A Természettudományi Kutatóközpont, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, az eCon engineering Kft. és a HD Composite Zrt. közös projektje lehetővé teszi a járművek károsanyag kibocsátásának további csökkentését
A polimer kompozitok járműipari alkalmazása napjainkban egyre inkább az érdeklődés középpontjába kerül. Emellett ugyan számos tényező szól, közülük azonban a legfontosabb a gépjárművek üzemanyag fogyasztásának és káros anyag (CO2) kibocsátásának csökkentése. Ezzel együtt a járművek ökológiai lábnyomának értékelésekor figyelembe kell vennünk az azok gyártásához felhasznált energiát és a termék újrahasznosíthatóságát is. Mivel a polimer kompozitok sűrűsége az acélnak mintegy egyharmada, az alumíniumnak pedig közel fele, ez utóbbi anyagok kompozitokkal való helyettesítése jelentős sajáttömegcsökkentéssel jár. Ennek közvetlen következménye a kisebb üzemanyag fogyasztás és így a csökkentett CO2 kibocsátás is.
A programunk keretében kifejlesztett eljárás a széles körben alkalmazott kompozit anyagokból és technológiákból adódó hátrányok kiküszöbölését célozta meg, amelynek lényege, hogy olyan komplex, teherviselő kompozit alkatrészeket hozhatunk létre vele, amelyek újrahasznosíthatóak, és amelyeknek előállítási energia-, idő-, és költségigénye alacsonyabb az eddig alkalmazott eljárásokénál.
A kifejlesztett technológia a polimerek in-situ, szerszámban történő polimerizációján alapszik és a kompozit alkatrészek előállításhoz, egy komplex Resin Transfer Molding (RTM) eljárás továbbfejlesztett módozatát alkalmazza.
A költséghatékony kompozit gyártási eljárás kifejlesztéséhez komplex anyagtudományi- és technológiai fejlesztést hajtott végre a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, a Magyar Tudományos Akadémia az eCon engineering Kft. és a HD Composite Zrt, mint konzorciumvezető által alkotott konzorcium. A fejlesztési program eredményeként olyan eljárás jött létre, amely lehetővé teszi összetett geometriájú, kiemelkedő mechanikai tulajdonságú és újrahasznosítható polimer kompozit termékek automatizált gyártását, rövid ciklusidővel. Így az eljárás a járműiparban, és a védelmi iparban is kiválóan hasznosítható. A konzorcium a program keretében nagy hangsúlyt fektetett a szükséges anyagtudományi fejlesztésekre, a technológiával létrehozható termékek mechanikai, számítási modelljének kidolgozására, valamint annak átfogó tesztekkel támogatott validálására is, amely mind a járműipari, mind pedig a védelmi-ipari alkalmazások tekintetében értékes tudásbázis és kompetenciák felépülését eredményezte.
A projekt a Nemzeti Versenyképességi és Kiválósági Programon belül a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap támogatásával valósult meg. A támogatási összeg 1.376.799.243 Ft. A ”Polimer kompozit termékek előállítása rövid ciklusidejű, automatizált gyártástechnológia segítségével, gépjárműipari alkalmazásokra, különös tekintettel a kompozit elemek komplexitására és újrafeldolgozhatóságára” című, NVKP-16-1-2016-0046 kódszámú pályázati projekt 2020. augusztus 31-ével zárult.