A közepes méretű és forgalmú repülőterek közül a világon először a Budapest Airport repülőgépforgalmát lehet a helyszíntől függetlenül is biztonságosan irányítani a HungaroControl innovációjának, a Remote Tower távoli toronyirányítási rendszernek köszönhetően. A fejlesztést Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter és Szepessy Kornél, a HungaroControl Zrt. vezérigazgatója adta át tegnap.
A repülőgépek le- és felszállását jelenleg a magyar légiforgalmi irányítók a Liszt Ferenc repülőtér emblematikussá vált, 34 éves irányítótornyából vezérlik, amelynek műszaki hibája miatt többször le kellett állítani a reptér forgalmát. A HungaroControl fejlesztésének, a virtuális toronynak (rTWR) köszönhetően a magyar légiforgalmi irányítók képesek arra, hogy a forgalmat távolról, egy virtuális toronyból navigálhassák. A magyar koncepció alapja a meglévő földi felügyeleti rendszer és egy kamerahálózat kétirányú integrációja, amelynek révén hosszabb távon is biztonságos és megfelelő forgalmi kapacitású szolgáltatás nyújtható.
Az rTWR-nek köszönhetően a repülőtéri környezet képét egy videófalon követhetik nyomon az irányítók; mindkét futópályát és a teljes forgalmi előteret az irányítók igényeire szabott módon jelenítik meg. Az innovációnak köszönhetően még biztonságosabbá válik a repülés, és fokozható a légiforgalmi irányítók szituációs figyelme is.
– A távirányítású torony nemcsak Ferihegyen alkalmazható, hanem más magyarországi helyszínen is – mondta el korábban lapunknak Szepessy Kornél. Jelenleg a vidéki repülőtereken nincs ellenőrzött légtér, a légiforgalmi tájékoztatók pusztán információkkal látják el a pilótákat, akik ezek alapján döntéseket hoznak. Ha kiépítenék a most Ferihegyen létrehozott kamerarendszert, a virtuális toronyból akár valamennyi vidéki repteret irányíthatná a HungaroControl.
Forrás: Magyaridők.hu