Új utat nyitott meg Elon Musk az űrhajózásban a néhány nappal ezelőtti rakétakilövéssel, valamint lenyűgöző látványosságnak bizonyuló Tesla roadsterének Nap körüli pályára állításával.
Némi csúszással ugyan, de február 6-án pazar rakétastartban lehetett része azoknak, akik élőben követték a SpaceX új nehéz hordozóeszközének, a Falcon Heavynek első útját. A három Falcon-9 rakétából összerakott szerkezet jól működött. A sikeres teszttel a világ jelenleg legnagyobb teljesítményű rakétájává avanzsált a FH, amivel a jövőben csaknem 64 tonnányi hasznos terhet lehet majd alacsony föld körüli pályára állítani. A 70 méter magas, üzemanyaggal föltöltve 1400 tonnát nyomó szerkezettel a SpaceX embereket szeretne az űrbe juttatni, első körben fizető űrturistákat a Holdig, később akár a Marsig. A mostani teszthez azonban egy jóval speciálisabb tömegszimulációt raktak a rakéta rakterébe: Elon Musk meggypiros Tesla Roadsterét, ülésében egy SpaceX-szkafandert viselő bábuval.
Az Elon Musk által 2011-ben megálmodott Falcon Heavy gerincét egy több fokozatú, megerősített Falcon-9 adta, amihez két oldalról egy-egy, az utóbbi években kiválóan bevált, ugyanolyan típusú rakétát kapcsoltak, amik így elsőként leváló gyorsítófokozatként funkcionáltak. Mindkét gyorsítórakéta volt már egyszer használva, az egyik 2016 májusában vitte az űrbe a Thaicom-8 műholdat és tért vissza sikeresen, a másik 2016 júliusában a Dragon teherűrhajót állította pályára, hogy felszerelést vigyen a Nemzetközi Űrállomásra.
A gyorsítórakéták dolguk végeztével úgy váltak le, ahogy azt várták tőlük, majd az orrkúp borításának ledobódása is rendben megtörtént. Ekkor láthattuk meg először a piros sportautót, ahogy tízezer km/órás sebességgel száguld az űrben. A menetrend szerint a két gyorsítórakéta landolása következett. Nyolc perccel a start után a SpaceX LZ1 és LZ2 leszállóhelyein a már megszokott precizitással földet is ért a két szerkezet. A párhuzamos, tökéletesen összehangolt landoláshoz foghatót még nem látott a világ. Az eseményt követő sajtótájékoztatón Elon Musk elmondta, hogy a középső fokozatban nem maradt elég üzemanyag a landolás végrehajtásához, a rakéta kb. 450 km/órás sebességgel csapódott a drónhajó közelében az óceánba, eközben maga a drónhajó is megsérült. De ha oda is veszett landolás közben a 3. rakéta, igazán semmit nem von le a küldetés történelmi értékéből.
A FH utolsó fokozata, ami a Teslát szállította az űrbe, az előírtaknak megfelelően kezdett működni, hajtóműve sikeresen újraindult, hat órával a start után pedig Nap körüli pályára állt a Tesla. Ezzel azt szeretnék a SpaceX mérnökei bizonyítani, hogy a Falcon Heavy majdan képes lesz elérni a Marsot, aminek kolonizálása Elon Musk víziói közt első helyen szerepel.
fotó: reuters, SpaceX
Az index cikkének felhasználásával: https://index.hu/tech/2018/02/07/elon_musk_tesla_spacex_falcon_heavy_raketa/