Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Járműtechnika

Hivatalos: jövőre visszatér a Wankel-motor

Évek óta ígérik, az autós társadalom szinte epekedve várta, mégis egyre távolabbinak tűnt mindeddig a Wankel-motortechnológia visszatérése.

A Mazda azonban, úgy tűnik, nem üres szavakat hintett el az évek során, hiszen ezúttal már hivatalos közleményben is igazolta, hogy a bolygódugattyús erőforrás ismét szót kér magának.

 Az MX-30 elektromos hajtással érkezett idén, Japánban azonban már enyhe hibrid erőforrással is kapható a modell. Ez a hajtás nem más, mint az e-Skyactiv G, amely kombinálja a Skyactiv-G kétliteres, közvetlen befecskendezéses benzinmotorját az M Hybrid technológiával. Utóbbi egy szerényebb, 5,1 kW-os (7 lóerős) elektromos segítséget és 24 V-os hibrid akkumulátort jelent. Az elektromos segítség egy kis pluszt tud adni a hajtásba, miközben fékezéskor visszatölt az akkumulátorba – mindez jobb gyorsulást és hatékonyabb fékezést jelent, igaz, csak kis mértékben.

Persze a fő csapásirányt továbbra is a 104 kW-os motorral és a 355 Voltos akkupakkal ellátott villanyos verzió jelenti – legalábbis Európában. A Mazda azonban jól tudja, hogy a típus hatótávja hagy némi kívánnivalót azok számára, akik kimozdulnának a városból – éppen ezért előre megfontolt megoldást készített elő, amely 2022-ben érkezik. Így az RX-8 búcsúja után, hosszú évek várakozását követően végre visszatér a Wankel-motor, méghozzá az MX-30 lemezei alatt. A rotoros benzinmotor a korábbi pletykákkal összhangban hatótávnövelőként csatlakozik az elektromos verzióhoz, 2022-ben.

A Mazda2 EV prototípus személyében már kifejlesztett a gyártó egy elektromos hajtásláncot, amelyet hatótáv-kiterjesztésként egyrotoros Wankel támogat. Hasonló rendszer szerepelhet az MX-30 motorházteteje alatt. A tanulmányban szereplő benzines Wankel 38 lóerőt tudott és mindössze 100 kg-ot nyomott, ami kellemes kompromisszum lehet a súlyos akkucsomag növeléssel összehasonlítva. Ez a rendszer 2013-ban megduplázta a villanyos 2-es 20 kWh-s akkuja által biztosított hatótávot, és az előzetes információk szerint éppen erre számíthatunk az új modellnél is. Ennek megfelelően már csak műszaki csemege mivolta miatt is várjuk a Wankellel kiegészített MX-30 érkezését.

Ugyanakkor ismerve a motor sajátosságait, különösen kíváncsian várjuk, hogy miképpen sikerült megoldani azokat a területeket, amelyek a Wankel gyengeségének számítottak. A motor sosem szerette a hidegen való indítást és leállítást (vagyis, ha hatótávnövelőként egyszer beindul, valószínűleg csak átmelegedve áll majd le), illetve a károsanyag-kibocsátása is nagy kérdőjel (a konnektoros hibridség leple alatt ez mondjuk simán belefér a jelenlegi szabályozásokba), de már csak az a tény, hogy nem a felhasználó, hanem a rendszer variálja a motor igénybevételét, pozitív kimenettel lehet a tradicionális Wankel problémákra – az előnyöket pedig már ismerjük.

A hatótávnövelős modell bejelentése viszont elhúzódhat az év végéig, hiszen a forgalmazás csak jövőre kezdődik meg.

Hirdetés

További cikkek a témában