Az EuroBlechet követően a hazai TRUMPF képviselet vezetőjét, Major Tamást kérdeztük az idei évről, valamint az év végéhez közeledve a nagy múltú német családi cég személyesebb vonatkozásairól.
MM: Az idei EuroBlech újdonságai és sikertermékei mikor jelennek meg a hazai TRUMPF kínálatában?
M.T.: A 2018-as EuroBlech kiállításon a TRUMPF kísérletet tett arra, hogy bemutassa az autonóm gyár korszakának beköszöntét. A hálózatba integrált gyártási környezet teszi lehetővé az intelligens üzem megvalósulását. A TRUMPF többek között a síkágyas lézervágó gépekhez folyamatbiztonságot növelő támogató rendszert, önmagától tanuló lézerautomatát, kicsiben okos gyárat és intelligens üzemen belüli logisztikai megoldást mutatott be.
Abból indulunk ki, hogy az Ipar 4.0 megoldások iránti növekvő hazai érdeklődés indukálja majd, hogy a bemutatott újdonságok rövid időn belül megjelennek itthon is. Ennek azonban előfeltétele, hogy munkatársaink megfelelő műszaki és alkalmazási ismeretekkel rendelkezzenek, tehát erre fel kell készülnünk nekünk is. Az ügyfelekhez való közelség nem csak földrajzilag értendő, hanem úgy is, hogy megértsük ügyfeleinket, és ügyfeleink elképzeléseit teljes műszaki háttértámogatással tudjuk megvalósítani.
MM: Korábbi terveiknek megfelelően növekszik a hazai gépipar és lemezmegmunkálás automatizációja?
M.T.: Az egész gépiparra vonatkozóan nem tudok nyilatkozni, azonban a hazai lemezmegmunkáló vállalatokkal kapcsolatban igen. Az idén június 30-án lezárt 2017/18-as üzleti évben Magyarországon a megrendelt lemezmegmunkáló szerszámgépek 20%-át kisebb-nagyobb automatizálási kiegészítőkkel együtt rendelték. Csak összehasonlításképp említem, hogy a korábbi szerszámgép képviselet 2013 évi felvásárlását követő első években évente pár darab automatizálási kiegészítőről beszéltünk csak.
A trend egyértelmű: egyre több vállalkozás küzd a szakemberhiánnyal, ugyanakkor folyamatosan csak jó minőségű és méretpontos termékekkel tudják megrendelőiket megtartani. Az automatizálás mindkettő feladatra egyszerre nyújt megoldást, Példaként említem az élhajlítási technológiát. Kiválóan automatizálható, éjjel-nappal képes megismételhető minőségben gyártani.
MM: Hogyan ítéli meg, milyen évet zár a gépipar Magyarországon?
M.T.: Meglátásom szerint jó évet fog zárni a gépipar 2018-ban. A GKI konjunktúraindexe 2018 júliusában érte el történelmi csúcsát, augusztusban és szeptemberben kicsit visszaesett, októberben aztán ismét emelkedett. Az iparban az elmúlt időszak termelésének, a készleteknek és a rendelésállománynak a megítélése egyaránt javult. Ugyanakkor kíváncsian várom a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara aktuális konjunktúra felmérésének eredményeit. A tavasszal közzétett eredmények történelmi magasságon voltak, soha nem volt még ilyen jó az üzleti hangulat. Meglátjuk, hogy mi változott fél év alatt.
MM: Melyek voltak az idei sláger termékek? Jövőre milyen új irányokat lát (nemzetközi és hazai téren)?
M.T.: A berendezések területén elmondható, hogy itthon is egyértelműen növekszik az érdeklődés az additív technológiák iránt. A TRUMPF természetesen rendelkezik egy teljes termékcsaláddal a 3D fémnyomtatáshoz, melynek egyik tagját 2 szakkiállításon és egy szakmai konferencián is bemutattuk 2018-ban.
Azonban valódi sikertörténet az After Sales. Kiemelkedő forgalmat realizáltunk szerviz szolgáltatási szerződésekkel, a TRUMPF saját CAD/CAM szoftvereivel és az azokhoz tartozó frissítési szolgáltatásainkkal. Hisszük és valljuk, hogy ezek a szolgáltatások nagyon fontosak az ügyfeleink számára, és örülünk, hogy ez a hitvallás a számokban is tükröződik!
Új irány külföldön és Magyarországon is az Ipar 4.0. A hazai lemezmegmunkáló KKV-k (ügyfeleink nagyobb része ide tartozik) három kategóriába sorolható:
– Hallott már az Ipar 4.0-ról, de nem tud vele mit kezdeni. Itt fontos a felvilágosítás és oktatás.
– Ismeri az Ipar 4.0-t, vannak elképzelései, de fogni és vezetni kell a kezét. Itt megoldási lehetőségeket kell az ügyfelek számára felvázolni.
– Konkrét igényei vannak Ipar 4.0 megoldásokkal kapcsolatban: Ezeknek az ügyfeleknek piacérett és működő megoldásokra van szüksége.
Nos, úgy gondoljuk, hogy a TRUMPF mindhárom KKV kategória számára kielégítő megoldásokat tud kínálni.
MM: A TRUMPF Németországban egyet jelent a sikeres, piaci alapon működő családi vállalkozással. Ez a szemlélet, nívó, hogyan fogalmazható meg üzenetként a hazai közvélemény számára?
