Kevesen tudják, hogy a FANUC gyártásautomatizáló egységei hányfajta különböző géptípust és gyártástechnológiát szolgálnak ki, a fröccsöntéstől, a fémmegmunkáláson, maráson, esztergáláson, préselésen, lézervágáson és még ezer applikáción keresztül, méghozzá a FANUC saját gyártású gépein túl számos más gyártó által épített, de FANUC vezérléssel működtetett berendezésekkel együtt.
Jogosan merül fel a kérdés: hogy lehet műszaki oldalról ezt a sok alkalmazást, géptípust és gépmárkát megfelelően támogatni? Kérdéseinkkel Imre Attilát, a FANUC CNC szerviz csapatának csoportvezetőjét kérdeztük meg.
Milyen kihívásokkal szembesül a FANUC CNC szerviz csapata, amikor gépleálláshoz kell kivonulnia?
Rengeteg partnerünk van, akik használják a termékeinket, CNC csomagjainkat és legtöbbjük egyéni megoldásokra törekszik ezért nem egyszerű a CNC szerviz csapat munkája. Gépgyártónként más és más kihívásokba ütközünk, vannak speciális esetek mikor igénybe kell venni a gépgyártó, valamint a FANUC központ segítségét is, hogy ki tudjuk elégíteni az ügyfél kívánságát, megoldani a problémáját.
Ezerféle különböző gyártó használja a FANUC vezérlést, hogy lehet minden géptípushoz a legmagasabb szintű műszaki támogatást nyújtani?
Kollégáink minden évben továbbképzéseken vesznek részt európai, illetve Japán központunkban, ahol elsajátíthatják az új technológiákat. Ezek a képzések nagyon fontosak, hogy mindig naprakészek legyünk és ki tudjuk szolgálni az ügyfelek igényeit. Ennek elérése érdekében az elmúlt években a FANUC egy új oktató központot adott át Németországban és Japánban, amelyek a legmodernebb felszerelésekkel rendelkeznek.
Miben számít a legerősebbnek a FANUC CNC csapata más szerviz szolgáltatókhoz képest?
A FANUC ”Service First” jelmondatának eleget téve mindent megtesz, hogy kellő információval és tudással lássa el szervizes kollégákat, és rajtuk keresztül az ügyfeleket, akik így a lehető leggyorsabban, a legkevesebb kiszállással és alkatrész felhasználással tudják megoldani az ügyfélnél felmerülő problémákat. Hivatalos gyári képviseletként a legszélesebb körű információkhoz jutunk hozzá, és szükség esetén a Japán központunktól is közvetlenül tudunk segítséget kérni. Ez elengedhetetlen a szakszerű és gyors megoldások megtalálásáért.
Melyik az a legidősebb FANUC vezérlésű gép, amit a csapat meg tud javítani?
A FANUC egészen addig nyújt szerviz támogatást a termékeire, amíg azok használatban vannak, koruktól függetlenül. Nem ritka, hogy 30-40 éves gépekhez hívnak ki javítani minket. Általánosságban elmondható, hogy nagyban segíti a munkánkat, hogy a gépeinkhez minimum 25 év alkatrészgaranciát biztosítunk, ezután pedig a FANUC Javítóközpont által nyújtott támogatásnak köszönhetően még olyan alkatrészeket is meg tudunk javítani az idősebb gépekbe is, amely alkatrészeknek megszűnt a gyártása, amennyiben az más kompatibilis alkatrésszel nem helyettesíthető.
Volt már ilyenre példa, hogy olyan gépet helyeztetek újra üzembe, aminek az alkatrészellátása már nem biztosított?
Igen, találkoztunk már ilyen esettel. Az idősebb gépek alkatrész ellátása nem mindig biztosított, ilyenkor fel tudjuk ajánlani az ügyfélnek az alkatrész javítás lehetőségét, amelyet a luxemburgi központunkban végeznek, vagy speciális alkatrészek esetében a Japán központunkban. Luxemburgi javításnál az alkatrész kiküldése és bevizsgálása ingyenes, és a megjavított alkatrészekre a FANUC garanciát vállal.
Mikor érdemes retrofitálni, azaz korszerűsíteni egy szerszámgépet?
Mindig képben kell lenni az ügyfél igényeivel és ennek megfelelően, a számára legmegfelelőbb funkciókkal kell ellátni a gépét. Akkor sincs baj, ha gépvásárláskor az ügyfél kifelejt valamit, hiszen a FANUC rugalmas rendszereinek köszönhetően utólagosan is szinte minden opció kiépíthető. Nagyon sok megkeresés érkezik hozzánk a gépek hálózatra kötésével, termelési adatok kinyerése és robotizálással kapcsolatban, amivel új korszakba léphetnek a régebbi gépek is.
A vezérlések terén vannak változások, fejlesztések? Hol követhetik ezeket a változásokat a felhasználók?
A FANUC folyamatosan nyomon követi az ügyfelek igényeit, ipari trendeket és ennek megfelelően fejleszti tovább termékeit. Az új vezérlőinken található iHMI (intelligent human-machine interface) rendszer is folyamatos fejlesztés alatt áll és újabbnál újabb funkciókkal bővül az Ipar 4.0 jegyében. Ezeket a fejlesztéseket, információkat az érdeklődők nyomon követhetik a weboldalunkon, Youtube és Facebook csatornánkon, valamint irodánk is rendelkezésre áll értékesítőivel és műszaki kollégáival a legfrissebb megoldások megosztásával kapcsolatban.