Az autóipar egyik legjelentősebb előremutató újdonságaiként minden kétséget kizárólag az elektromos autókat említhetnénk, melyek ma már nemcsak a lóerők, hanem a hatótávok tekintetében egyaránt képesek felvenni a versenyt a benzinnel vagy gázolajjal működtetett típusokkal szemben. Természetesen sokan még mindig szkeptikusak az új technológiákkal kapcsolatban, ugyanakkor a legpesszimistább számítások szerint is néhány éven belül a piacon már többségben lesznek a tisztán elektromos vagy hibrid meghajtású gépkocsik.
Mindezt jól bizonyítja, hogy a legtöbb nagy gyártó kínálatában már több ilyen modell is megtalálható, a tervek alapján pedig mindenhol egyre hangsúlyosabbá válnak a jövőben, noha a teljes átállásra biztosan évtizedeket kell várni. Noha az elektromos autók ránézésre ugyanúgy néznek ki, mint robbanómotorral működtetett társaik, a legtöbben azonban hiányolják belőlük a klasszikus kipufogóhangot, hiszen dacára annak, hogy a legtöbb jármű képes akár sportautókat megszégyenítő teljesítményre – elég csak a Tesla és a Porsche egyes modelljeit szemügyre venni hozzá –, a sebesség élménye nem teljes, ha a lóerők némák maradnak.
A szimulált motorhang már kötelező
A csendes működés azonban nemcsak a vezetési élmény tekintetében okozhat kellemetlenségeket, hanem a közlekedésbiztonság tekintetében egyaránt rengeteg kérdést vetett fel korábban. Emiatt az Európa Unió országaiban például hamarosan már csak és kizárólag olyan elektromos és hibrid autókat lehet forgalomba hozni, melyek valamilyen szimulált motorhangot adnak. Ezek a hanggenerátorok azért fontosak, mert a hangtalanul suhanó autók komoly veszélyt jelentenek a kerékpárosoktól kezdve a gyalogosokon át mindenkire, különös tekintettel a látás- és halláskárosultakra.
A Guide Dogs for the Blind egyesület 2015-ös kutatása szerint például 40 százalékkal növekedett meg a látássérült emberek gázolási aránya az Egyesült Államokban azóta, hogy megjelentek az utakon a különféle elektromos- és hibrid üzemű gépjárművek. A probléma különösen 30 km/h-s sebességhatár alatt érzékelhető, hiszen az efféle gépjárművek többsége ilyenkor annyira csendes, mint egy kerékpár. A mérések szerint 32 km/h felett ez a hatás megszűnik, hiszen legalább a gumik és a menetszél miatt elég zaj keletkezik ahhoz, hogy a gyalogosok hallják az érkező autókat.
Az első hangos elektromos autók várhatóan még az idei évben kigördülnek az utakra az uniós országokban, és a kapcsolódó jogszabály arról is szól, hogy a tulajdonosoknak visszamenőleg is fel kell majd vértezniük valamilyen hanggenerátorral a kizárólag elektromos hajtásláncra vagy hibridüzemre képes járműveket. Ha tehát hiányzik a klasszikus autók motorhangja, esetleg szeretnénk mellé igazi sportkocsikat megszégyenítő kipufogóhangot elektromos vagy hibridautónk számára, akkor érdemes lehet egy kalap alatt letudni a kettőt, hiszen ma már léteznek olyan kiváló minőségű hangmodulok, melyek olyan hangot adnak akár egy Tesla számára is, mintha egy valódi Maserati V8-as motorja dübörögne a motorháztető alatt.
Amit a hanggenerátorról tudni kell
A hanggenerátor a modern és prémium kategóriás autótuning egyik legkeresettebb eleme, mely nemcsak elektromos-, hanem benzines és dízelmotoros autók számára egyaránt bődületes extra hanghatást kínál. Erre azért van szükség nagyon sok prémium- vagy luxuskategóriás gépjármű esetén is, mert dacára a nagy teljesítményű motoroknak, a kipufogók a különféle – főként környezetvédelmi – előírásoknak köszönhetően tele vannak fojtásokkal, vagyis nagyobb gázadásra sem halljuk teljesítményt. A probléma alapjai tehát megegyeznek az elektromos hajtású gépjárművek esetében tapasztalt hiányosságokkal, de egy jó minőségű hangmodullal könnyedén felülemelkedhetünk a problémán.