M.T.: A TRUMPF hajtóereje az alkotó tettvágy. Ez teszi a TRUMPF csoportot erőssé, függetlenné, nyitottá és meggyőzővé. Ilyenek vagyunk. A célok eléréséhez megfelelő stratégiára van szükség, tudjuk, hogy mit akarunk elérni. Végeredményben azt szeretnénk, hogy a piac a TRUMPF-ra az innováció garanciájaként tekintsen, és tudja, hogy közel vagyunk az ügyfelekhez. Ezt képviseljük.
MM: Az MM is beszámolt róla, hogy idén ősszel elhunyt Berthold Leibinger, a TRUMPF korábbi tulajdonosa és vezetője. Ez milyen változást jelent a TRUMPF életében?
M.T.: Leibinger professzor a lézerek úttörője volt. Hiányzik nekünk.
A TRUMPF azért lett csúcstechnológiai vállalat, mert Berthold Leibinger az 1970-es évek elején az USA-ban olyan valamit látott, amitől nem tudott szabadulni: egy fénysugarat, ami áttörte az acélt. A mérnök és vállalkozó ebben a fényben elsősorban egy szerszámot látott meg. Sőt, kifejezetten a szerszámot látta meg! Azóta Berthold Leibinger azon dolgozott, hogy uralni tudja a lézerfényt, és alkalmassá tegye azt az ipari alkalmazásokhoz. Tudjuk, hogy ebből mi kerekedett ki: a TRUMPF 1980-ban bemutatta a világon az első lézer-szerszámgépet.
Berthold Leibinger egész életében kíváncsi ember volt. A személyiségében lévő kutató meg akarta érteni, hogy mi is a dolgok lényege? Leibinger professzor lelkesedett az új lehetőségek iránt a fénnyel kapcsolatban – mégpedig sokkal nagyobb mértékben, mint ami egy középvállalkozó gépgyártótól elvárható lenne. Erre a lelkesedésre jó példa az általa alapított Innovációs díj, amit 2018-ban a tizedik alkalommal ítéltek oda. A díjátadón jelen voltak a lézeres szakmai világ prominensei, és csodálkozva nézték, hogy manapság mi mindent lehet a csodálatos szerszámmal, a lézerrel megvalósítani – a gyógyászatban, kutatásban, műszaki életben. Az emberek élő neuronokat figyelnek meg, optikai számítógépeket építenek és a túléléshez fontos gyorsteszteket fejlesztenek antibiotikumrezisztens baktériumokhoz. Ezeken a témákon Berthold Leibinger természetesen nem dolgozott személyesen. Azonban azokhoz tartozik, akik az elsők között értették meg, hogy a lézerfény mit jelenthet számunkra. És az elragadtatását és lelkesedését egy fél életen át számtalan embernek továbbadta.
Berthold Leibinger 2018 októberében hunyt el. Azonban a lézer iránti lelkesedés elevenebb, mint valaha. Leibinger professzor 2005-ben adta át az igazgatóság elnöki tisztségét idősebb lányának, Dr. Nicola Leibinger-Kammüller asszonynak, és fokozatosan visszavonult az operatív vezetői feladatoktól. Ezért ki merem jelenteni, hogy nagy változás a vállalatcsoport életében nem lesz.
MM: Családi és emberközpontú cégként a TRUMPF, a társadalmi szerepvállalásban milyen módon vesz részt?
M.T.: Az anyavállalat társadalmi felelősségvállalását alapul véve támogatjuk az edukációt, már harmadik éve gyémánt fokozatú támogatói vagyunk a BME – Formula Racing Team hallgatói összefogásnak. A hallgatók feladata, hogy a csapatnak olyan szemlélettel kell egy kicsi, együléses versenyautót fejlesztenie, mintha egy sorozatgyártásra készülő fiktív gyár kérte volna fel őket az autó megtervezésére és a prototípus elkészítésére. A csapatot nem csak adománnyal, hanem szakmai segítséggel is támogatjuk. Az akkumulátor cellák biztosításától, a szakmai tanácsadáson át bemutatótermünk használatáig nyújtunk segítséget a csapatnak.
Mérnök szakembereink folyamatosan részt vesznek konferenciák és felsőoktatási intézményeken előadásaikkal. Ezen felül a 2018-as évben szociális felelősségünk keretein belül támogattuk Semmelweis Egyetem I. számú Bókay Gyermekklinika pulmonológiai- vese és intenzív terápiás osztályát eszközök vásárlásával.
A TRUMPF Csoport fontosnak tartja, hogy lokálisan a leányvállalatok részt vegyenek a társadalmi felelősségvállalásban, ezzel erősítve az anyavállalat által meghatározott alapértékek meghonosítását.
MM: Az eladási számokon és sikereken túl, a hazai TRUMPF személyesebb arca mit rejt magában?
M.T.: A magyarországi leányvállalatnál tudatosan építjük a tulajdonos család által is vallott értékeket, melyek:
- magántulajdonban lévő vállalkozás, és ezért mindenki felelősséget vállal
- döntés szabadsága
- tisztesség, tisztelet
- szerénység
- emberekkel való bánásmód
- kompromisszumkészség.
Ügyfeleink irányába fentieken túlmenően még a „választás szabadsága” az az érték és üzenet, amit hangsúlyozni szükséges, és ami a nagy termékkínálatból is fakad.
Major Tamás, a TRUMPF Hungary Kft. ügyvezetője