Sok gépkocsi-tulajdonos kész lenne lemondani a saját autóról, ha önvezető mobilitási megoldást (pl. önvezető buszt vagy taxit) használhatna, így a gépkocsigyártóknak számolni kell ezzel a jövőbeli trenddel – derül ki az Accenture legfrissebb jelentéséből.
A “Mobility Services: The Customer Perspective” című jelentés azt vizsgálja, hogy a gépkocsigyártóknak milyen jelentős kihívásokkal kell szembenézniük a mobilitási szolgáltatások terjedése miatt. A felmérésben 7 000 egyesült államokbeli, európai és kínai fogyasztó vett részt, akiknek 85%-a gépkocsitulajdonos. A mobilitási szolgáltatások piacán az önvezető gépjármű-technológiák folyamatos fejlődéséből adódó várható exponenciális növekedés alapján az Accenture arra számít, hogy a mobilitási szolgálatásokból származó árbevétel 2030-ra globálisan elérheti a 1 200 milliárd eurót.
Fontos megállapítás, hogy bár a gépkocsi-tulajdonosok 96%-a úgy véli, valószínűleg a jövőben is lesz saját autója, közel fele (48%) kész lenne erről lemondani abban az esetben, ha elérhetőek lennének alternatív önvezető mobilitási megoldások.
Érdekes módon a prémium márkájú gépkocsik tulajdonosai nagyobb hajlandóságot mutatnak a saját autóról való lemondásról, mint a nem prémium márkájú autótulajdonosok. Kínában a prémium márkájú gépkocsik tulajdonosai kétszer nagyobb valószínűséggel vennék fontolóra a saját autóról való lemondást, mint egyesült államokbeli társaik (78% és 39%), míg az európai autósok 55%-os aránnyal Kína és az USA között foglalnak helyet.
„Mivel az átállás elkerülhetetlennek tűnik, könnyen előfordulhat, hogy a megfelelő ajánlatokkal rendelkező, új mobilitási szolgáltatók elhódíthatják a hagyományos gépkocsigyártók ügyfeleit”
– mutatott rá Axel Schmidt, az Accenture mobilitási ágazatának globális vezetője.
„A hagyományos gépkocsigyártóknak át kell gondolniuk a saját autó kérdését és a különféle alternatívákat, tehát egy sima autógyártó helyett a mobilitási szolgáltatások közvetítőivé válhatnak. A Kínában tapasztalható önvezető mobilitási megoldások iránti különösen nagy érdeklődés miatt, ezt a szolgáltatási modellt a kínai piacon lenne érdemes tesztelni az európai és az amerikai bevezetés előtt.”
Veszélyben a márkaérték
A jelentés másik fontos megállapítása: a gépkocsi márkája veszít fontosságából. Amikor arra kérték a felmérés résztvevőit, hogy állítsanak fontossági sorrendbe több mint 12 gépkocsivásárlási és gépkocsimegosztási szempontot (pl. ár, sebesség, rugalmasság, kényelem, környezetterhelés, márka és privát tér), a gépkocsivásárlásnál hatodik, gépkocsimegosztás esetén pedig a tizedik helyre sorolták magát a márkát.
Élénk az érdeklődés a kiegészítő (utazást kisérő) szolgáltatások iránt
A felmérés eredményei szerint nagy az érdeklődés az önvezető járművek használata során felmerülő kiegészítő szolgáltatások (zenei és videóstreaming, wellness – pl. masszázsülések –, vendéglátási és hotelszolgáltatások) iránt. Az összes válaszadó 89%-a és a 18-37 éves korosztály 97%-a volt nyitott az ilyen jellegű szolgáltatásokra, bár a jelentés ezen a téren nagy eltérést mutatott a különböző földrajzi térségek között: pl. a kínaiak körében jóval népszerűbbek voltak az ilyen jellegű szolgáltatások.
Az önvezető járművek használatának lehetőségei a nagyvárosokon kívül
A felmérésből kiderült, hogy a válaszadók közel fele (45%) szívesen költözne máshova, ha az önvezető járművekkel megoldható lenne a napi ingázás. Erre is Kínában van a legnagyobb hajlandóság (55%) – Európában 42%, az USA-ban pedig 37% volt a költözést választók aránya.
A megkérdezettek egyharmada (34%) szívesen költözne külvárosba vagy vidékre az önvezető járművek megjelenése után. Míg a legtöbb autógyártó a városi övezetekre összpontosítja az önvezető szolgáltatások bevezetését, a jelentés szerint érdemes lenne ezt a külvárosi és vidéki területekre is kiterjeszteni. A városi, prémium ügyfelek több mint egyharmada (37%) nyilatkozott úgy, hogy akár kijjebb is költözne, ha önvezető járműveket vehetne igénybe a napi utazásokhoz.
Kép: Medium
A „Mobilitási szolgáltatások: az ügyfelek nézőpontja” című jelentés itt olvasható: Mobility Services: The Customer Perspective.