Ez a hatékony kis kiegészítő ugyanis arra szolgál, hogy a legismertebb és legjobb sportautók motorhangját tudjuk szimulálni vele. Fontos tudni róla, hogy beszereléskor egy elektromos autón sem kell miatta semmit módosítani vagy felülírni, az eszköz mindössze a központi számítógéphez csatlakozik annak érdekében, hogy onnan a hangképzéshez szükséges adatokat kiolvassa, ezáltal mindig a sebességhez, a gázadás mértékéhez, a gyorsuláshoz vagy a jelképes fordulatszámhoz tudja igazítani a járműből előtörő motorhangot. Megfelelő modul választásakor mindezt félelmetes hangerő és realizmus társaságában, akár olyan extrákkal is, mint például a visszadurrogás funkció, aminek jóvoltából fel sem tűnik, hogy egy elektromos autót látunk vagy hallunk, hiszen úgy bömböl majd, mint egy Audi vagy egy Maserati.
Amennyiben nem elégszünk meg az olcsó, egyetlen autóhang szimulálására képes, és azt is gyenge hangteljesítménnyel biztosító megoldások mellett, és a prémium hanggenerátorok közül válogatunk, akkor több nagy gyártó ismert típusának hangján is megszólalhat majd az autónk, mindezt úgy, hogy vagy a jármű központi menüjéből, vagy a kapcsolódó applikáció jóvoltából a saját okostelefonunkról működtetjük az eszközt. Egy jobb hanggenerátor segítségével szinte bármit testre szabhatunk autónk hangján, ezáltal adhatunk neki bődületes indításhangot, szabályozhatjuk a hangerőt, a hangszínt, beállíthatjuk azt is, hogy csak gyorsuláskor halljuk a kipufogó bömbölését, lehetőségeink tárháza tehát kis túlzással végtelen lesz.
A hanggenerátor működése
Egy hanggenerátor kizárólag olyan autókba szerelhető, melyek rendelkeznek CAN-BUS csatlakozással. Mivel kizárólag adatolvasási feladatokra tervezték őket, a chiptuninggal ellentétben nem módosítják az autó ECU-egységét, ellenben ebből nyerik az információkat a fordulatszám lekövetéséhez, mely működésük alapja. Ezt a technológiát a prémium autógyártók is előszeretettel alkalmazzák, így az Audi, a BMW vagy a Maserati által kifejlesztett megoldásokon alapul.
A magasabb szintű modellekhez ingyenes szoftverfrissítési lehetőség és egyszerű telepíthetőség társul. Ez érvényes a kapcsolódó okostelefonos applikációra is, mely Android vagy iOS-operációs rendszerekkel rendelkező készülékekre telepíthető. Minden hangmodul lelke a vezérlő elektronika, amit bizonyos modellek esetén telefonunk mellett az autó beépített profiljaival is lehet szabályozni. Ennek megfelelően más és más hangzásokat rendelhetünk az Eco, a Komfort vagy éppen a Sport funkciókhoz, melyek olyan hatást keltenek a váltáskor, mintha valóban egy sportkocsi motorjának gyári szelepjei nyitnának ki gázadásra.
Kapcsolódás elektromos autókhoz
A legtöbb hanggenerátor kapcsolható elektromos autókhoz. Ilyen esetekben is az autó ECU-ja biztosítja a jeleket a központi elektronika számára, viszont klasszikus fordulatszám hiányában más érzékelőkkel érték el a mérnökök a tökéletes hangzást. A legtöbbször az autó gázpedáljában elrejtett elektromos szenzorra reagál a hangmodul, így ezt az érzéket főként a sebességgel és a vezetési móddal kombinálva kaphatunk minőségi sportautós hangzásokat. A végeredmény ezzel olyan hatást kelt, mintha nem is egy elektromos járművet hallanánk közlekedni, hanem az Audi valamelyik nagy teljesítményű benzines V8-as motorral szerelt típusát.