösztönözd ügyfeleidet arra, hogy értékeljék és véleményezzék vállalatodat a Google Cégem adatlapodon
Optimalizáld tartalmaidat helyi kulcsszavakkal (pl. „egri pizzéria” vagy „gyermekfogászat Debrecenben” stb.)
Muszáj optimalizálnod mobilra
2021-et írunk, és a Google már évekkel ezelőtt bejelentette, hogy a mobil-első webhelyeké a jövő – legalább is akkor, ha szeretnének megjelenni a találatok között. Manapság többen interneteznek mobileszközeikről, mint számítógépükről, és egyesek már kizárólag csak okostelefonjukról érik el a világhálót.
Nem csoda, hogy a Google ma már nem az asztali, hanem a mobilos verziók alapján ítéli meg a webhelyek minőségét. Ha kisvállalkozásod webhelye nem felel meg a Google elvárásainak, és nem működik kifogástalanul és akadálymentesen egy okostelefonon, akkor sürgős átalakításokra lesz szükséged!
Ne a webtárhelyen próbálj spórolni
A minőségi webtárhely fontosabb, mint gondolnád. Ha ezen spórolsz, készülj fel rá, hogy webhelyed lényegesen lassabb és instabilabb lehet az átlagnál, amit a Google sem néz majd jó szemmel. A keresőóriás már évek óta fontos rangsorolási szempontként kezeli a webhelyek sebességét. Ha minden más megegyezik két webhely között, a Google jó eséllyel a gyorsabbat jeleníti majd meg előkelőbb pozícióban a találatok között.
Ha mindez nem lenne elég, a felhasználók sem szívesen időznek majd sokat webhelyeden, ha minden oldal és tartalom betöltésére többet kell várniuk néhány másodpercnél.
Figyelj oda az EAT szempontokra
A Google már évek óta fokozott figyelmet fordít az úgynevezett EAT szempontokra. Amennyiben vállalkozásod egészségügyi jellegű (például magánorvosként praktizálsz), vagy anyagi tanácsadással foglalkozol, nagyon fontos, hogy webhelytartalmaid elkészítése során odafigyelj az EAT-re. Szóval miről is van szó?
Az EAT az angol „expertise, authoritativeness, trustworthiness”, vagyis „szakértelem, tekintély, megbízhatóság” kifejezések rövidítése. Ezek a szempontok különösen fontosak a Google számára, ha egy webhely egészségügyi, vagy pénzügyi témákkal foglalkozik, hiszen az ilyen tartalmak közvetlen hatással lehetnek az emberek szellemi, fizikai, vagy anyagi épségére.
Fontos tehát, hogy az egészségügyi és pénzügyi tartalmak mögött kellő szakértelem álljon, és igazolni tudd, hogy te, mint szakértő készítetted őket. Ügyelj arra is, hogy minél több tekintélyes szakmai (egészségügyi vagy pénzügyi) webhelyről szerezz magadnak hivatkozásokat saját webhelyedre.
Az EAT szempontok valójában bármilyen szakterületen segíthetnek jobban rangsorolni a találati oldalakon, de egészségügyi és pénzügyi témák esetében nélkülözhetetlenek!
Foglalkozz a kulcsszavakkal
Habár a Google algoritmusa rengeteget fejlődött durván két évtizedes működése során, és manapság számtalan szempont alapján rangsorolja a tartalmakat, a kulcsszavak továbbra is fontos szerepet játszanak a keresőoptimalizálásban. Lényegében arról van szó, hogy a Google ezek alapján próbálja megállapítani, hogy miről szól egy tartalom, és hogy mely tartalmakat mely keresésekre jelenítse meg a felhasználóknak.
Ahhoz, hogy a megfelelő kulcsszavakat használhasd tartalmaidban, kulcsszókutatást kell végezned minden egyes SEO projektedhez. Ez vonatkozik mind a helyi, mind pedig az általános keresőoptimalizálásra is. A kulcsszókutatáshoz számos ingyenes és fizetős eszköz található az interneten – ilyen például a Google Ads ingyenesen használható Kulcsszótervezője is.
Fontos azonban észben tartani, hogy a kulcsszavak sosem véglegesek, és gyakran az aktuális trendektől függ, hogy épp mik a legfelkapottabb, legkeresettebb kifejezések az interneten. Ezeket a trendeket beindíthatják várt vagy váratlan események, ünnepi időszakok, popkulturális történések, és így tovább. Érdemes tehát mindig tisztában lenned azzal, hogy épp mi foglalkoztatja célközönségedet, hogy újonnan készített tartalmaidat ezekre az épp felkapott kulcsszavakra optimalizálhasd.