A közúti fuvarozás jövője az okoskamionok fejlődése. Ezen a területen a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft., Kutatás Fejlesztési Intézete már évek óta a világ élvonalába tartozik, amit most egy látványos bemutató nappal demonstráltak is.
Az Okos kamionok – okos mérnökök rendezvényt második alkalommal rendezték meg. A rendezvényen az érdeklődők elé tárták az okoskamion fejlesztések legújabb eredményit. A cég nem titkolt célja, hogy a leendő mérnököknek bemutassák ezt az izgalmas kutatási területet és a lehető legtöbb magyar fiatalt kapcsolják be a fejlesztésekbe. A Tököli reptéren tartott eseményre ezért nagy számban hívtak meg végzős mérnök hallgatókat és gyakorló mérnököket.
Kevés érdekesebb látnivaló létezik egy autószerető ember számára, mint amikor egy több tíztonnás kamion önállóan old meg közlekedési szituációkat, kerül el automatikusan veszélyes helyzeteket vagy éppen versenyre kel egy profi sofőrrel a rámpára tolatásban. Az Okos kamionok – okos mérnökök rendezvényen éppen ilyen látványosságokon keresztül mutatta be a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft., Kutatás Fejlesztési Intézete, hogy hol tart napjainkban a kamionok automatizált vezetési funkcióinak fejlesztése.
Automatizált haszonjármű rendszermegoldások
A vasúti- és haszonjármű fékrendszereket, haszonjármű kormányrendszereket valamint ezek alrendszereit gyártó és fejlesztő Knorr-Bremse cégcsoport a 2016-os IAA, Nemzetközi Haszongépjármű-kiállításon mutatta be először saját fejlesztésű önvezető kamionját. Az automatizált félpótkocsis szerelvény sofőr nélkül hajt a rakodódó helyre majd vissza a logisztikai központban. A digitalizáció beköltözött a járműiparba és a Knorr-Bremse igyekszik a lehető leginkább a közlekedésbiztonság és a fuvarozók szolgálatába állítani az így megnyílt lehetőségeket.
A közlekedésbiztonság növelése
A rendezvényen többek között bemutatták, hogy miként segít a Knorr-Bremse rendszere kivédeni a szerelvény felborulását, mely nem csak egy katasztrófát előzhet meg, de segít elkerülni egy jelentős forgalmi dugót is, amennyiben a pórul járt szerelvényt menteni kellene. Szintén kamionspecifikus fejlesztés a digitális visszapillantó tükör, mely ugyan kísérleti jelleggel már személyautókon is feltűnt, ám a haszonjárművek esetében mérhető üzemanyag megtakarítást jelent a nagy méretű tükrök kiváltására szolgáló kis kamera jelentősen csökkentve a jármű légellenállását.
A cég kínálatában már ma is megtalálhatóak az olyan vezetősegédek, mint sávelhagyás figyelmeztető, holttérfigyelő, vészfékező rendszer, adaptív tempomat, melyeket a városi közlekedésben is használni tudnak az okos kamionok. A rendezvényen bemutatták, hogy miként lehet ezeket a rendszereket összehangoltan működtetni amivel biztosítják a Traffic Jam Assist működését, ami a járművet automatizáltan mozgatja egy közúti dugóban.
Platooning rendszerek a hatékony fuvarozásért
Annak érdekében, hogy kamionok csoportja teljes sebességgel hatékonyan közlekedjen, egy ún. platooning rendszer tud segíteni. Ennél a megoldásnál a kamionok kommunikálnak egymással és ennek segítségével minimális követési távolságú konvojokat hoznak létre, ahol az első szerelvény vezetőjének kell csupán az utat és a forgalmat figyelnie, míg a többiek nyugodtan pihenhetnek, ráadásul a kis távközök miatt a járművek komoly mennyiségű üzemanyagot takarítanak meg.