A gazdaságkutatók úgy becsülik, hogy 2030-ra világszerte a munkavállalók akár egyharmadának más munka után kell néznie, mert a digitalizáció és az Ipar 4.0 miatt munkája elavulttá válik.
Ezért egyre fontosabb az, hogy minden vezető inspirálja és motiválja munkavállalóit, és egyben támogassa őket a munka új világa felé való átmenetben. Hogyan tudnak az automatizálási technológiát előállító vállalatok fejlődni ebben a folyamatban?
A jó hír az, hogy az eltűnő 400 millió munkahelyet ennél több új pozíció kompenzálhatja. A szakértők előrejelzése szerint a digitalizáció valódi varázslatot hajt végre a munka terén, és akár 900 millió új munkahelyet is teremt majd, noha ezekhez az eddig ismertekhez képest eltérő kvalifikációkra lesz szükség.
Az ezredfordulósok generációjának más elvárásai vannak a munka világát illetően, mint az előző generációknak. A vállalatok csak úgy tudják a magas potenciállal rendelkező legjobb tehetségeket magukhoz csábítani, ha vonzó lehetőségeket kínálnak nekik a munka és a magánélet egyensúlya, a közösségi média és együttműködés, illetve a tisztelet, tanulás és fejlődés terén.
A VUCA világa
Napjainkban a politikát és a világgazdaságot a kiszámíthatatlanság jellemzi. „VUCA-világról beszélünk (Volatility, Uncertainty, Complexity and Ambiguity), egy olyan világról, amely egyre változékonyabbá, kiszámíthatatlanabbá, összetettebbé és bizonytalanabbá válik” – magyarázta el Xavier Segura, a Spanyolországot és Portugáliát magában foglaló Festo Cluster felelős ügyvezető igazgatója.
Ha a cégek azt szeretnék, hogy vezetői struktúrájuk még tíz év múlva is sikeres legyen, adoptálniuk kell a Vezetés 4.0 modellt. Ennek fő célja a valahova tartozás érzésének kifejlesztése. Ez magában foglalja a munkavállalók iránti bizalom kimutatását, és egyre nagyobb felelősség átruházását rájuk.
Menedzserek = a digitális átalakulás influenszerei (influencers)
A kulcskompetenciák kövezik ki a Vezetés 4.0 felé vezető változás útját. A menedzserek influenszerként kell, hogy lássák önmagukat, és ekként kell cselekedniük is. Inspirálniuk kell munkavállalóikat, hogy továbbtanuljanak és fejlődjenek. Influenszerként bátorítják a szervezeteket, hogy kihasználják a széleskörű adatcsere előnyeit. Ennek eredményeként a vállalat minden szintjén átívelő egyszerű, nyitott és őszinte kommunikációt teremtenek.
Mit jelent a digitális átalakulás számunkra a Festo-nál? Segura úr felteszi a következő kérdést, mielőtt folytatná: „Ha a Festo még tíz év múlva is sikeres szeretne lenni, min kell ma változtatnunk, mit kell tanulnunk, létrehoznunk vagy abbahagynunk”? A Festo máris számos kezdeményezést indított útjára – Segura úr maga is egy különböző országokból származó vezetőkből álló nemzetközi munkacsoportot vezet “Festo vezetői program” néven.
Design gondolkodás
A digitális átalakulás nem egy tudományos koncepció, hanem egy összefoglaló kifejezés a nagyon is valóságos és gyors változásokra. Az agilis munkamódszerek segítenek a rövidtávon történő hatékonyabbá és fókuszáltabbá válásban. Az olyan készségek, mint a kreativitás, innováció, komplexitáskezelés és önmenedzselés minden eddiginél fontosabbá válnak. Számtalan szervezeti akadály nehezíti a felhasználókra és vevőkre való összpontosítást. A design gondolkodás megerősíti ezt a megközelítést, mivel ez egy olyan módszer, amely segít összetett problémákat megoldani, új ötleteket kifejleszteni, valamint innovatív koncepciókat találni. A Festo-nál a design gondolkodás célja, hogy elősegítse az innovációt, az együttműködést és a vevőorientáltságot.
A Festo számára a digitális átalakulás még nagyobb jelentőséggel bír. Olyan agilis módszerekkel, mint a design gondolkodás, új hardver termékeket és digitális szolgáltatásokat; a forradalmi Festo Motion Terminal segítségével pedig digitális eszközökkel ötvözött pneumatikus termékeket hoztak létre. A pneumatikus funkciókat mozgás alkalmazások vezérlik, ezáltal akár 50 egyedi alkatrészt lehet megtakarítani. Interdiszciplináris fejlesztő csapatok új szoftveres eszközöket hoznak létre a gyárak és folyamatok automatizálásához. Ilyenek például a valós idejű megoldásokat tartalmazó Smartenance, Dashboards és Projects elnevezésű alkalmazások, valamint az új számlázási, illetve fizetési módszerek.
Digitalizációs tudás a Festo Didactic segítségével
A digitális átalakulás egy másik fő aspektusa a Festo-nál az, hogy felkészítse a vevőket a digitalizáció korára. Ezért kínál a Festo Didactic kulcsrakész oktatást, innovatív tanulási rendszereket, e-learning képzést és tréning kurzusokat a gyárak és laboratóriumok részére. A CP Factory kiberfizikai oktatási platform például a valós gyártóüzemekben alkalmazott állomásokat modellezi, ezáltal az oktatás résztvevői a gyári programozásról, hálózatba kapcsolásról és még számos más témáról – pl. energiahatékonyságról és adatkezelésről – tanulhatnak.
Ezen kompetenciák fejlesztésével támogatni lehet a munkavállalók Ipar 4.0 változási folyamatát. Egyedi képzési programokkal, személyre szabott tartalommal és átfogó konzultációs megközelítéssel a Festo Didactic segít a cégeknek abban, hogy szakértőik a digitális gyártáshoz szükséges megfelelő kvalifikációkkal rendelkezzenek. Az oktatók a CP Factory platformon alapuló Ipar 4.0 technológiák koncepcióinak előnyeit aknázzák ki. Emellett a Festo Didactic egy online teszt segítségével segít a cégeknek az Ipar 4.0 érettségi szintjüket meghatározni, és tanácsot ad arról, hogy milyen lépéseket kell tenniük.