A hidrogén technológia felhasználása a vasúti közlekedésben egyre fontosabbá válik, mint lehetséges megoldás a széndioxid-kibocsátás csökkentésére és a klímával kapcsolatos célkitűzések elérésének elősegítésére.
Az elmúlt években a Siemens Mobility kifejlesztett egy hidrogén-meghajtású vonatot, a Mireo Plus H-t. Ebben a technológiában a hidrogén gáz alakban kerül tartályba, és magas nyomás alatt kell tartani, hogy elérje a kívánt nagy sűrűséget.
A Helmholtz Institute Erlangen-Nürnberg for Renewable Energy (HI ERN) vezető szerepet tölt be az úgynevezett LOHC technológia terén. Ebben a folyamatban egy szerves hordozó folyadék leköti a hidrogént, és csak akkor szabadítja fel azt, amikor szükséges. Így a hidrogén kémiai kötésben van, és nem tud elillanni gáz alakban. Ezáltal biztonságosan elkészíthető és tárolható, és költségkímélő módon szállítható. A magas nyomás alatt vagy alacsony hőmérsékleten történő tárolás már nem szükséges. A technológia különleges előnye: Az LOHC elektromos energia fedélzeten történő előállítására is alkalmas, például olyan mobil eszközöknél, mint a vonatok.
Albrecht Neumann, a Siemens Mobility vasúti járművekért felelős vezérigazgatója:
„A Siemens Mobility nagyon örül annak, hogy partnerségre lép a neves Helmholtz Institute Erlangen-Nürnberg vállalattal a folyékony szerves hidrogénhordozó technológia vasúti közlekedésben történő kidolgozása céljából. A hidrogén technológia ígéretes megoldás a vasúti közlekedés klímasemlegessé tételéhez. És mivel a fenntarthatóság igen nagy prioritást élvez nálunk, a Siemens Mobility-nél, egy Vectron mozdonyt bocsátunk rendelkezésre az LOHC technológia teszteléséhez.”
Dr Peter Wasserscheid professzor, a Helmholtz Institute Erlangen- Nürnberg for Renewable Energy igazgatója egyetért ezzel:
„A Siemens Mobility érdeklődése az LOHC technológia iránt, amelyet nagy elszántsággal dolgoztunk ki az elmúlt néhány év folyamán a Friedrich- Alexander-University Erlangen-Nürnberg egyetemen és a HI ERN vállalatnál, kiváló alapot nyújt egy jövőbeni lehetséges együttműködéshez. A Siemens Mobility-vel osztjuk azt az elképzelést, hogy kidolgozzunk egy olyan hidrogén technológiát, amely a meglévő üzemanyag-infrastruktúrát használja fel olyan nagy járművek meghajtásához, mint a vonatok.”
Azáltal, hogy a Helmholtz Institute egy Vectron fővonali mozdonyt kap a Siemens Mobility-től, a két partnernek lehetősége nyílik együtt dolgozni, hogy bemutassák az LOHC koncepció megvalósíthatóságát.
A hidrogén-meghajtás témájáról további információ található itt.