Az adatgyűjtés elengedhetetlen a modern ipari cégek számára a gyártás és a karbantartás során. A Dolgok Internete (IoT) és az Ipari Dolgok Internete (IIoT) megoldásai folyamatosan fejlődnek, mellette pedig egyre több lehetőséget kínálnak digitalizált világunkban.
Ázsia fejlett országai és az Egyesült Államok messze megelőzik Európát az IoT-fejlesztések területén, azonban napjainkban egyre több gyártó cég ismeri fel a Dolgok Internetében (IoT) és az Ipari Dolgok Internetében (IIoT) rejlő lehetőségeket. Az adatok gyűjtése, mérése, elemzése és vizsgálata rendkívül fontos szerepet kap a hatékonyságnövelés szempontjából, és bár sok vállalat ezt még nem ismerte fel, nem fordít rá megfelelő mennyiségű energiát, erőforrást, a modern ipari cégek már ráléptek a digitalizáció útjára.
„A gyártási folyamat minden egyes lépését szigorúan ellenőrizni kell, csak így lehet a gyártási minőséget a legmagasabb szintre emelni – hangsúlyozta ki Hegymegi István, az Aventics Hungary Kft. kereskedelmi igazgatója. – Az autóipari alkatrészgyártók is pontosan szeretnék tudni a termékekbe csapágyat besajtoló aktuátort működtető hengeren kifejtett erőt, a fellépő nyomást és a pozíciót, és szeretnék dokumentálni a műveletsort, mert csak így tudnak megbizonyosodni arról, hogy az ötvenezer darabbal később gyártott alkatrész ugyanolyan pontossággal készült a gyártósoron, mint az első darab.”
De nemcsak a gyártás tökéletesítése fontos, hanem a megelőzés is. Amennyiben a pneumatika az elégtelen karbantartás miatt meghibásodik, vagy nem működik megfelelően, az kihathat a termelékenységre, míg a gép váratlan leállása problémákkal jár. Az automatizálási OEM-ekkel együttműködő pneumatikai gyártók – mint az AVENTICS – pneumatikus rendszereik műszaki jellemzőinek tökéletesítésével a megelőző karbantartási stratégiához is fejlett módszereket dolgoztak ki. Az új szenzorok, IoT-hubok és más digitális funkciók az adatközpontú karbantartás lényeges elemei. Az IoT-technológia ugyanis olyan adatokat ada gyártóknak, amelyekkel tervezhetőek az intelligens prediktív karbantartási folyamatok.
Néhány éve még nem voltak megfelelő eszközök, amelyekkel mérni és elemezni lehetett, ám a gépek kommunikációjának fejlődése új lehetőségeket teremtett a gyártásban, és azok a cégek, amelyek képesek tartani a lépést a fejlődés dinamikájával, csak nyerhetnek. Az AVENTICS is pontosan tudja, hogy amit lehet, mérni kell, és az adatokat elemezve érdemes új irányt megszabni.
Újdonságok az Aventicstől
A cég az idei hannoveri technológiai vásáron mutatta be a Smart Pneumatics Analyzert (SPA), amely nagy előrelépést jelent az adatgyűjtés terén. Az SPA elemzési lehetőséget nyújt a főbb géptulajdonságokkal kapcsolatban, kimutatható, mennyi sűrített levegőt fogyasztott a gép, de a tömítetlenségi hibákra is felhívja a figyelmet. A bőrönd megmutatja azt is, milyen kihasználtsággal üzemelt a gép, melyik műszakban mennyi levegőt fogyasztott, de azt is, hogy mennyi idő alatt távozik a benne lévő sűrített levegő. A mérés ráadásul két műszak között elvégezhető, a rendszer pedig táblázatba menti az adatokat, amelyek nemcsak tárolhatók, hanem interneten keresztül is továbbíthatók.
„Sokan alábecsülik a tömítetlenségből adódó extra költségeket, és nem foglalkoznak vele – mondja Hegymegi István. – Tegyük fel, hogy ha összeadjuk egy gépen az összes kis rés felületét, melyen levegő szivárog, egy milliméter átmérőjű lyukat kapunk. Ha ez a gép a nap minden percében, az év háromszázhatvanöt napjában üzemel, akkor körülbelül négyszázezer forintnyi sűrített levegő előállításához szükséges villamos energia veszik kárba évente. Egy nagy gépnél ez nagyon könnyen összejöhet a tömlő hossza és a sok csatlakozó miatt.”
