Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Automatizálás

Automata parkolási rendszerek új generációja

Hazai fejlesztők újra gondolták a parkolóház tervezés alapelveit és kifejlesztettek egy olyan korszerű, többszintes gépesített parkolási rendszert, amely körkörös elrendezésű, acél vázszerkezetű, gyorsan és költségtakarékosan felépíthető, üzemeltetési biztonsága egyedülálló, gazdaságosan üzemeltethető és kiemelkedő vagyonvédelmet biztosító high-tech automata parkolási rendszer.

A körkörös elrendezésű gépesített parkolóházaktól eltérően a középre helyezett emelőaknában két gépkocsiemelő működik egymással párhuzamosan úgy, hogy bármilyen hiba esetén egymást helyettesíteni tudják. Ez az új műszaki megoldás eredményezi a legnagyobb üzemeltetési biztonságot, de elősegíti a kiszolgálás gyorsaságát is azzal, hogy egyszerre két gépkocsit tud fogadni és kiadni két különböző szinten (célszerűen a földszinten és a -1 szinten). A hat parkoló modul 2 x 3 csoportos elhelyezése üveg, vagy üvegszerűen átlátszó napelem burkolattal, 756 parkolóhellyel, mindössze 3 850 m² alapterületen elfér. Egyébként 756 gépkocsi hagyományos parkolásához 23 – 26 000 m² alapterület szükséges.

Egy tároló szinten 12 parkolóhely van sugaras elrendezésben. Az optimálisnak tekintett 8-12 tároló szintes kivitel parkolóhelyeinek száma egy parkoló modulban 100-150 között van, figyelembe véve, hogy a földszinten a fogadó- és kiadó kabinok mellett igény esetén további 4-6 parkolóhely is kialakítható.

Egy 1500 férőhelyes parkolóház 10 darab, egyenként 12 tároló szintes kivitellel 6 325 m²-en, vagy 12 darab 10 tároló szintes kivitellel 7 425 m²-es alapterületen valósítható meg. Ezzel szemben 1500 gépkocsi hagyományos parkolásához 45 – 50 000 m²-re van szükség. Ez 6-szor, 7-szer akkora alapterület!.

Mivel mindegyik önálló parkoló modul egyszerre két gépkocsit tud fogadni és kiadni, ezért egy 10 parkoló modulból álló parkolóházban 20 bejárat és ettől független 20 kijárat van. Ez azt jelenti, hogy a folyamatos be- vagy kiparkolás során egyszerre egyidejűleg 20 gépkocsi parkolhat be vagy ki. Ezt eddig egyetlen más típusú parkolóháznál sem tudták megvalósítani.

Amikor párhuzamosan egyszerre 20 gépkocsi egymástól függetlenül beparkol az önálló parkoló modulokba, akkor az egy gépkocsira vetített fajlagos beparkolási idő is 20 felé oszlik, ami kevesebb, mint 4 sec/gépkocsi.

Az elektromos autók automatikus töltése sorbaállás nélkül vagy parkolás alatt

Az egyre nagyobb kapacitású akkumulátorral szerelt e-autókat előnyös a parkolás alatt feltölteni. Ez egy nyilvános töltőhelyen csak úgy oldható meg, hogy ha a tulajdonos az e-autója mellett van és kivárja a töltési folyamat végét, majd átáll egy szabad parkolóhelyre. Ez sok időveszteséggel jár. A Napfény garázs parkolóház továbbfejlesztésével ez a folyamat úgy automatizálható, hogy az e-autó tulajdonosa beparkol, egy gombnyomással jelzi a rendszernek a töltési igényét. Ez a parkolási rendszer a speciálisan kialakított eszközeivel a parkolás alatt feltölti a gépkocsi akkumulátorát és egy szabad tároló helyre szállítja a gépkocsit, amelyről a tulajdonos SMS értesítést kap. A feltöltött e-autója ott várakozik, amíg a tulajdonos érte jön.

Az e-autók számának növekedésével elkerülhetetlen, hogy egy-egy töltőhelyen sorbaállás alakuljon ki. A töltési idők gépkocsinként elérhetik a fél-egy órát is. A harmadik- negyedik e-autósnak már akár órákat is kellene várakoznia úgy, hogy nem hagyhatja ott a gépkocsiját, mert vagy kikerülik, vagy megelőzik. A parkoló vezérlési rendszere alkalmas arra, hogy fogadja a töltésre váró gépkocsikat úgy, hogy a tulajdonos azonnal tovább mehet egyéb feladatait intézni, majd SMS értesítést kap, hogy jöhet a feltöltött gépkocsijáért. Így a legkisebb az idővesztesége, ami nemcsak neki előnyös, hanem a szolgáltatónak is, mert a legjobb a töltő berendezés kihasználtsága, ezen keresztül a jövedelmezősége.

Az új konstrukció már rendelkezésre áll, megvalósításra vár.

Szerző: Friwaldszky Gyula okl. gépész- és gazdasági mérnök

Hirdetés

További cikkek a témában