Mire megérkezik otthonunkba az online megrendelt termék, akár több raktáron át is vezethet az útja.
A közelmúltban megváltozott fogyasztási szokások, az e-kereskedelem hódítása új kihívások elé állítják a hétköznapi fogyasztó számára szinte láthatatlan, a cégek számára azonban nélkülözhetetlen raktározási folyamat kezelését.
Emberi erőforrás vs. automatizálás
A növekvő raktározási és kiszolgálási igény, az átfutási idő csökkentése, a termékek követhetősége, az üzembiztonság magas szinten tartása és a munkaerőhiányból fakadó kiszolgáltatottság csak néhány probléma, amelyek a mai raktárak működése során fokozott kihívást jelentenek. Ezekre a problémákra tudnak megoldást nyújtani az automata raktári rendszerek.
Tíz éve a raktári automatizálás még nem kapott jelentős figyelmet Magyarországon, miközben Nyugat-Európában már nem volt ritka, hogy az ember beleütközött egy-egy automata raktárba. De tíz évvel ezelőtt a helyzet is más volt Magyarországon, mint ma: olcsó volt a munkaerő és bőségesen rendelkezésre állt. Ha egy raktárban megnövekedett a feladat, akkor hozzáillesztették az eszközök és az emberek számát. A szervezettség is kisebb volt és egyszerűbb módszereket alkalmaztak. Még a nagy autógyártók is tartottak az automata raktári megoldásoktól, mert féltek, hogy ezzel elveszítik a rugalmasságukat. Mára azonban megváltozott a helyzet: nincs és drága a munkaerő, az automata rendszerek pedig lényegesen rugalmasabbá váltak.
A raktárban jelenlévő legtöbb folyamat automatizálható. De a kérdés, hogy az automata rendszerek valóban megfelelő szinten oldják-e meg az adott raktár problémáit. Elmondható, hogy minél magasabb az automatizálás foka a raktáron belül, annál összetettebb tervezést és integrációs feladatot igényel annak előkészítése, megvalósítása. Ezért a QLM Logistics Solutions Kft.-nél az automata rendszerek fejlesztésén, telepítésén és üzemeltetésén felül nagy hangsúlyt fektetnek a tervezésre és a megvalósíthatóság vizsgálatára.
„Az ipar 4.0 elvárásainak megfelelően képesek vagyunk a tervet átültetni a virtuális valóságba, és egy szimulációval modellezni még a beruházás megvalósítása előtt, hogy milyen működést, hatékonyságnövekedést érhetünk el az automata raktárrendszer alkalmazásával. Vizsgálni tudjuk a szűk keresztmetszeteket, és szükség esetén módosítjuk a tervet még a kivitelezés előtt, így akár jelentősen csökkentjük a beruházási költségeket”
– mondja el Bérces Pál, a teljes körű intralogisztikai megoldásokat nyújtó QLM cégcsoport tulajdonosa, ügyvezető igazgatója.
Kulcsszó: intralogisztikai rendszer
Az e-kereskedelem térhódításával az egész világ egy nagy piac lett, ahová szállítani, és közben az árukat raktározni kell. Az átfutási idő csökkentése, a termékek követhetősége olyan igények, melyek folyamatos fejlesztéseket követelnek.
A mai működés lelke a WMS (Warehouse Management System). Ezek a szoftverek kézben tartanak mindent. Megmondják, ki, milyen eszközzel mit, honnan, hova és mikor tegyen. Ezek a rendszerek nem könyvelik az elvégzett munkát, hanem megmondják, mit csináljunk. Gondolkodnak. Minden a raktári betároláskor dől el, ez határozza meg a későbbi hatékonyságunkat. Ezzel az eszközzel tudunk mérni, adatokat elemezni és döntéseket hozni.
Az automatizálás szintén a fenti kihívások lehetséges megoldása, de egy erős WMS nélkül ezek sem dolgoznak hatékonyan. És persze nem hátrány, ha magyar nyelvű supportot és magyar szaktanácsadást kaphat a beruházó. Ezért döntött úgy a QLM 2012-ben, hogy kifejleszti saját WMS-ét, a QLM-WaProM-ot.
„A QLM Logistics Solutions Kft. saját logisztikai folyamattervező mérnökcsapattal rendelkezik, de aktív részt vállalunk az intralogisztikai eszközök fejlesztésében is. A saját fejlesztésű raktárirányítási szoftverünk, a QLM-WaProM mellett automata állványkiszolgáló gépekkel és automata szállítópálya-elemekkel rendelkezünk. Csapatunk képes komplex raktárlogisztikai rendszerek integrációjára. A tervezéstől kezdve a megvalósításon át egészen a logisztikai rendszerek üzemeltetési támogatásáig tudjuk partnereink munkáját segíteni. Mi a QLM-nél, hiszünk abban, hogy egy jól megtervezett és felépített, testreszabott raktárlogisztikai megoldás, legyen az automata vagy manuális működésű, a jelenben megalapozza egy vállalkozás jövőjét.”
– sorolja tevékenységi köreiket Bérces Pál.
Saját fejlesztőmunka – képzett csapat
A logisztikai tervezést sok esetben nem tartják fontosnak a beruházók. Gyakran az a személet, hogy az állványt szállító cég megtervezi a raktárt, a targoncás adja hozzá a gépet – és kész. A QLM-nél azonban másként vélekednek: folyamatban és rendszerben kell gondolkodni. Az állványrendszer és a targonca csupán eszközök, nem megoldások. Az a raktár, amiben ugyan sok árut lehet tárolni, de nem lehet benne megfelelően dolgozni, nem teljesíti maradéktalanul a feladatát. Egy komoly raktár megépítése előtt érdemes egy alapos adatelemzést követően koncepciók mentén vizsgálódni, azokat értékelni, akár szimulálni – és csak ezt követően véglegesíteni az eszközigényeket, specifikálni azokat, felkeresni az eszközszállítókat. Egy jó tervezés meghálálja magát.
„Saját logisztikai folyamat- és szoftvertervező mérnökcsapattal rendelkezünk. Elmondhatjuk, hogy ügyfeleink egy jelentős része, főleg, akik komplett megoldásokat várnak tőlünk, igénylik a tervezést. Számunkra a legfontosabbak a munkatársaink, akik nélkül nem tudnánk elérni ezeket az eredményeket. Ők az alapjai a QLM-nek. Magasan kvalifikáltak, folyamatosan képzik magukat, készségesek, ügyfélközpontú szemlélettel rendelkeznek, értik a QLM lényegét.”
– teszi hozzá az ügyvezető igazgató.