Az AV-szelepsziget segítségével a szelepek működésének időpontjáról és a hengerek helyzetéről is információt ad a bőrönd, és ennek köszönhetően azt is lehet jelezni, hogy a pneumatikai elemek nagyjából mikor hibásodnak meg. A rendszer erről e-mailt is küldhet, amelynek hála minimalizálni lehet a nem várt gépleállásokat.
A modernizáció azonban nem csak a gyártási, termelési folyamatok során fontos. Legalább ennyire lényeges, hogy az értékesítés is gördülékenyen, könnyedén menjen. Az ügyfelek a klasszikus termékek esetében is egyre nagyobb arányban igénylik, hogy minél gyorsabban, pár kattintással jussanak hozzá igényelt termékeikhez. A digitális átalakulás korában tehát elvárás, hogy a magánéletben tapasztalt megoldásokat a Business-to-Business platformokon is alkalmazhassák.
Az AVENTICS ezért piacra vitte az új webáruházát júliusban. A weboldal struktúrája letisztult és áttekinthető, ráadásul néhány kattintással rendkívül gyorsan lehet hozzájutni a termékekhez, sőt a „myAventics funkcióval még a rendelés is áttekinthető, a szállítás pedig nyomon követhető. Az AVENTICS a megújult portállal elsősorban a kis- és középvállalkozások igényeit igyekszik kielégíteni, amelyek gyakran kifejezetten személyre szabott megoldásokat keresnek.
Jövőbe mutató elismerés: Ipar 4.0 díjat nyert az Aventics Hungary Kft.
A vállalat 2008-ban indult el a digitalizáció útján. Az Aventics Hungary Kft. 30 ezer alapanyagot és beszerzett alkatrészt használ fel a termék előállítási folyamataiban, amelyeket több mint 600 beszállítótól vásárolnak, és ebből több mint 20 ezer féle készterméket gyártanak. Az egyedi vevői igényeket is figyelembe véve pedig több mint 200 ezer féle termékváltozat létezik termékkínálatukban. A komplexitást jellemzi, hogy a vevői megrendelések 92 százaléka 50 darab alatti rendelési mennyiséget takar.
Az Ipar 4.0 megoldásoknak köszönhetően az elmúlt 10 év alatt 17-ről 7 napra rövidült az átfutási idő, gyorsult a zavarelhárítás, csökkent a reklamációk száma, javult a termelékenység és a hatékonyság, valamint 10 százalékkal a kiszállítási pontosság és 18-ról 54-re nőtt a gyártósorok száma, miközben a gyár dolgozóinak létszáma 290-ről 570-re gyarapodott.
Többek között ezeket a fejlesztéseket, gyártási megoldásokat értékelte a PPH Média a „Magyarország legfelkészültebb Ipar 4.0 gyára” díjjal. Az Aventics Hungary Kft. – a tavalyi „Év gyára 2016” díj után – ezúttal az újonnan létrehozott Ipar 4.0 kategóriában jeleskedett, és az e területen is kiemelkedő felkészültségének köszönhetően elnyerte a nagy jelenőséggel bíró elismerést.
Az Aventics felvásárlásával meghatározó szerepet töltene be a pneumatika világában az Emerson
Új lendületet kaphat az egri vállalat, miután az amerikai Emerson felvásárolta az AVENTICS-et. Az új tulajdonos a gép- és gyárautomatizálási alkalmazásoknál használt intelligens pneumatika technológia egyik piacvezető gyártójának akvizíciójával a 13 milliárd dolláros, bővülő fluidtechnikai piacon töltene be meghatározó szerepet, és megszilárdítaná a cég automatizálási technológiájának jelenlétét Európában.
Az Aventics kiválóan kiegészíti az Emerson kompetenciáját és megoldásait a kulcsfontosságú egyedi és hibrid automatizálási piacon, így hozva létre az egyik legszéleskörűbb fluidtechnikai és pneumatikai eszközportfóliót, amely magában foglalja az érzékelők és felügyeleti rendszerek kompetenciáját, annak érdekében, hogy növelje a rendelkezésre állási időt és a hatékonyságot, emelje a biztonságtechnológiai szintet és optimalizálja az energiafelhasználást.