A digitalizáció hatására a járművek számítógépes architektúrája átalakulóban van.
A jövő rendszerei a mainál sokkal inkább centralizáltak, néhány nagy teljesítményű, szerverként működő számítógépre épülnek.
A számítógépekben az autó értékének egy jelentős része koncentrálódhat, sokszereplős fejlesztésük pedig az együttműködések új szintre emelését követeli meg. Michael Huelsewies, a Continental holisztikus tervezés és technológiák egységének architektúra- és szoftvertervezési vezető alelnöke rámutatott, hogy a személyautók ma ismert számítógépes architektúrájának a korlátjait feszegetjük. A mai összetett rendszerekben száznál is több elektronikus vezérlőegység (ECU) felelhet a különböző funkciók irányításáért, amiket nagy tömegű, prémium járművekben gyakran 60-70 kilogrammot nyomó kábelezés köt össze.
A jövő architektúráját a konnektivitási igény, valamint a szoftveres tartalom növekedése szabja meg, az ECU-k egy nagy részét néhány nagy teljesítményű számítógép helyettesíti, amik több funkció vezérléséért felelnek, közben pedig konnektivitási, valamint kibervédelmi feladatokat is ellátnak.
Az új felépítési séma fokozatosan fog elterjedni Michael szerint, a kínai és európai gyártók pedig előrébb járnak adaptálásában. Az egyik OEM, ami már elkezdte az átállást, a Volkswagen, ami a Continental saját fejlesztésű nagy teljesítményű, egy már másik gyártó által is megrendelt számítógépét építi be ID. modelljeibe. Ahhoz, hogy a sok cég hatékonyan tudjon együtt dolgozni, a kooperációt új szintre kellett emelni. Ezen túlmenően egy közös kommunikációs, megosztási színteret nyújt a projekt minden tagjának.
A fejlesztést és a Volkswagen által szabott határidők betartását támogatta egy új szoftver is, amit arra készítettek, hogy az új szoftvertervező programok telepítését lerövidítsék. Egy munkaállomás alkalmassá tétele egy új tervezőprogram használatára, korábban napokba telt, ám az új szoftverrel az mindössze fél órát igényelt.
Johann Hiebl, a járműkonnektivitási és információs részleg terméktranszformációs vezetője a változások üzleti aspektusát világította meg. Az már sokak által ismert, hogy az autók értékének egyre nagyobb hányadát adja a számítógépes rendszer, azonban annak fejlesztésén belül is eltolódás figyelhető meg. Egy nagy teljesítményű központi modul fejlesztési költségeinek csupán 40 százalékát teszik ki a funkciós szoftverek, míg a másik, nagyobbik hányad azok integrációjához, majd a szükséges tesztelésekhez kapcsolódik. Ez a 60 százalék a mostani architektúrákban az azt alkotó nagyszámú ECU-hoz és azok összekapcsolásához kötődik. A vezeték nélküli, over-the-air frissítések szintén változást hoznak. Az új szoftveres funkcióknak a járműhöz gyártást követő hozzáadásával, valamint a már beépített funkciók frissítésével, a szoftverek fejlesztői és azok integrátorai – mint a Continental – előtt nyílik meg új bevételforrás.
A vezeték nélküli frissítés talán legismertebb alkalmazója az amerikai Tesla, de ma már a Ford, idén júliustól Németországban pedig már a Volkswagen is lehetőséget biztosít a technológia előnyeinek élvezetére. Utóbbi gyártó a Continental számítógépével szerelt ID. modellekhez teszi azt elérhetővé.