Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Gépipar

Az erőátviteli alkatrészek megmunkálásának új módjai

Az egylépéses megoldások költségmegtakarítást jelentenek a gyártók számára.

Az őrültség definíciója az, ha ugyanazt a műveletet ismételjük, miközben jobb eredményeket várunk. Ez vonatkozhat a fogaskerekes alkatrészek megmunkálására is, amelyek körül változik a világ, és a költségcsökkentés iránti igény erőteljes. Ebben a cikkben Harish Maniyoor, a szerszám-szakértő a Sandvik Coromant globális járműipari termékmenedzsere elmagyarázza, hogy az erőátviteli alkatrészek megmunkálásának három új módja hogyan segíthet a gyártóknak többet elérni kevesebbel.

A műhelyek változóan magas és alacsony keresleti forgatókönyvekkel szembesültek a COVID-19 járvány során. A körülményektől függetlenül azonban a költségcsökkentés továbbra is prioritás. Vegyük a fogaskerekek megmunkálását. A gyártók nagyobb rugalmasságot akarnak a fogaskerekek megmunkálásában, de ennek elérése a költségek csökkentése mellett nem egyszerű. Hagyományosan a fogaskerekek megmunkálásával járó projektek speciális gépektől és folyamatoktól függenek, különösen a tömeggyártásban. Ez korlátozásokat – és gyakran magasabb költségeket – jelent a gyártási folyamatban.

Az erőátviteli alkatrészek megmunkálásának három új módja van, amelyek lehetővé teszik ezen korlátok átlépését. Emellett ezek az előnyök túlmutatnak a járműiparon olyan területekre, mint: az általános gépészet, a szélenergia, a repülőgépipar, és a robotika területére.

Nagy teljesítményű forgácsolás

A folyamatos forgácsolási folyamat lehetővé teszi, hogy minden megmunkálást el lehessen végezni egyetlen beállítással. Lényegében egyesíti a lefejtőmarást és az alakítást. A termelékenység szempontjából meghatározó a fordulatszám, valamint a szerszám és a fogaskerék tengelye közötti találkozási szög. A nagy teljesítményű forgácsolás több mint 30 éve létezik – szóval miért beszélek erről az erőátviteli alkatrészek megmunkálásának új módjairól szóló cikkben? Mert a megmunkálás világa olyan módon változik, amely számos ágazatot érint – ideértve az elektromos járművek (EV) gyártását is. Hadd magyarázzam meg.

Elektromos járművek

A korábbi bölcsesség az volt, hogy az EV-khez nincs szükség több áttételre vagy sebességváltóra. Ez a nézet azonban megváltozott, a Tesla és a Porsche többáttételes EV-ket vezetnek be. Az elektromos motorok jóval magasabb fordulatszámot érnek el percenként, mint a hagyományos autók – 20 000 fordulat/perc az elektromos motorokban, szemben a 4000–6000 fordulat/perc értékkel a hagyományos, belső égésű motoroknál. Tehát fogaskerekes áttétel szükséges ahhoz, hogy ezeket a fordulatszámokat kezelhető szintre lehessen csökkenteni.

Ezeknek az EV-sebességváltóknak kopásállónak kell lenniük, hogy ellenálljanak a magasabb fordulatszámnak, és emiatt nehezebb megmunkálni őket. Kevésbé nyilvánvaló, hogy ezen alkatrészek gyártásakor a gyártóknak a fémeltávolítási sebességre kell összpontosítaniuk, amely kifejezi a munkadarab megmunkálásának sebességét. Az EV-sebességváltók másik nagy igénye a sebességváltó alacsonyabb zajszintje, mivel nincs motorzaj. Ez azt jelenti, hogy szigorúbb tűrésekkel rendelkező alkatrészeket kell gyártani, és ez nagyobb kihívást jelent a megmunkálással.

A nagy teljesítményű forgácsolás előnyei megmutatkoztak, amikor a svéd Sandvik Coromantot felkérte egy nagy svédországi járműipari ügyfél, hogy szállítson alkatrész-megmunkálási megoldásokat. Az ügyfél járműipari fejlesztőcsapatával együttműködve a projekt bebizonyította, hogy nagy teljesítményű forgácsolás lehetséges két 5-tengelyes géppel a Sandvik Coromant saját CoroMill® 180 váltólapkás nagy teljesítményű maróját használva. A CoroMill 180 nagy teljesítményű fogaskerék- és tengely gyártáshoz készült. Az ügyfél a vártnál jobb ciklusidőt ért el. Az ügyfél követelménye volt az alkatrészenként 14 percen belüli idő, és kevesebb mint 1 perces alkatrészenkénti ciklusidőt ért el.

Hirdetés

További cikkek a témában