Az akkumulátorral meghajtott Mireo Plus B vonat klímabarát, lokálisan kibocsátásmentes, így fenntartható alternatívát kínál a dízel vonatokra.
A két kocsiból álló 120 üléses vonatok minden vasútvonalon képesek közlekedni, akár van felső vezeték, akár nincs, mivel akkumulátoros hibrid meghajtással működnek, és Ortenau regionális rendszerében a 8-as hálózaton fognak futni. A szerződés kiterjed a Siemens Mobility által nem egészen 30 évig végzendő karbantartásra is. Winfried Hermann közlekedési miniszter a következőket mondta:
“Ez lesz az első alkalom, amikor akkumulátoros vonatok közlekednek a tartományban. Ezzel az innovatív technológiával lehetővé válik a folyamatos felsővezetékkel nem rendelkező vonalak villamosítása is.”
A tervek szerint a vonatokat 2023 decemberéig fogják leszállítani. A vonatokat a Siemens Mobility krefeldi gyárában, Németországban fogják megépíteni. A vonatokat a KfW IPEX Bank finanszírozza a Nahverkehrsgesellschaft Baden-Württemberg (NVBW) számára. A 77 millió eurós finanszírozás futamideje 28 év.
“Ezzel a megrendeléssel Baden-Württemberg tartomány a mobilitás jövőjébe fektet be. Az akkumulátorral meghajtott Mireo Plus B vonat klímabarát, és lokálisan kibocsátásmentes utasszállítást tesz lehetővé, így fenntartható alternatívát kínál a dízel meghajtású vonatok alkalmazására a még nem villamosított vonalakon. A flotta rendelkezésre állását a vonatok teljes életciklusára érvényes karbantartással garantáljuk,”
– közölte Sabrina Soussan, a Siemens Mobility vezérigazgatója.
“A fenntarthatóság érdekében szándékosan választottuk az “életciklus modellt”
– magyarázta Winfried Hermann, Baden-Württemberg közlekedési minisztere.
“Úttörő jellegű munkát végzünk azzal, hogy a helyi közlekedésben klímabarát meghajtó rendszerekre állunk át az új technológia bevezetésével, és a vállalat szerződésekben is el fogja magát kötelezni az új technológia mellett. A szerződés teljes 29.5 éves futamideje alatt a Siemens gondoskodik az energiafogyasztásról és -költségekről is. Ebben a vonatkozásban újszerű megoldást alkalmazunk a baden-württembergi tömegközlekedési pályázatokban.”
A Mireo Plus B hatótávolsága kb. 80 kilométer akkumulátoros üzemmódban és valódi körülmények között. Az akkumulátorokat menet közben tölteni lehet a felső vezetékről a villamosított szakaszokon, valamint a fékezési energia visszanyerésével is. Az akkumulátor rendszert a padló alá szereljük, két akkumulátor tartóban. A rendszer hosszú élettartamú lítiumion akkumulátorokat használ.
A Network 8 Ortenau az alábbi járatokból áll:
- Offenburg –Freudenstadt/Hornberg
- Offenburg – Bad Griesbach
- Offenburg – Achern
- Achern – Ottenhöfen és
- Biberach (Baden) – Oberharmersbach-Riersbach
és évente kb. két millió vonatkilométert szolgál ki.
Andreas Ufer, a KfW IPEX Bank ügyvezető igazgatója a következőket mondta:
“A finanszírozás nem csak a CO2 kibocsátások azonnali csökkentéséhez járul hozzá, hanem elősegíti az innovatív és klímabarát technológiák alkalmazását is a vasúti közlekedésben.”
E vonatok finanszírozásával a KfW IPEX Bank kifejezésre juttatja, hogy elkötelezetten támogatja az ilyen technológiákat alkalmazását Németországban és Európában.
A Network Ortenau modell finanszírozása
A Landesanstalt Schienenfahrzeuge Baden-Württemberg (SFBW) feladata lesz a pályázat tárgyát képező hálózatra szükséges vonatok beszerzése és finanszírozása (Network Ortenau modell) Baden-Württemberg tartomány nevében, amelynek a feladata a tömegközlekedés biztosítása. A Network Ortenau modell szerint a gyártó nem csak megépíti és leszállítja a vonatokat, hanem arról is gondoskodik, hogy állandóan üzemképesek legyenek. Így az SFBW lesz a vonatok tulajdonosa, aki az üzemeltető rendelkezésére bocsátja őket a szállítási szerződés időtartamára. A vonatok vételárát az SFBW olyan hitelekből fedezi, amelyekhez a Baden-Württemberg tartomány által nyújtott biztosítékok szolgáltatják a garanciát.